Knackande Ljud?

CBRFireBlade

FireBlade
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
SXV550
Hejjeh.

Har fått ett knackande ljud från motorn som jag vill veta va det e och vad man kan göra åt det. Jag har en CBR600 -95 gott 5000 mil. det kom några veckor efter jag tog bort strypningen och va på service. jag kollade med han som surva den han sa att det inte va ventilerna, utan att man skulle bli tvungen att plocka ner motorn för å hitta det. han sa att de va bara till å köra men man vill ju inte ha ett sådant ljud.

Tack på förhand

CBRFireBlade skrev:
Hejjeh.

Har fått ett knackande ljud från motorn som jag vill veta va det e och vad man kan göra åt det. Jag har en CBR600 -95 gott 5000 mil. det kom några veckor efter jag tog bort strypningen och va på service. jag kollade med han som surva den han sa att det inte va ventilerna, utan att man skulle bli tvungen att plocka ner motorn för å hitta det. han sa att de va bara till å köra men man vill ju inte ha ett sådant ljud.

Tack på förhand

-Följer knackningarna motorvarvet?
-Låter det även med indragen koppling?

Damens förra hoj knackade och diverse experter var stensäkra på nåt lager i motorn. Det visade sig att framdrevet var slitet i splinsen och låg och glappade. Bara att byta framdrev så var allt bra igen.

ola_sandin skrev:
-Följer knackningarna motorvarvet?
-Låter det även med indragen koppling?

japp det följer motor varvtalet men jag vet inte om de gör det på höga varv för man hör inte så mycke då. Det är kvar vid indragen koppling.

CBRFireBlade skrev:
japp det följer motor varvtalet men jag vet inte om de gör det på höga varv för man hör inte så mycke då. Det är kvar vid indragen koppling.

"dunkar" det i fotpinnarna när du kör?

Så det knackar även när hojen står på tomgång?
Hur såg oljan ut vid oljebytet, låg där några spån eller liknande i?

ola_sandin skrev:
Så det knackar även när hojen står på tomgång?
Hur såg oljan ut vid oljebytet, låg där några spån eller liknande i?
japp de knackar då. jag vet inte hur den sog ut men den var inte ens ett år gamal.

Jag tycker att Du ska låta nån meck-kunnig lyssna på knackandet. Vore trist om den skär ihop...

Känner igen symptomen, i mitt fall var det kamkedjesträckaren...

Vad för typ av knackande är det? Är det ett dovare "knack-knack-knack-knack" eller mera ett ljusare "tick-tick-tick-tick"?

Är det lite dovare och klonkande så är det antagligen något lager, men är det mera ett tickande så är det antagligen ventiler eller kanske kamkedjesträckaren.

Försvinner det när motorn blir varm eller är det konstant? Jag skulle inte åka omkring utan att låta en mekaniker titta på det...

CJ900RR skrev:
Vad för typ av knackande är det? Är det ett dovare "knack-knack-knack-knack" eller mera ett ljusare "tick-tick-tick-tick"?

Är det lite dovare och klonkande så är det antagligen något lager, men är det mera ett tickande så är det antagligen ventiler eller kanske kamkedjesträckaren.

Försvinner det när motorn blir varm eller är det konstant? Jag skulle inte åka omkring utan att låta en mekaniker titta på det...
det är dovare och håller på specielt ne man dratt på lite

På min cbr900 så slammrade det till lite vid ett vist varvtal eller vid hög belastning. Fjädrarna till kopplingen var slitna så de vibrerade.

Lånar tråden:R1orna har ju ett knackande som kommer från bakom motorrn och som är helt normalt sägs det vad är det som låter där?

CBRFireBlade skrev:
det är dovare och håller på specielt ne man dratt på lite

låter ju som ett knackande lager. kanske ett vevlager :va det som är oroväckande är att det följer med i varvtalen. låter ju inte som kamkedjesträckaren precis, och absolut inte som ventilerna.

ett tips är att tömma hojen på olja. ser du metall-spån i oljan så är det garanterat ett lager som är kass, men det behöver ju inte vara så att det syns i oljan heller.

för att vara på den säkra sidan, så att du slipper stå där med en skuren motor, plocka isär motorn och kolla. vet inte vad det kan kosta och lämna in för en sådan grej men det är nog billigare än en motor-renovering, eller ny motor.

SvartR1a skrev:
Lånar tråden:R1orna har ju ett knackande som kommer från bakom motorrn och som är helt normalt sägs det vad är det som låter där?

vet inte men firebladen har oxå ett "normalt" knackande. det är för att någonstans i motorn (minns inte var) så ska det vara ett visst spel. detta spelet är tvungen till att vara större när motorn är kall (eftersom metall expanderar utav värme), men försvinner när motorn just blir varm, då spelet tas ut utav den expanderade metallen. typ... :3freak

kanske är något liknande hos R1orna?!

CJ900RR skrev:
vet inte men firebladen har oxå ett "normalt" knackande. det är för att någonstans i motorn (minns inte var) så ska det vara ett visst spel. detta spelet är tvungen till att vara större när motorn är kall (eftersom metall expanderar utav värme), men försvinner när motorn just blir varm, då spelet tas ut utav den expanderade metallen. typ... :3freak

kanske är något liknande hos R1orna?!

Kanske det, man blir i alla fall orolig första gången man hör det men det är ganska lätt att lokalisera. Det hörs bara från baksidan och låter från koppligns kåpan

En viss duktig firma i Linköping höll på att riva min rd350 för att ramlagrerna va slut, det visade sig vara en skruv som satt löst vid vänster motorkåpa. Bara för en "utbildad" mc-mek säger nåt så behöver det verkligen inte vara så.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!