Knackande ljud, kedjan??

Berra_83

Per
Gick med
12 May 2005
Hoj
ett par r6:0r
Har ett knackande ljud från kedjan/bakdrevet/framdrevet alt. växellådan. Ljudet hörs mest på lågt varv innan motorljudet tar överhand på de 3 första växlarna, ljudet är inte alltid återkommande men ack så irriterande och läskigt, det låter som att det kommer 1 ggr/varv på bakdäcket. Har kollat kedjan och kuggarna på det bakre drevet, ser okej ut. (drivpaketet har gått 500 mil) Vad kan det vara?? :confused: Tips tack!! vore jättetacksam över snabba svar!! //Berra (Problemet gäller min Yamaha FZR 600)

Ska man inte byta drivpaket vart 500 mil?? Jag hade också ett liknande ljud från min kedja innan jag bytte. Har kedjan varit för mycket spänd eller är den för mycket spänd?

Tänk på att någon måste sitta på hojen när du kollar hur spänd den är eftersom den spänns lite när svingen går upp.

Har varit med om ett bankande ljud vid acc, det visade sig vara framdrevet som låg och glappade på utgående axel. Köpte nytt drev och ljudet var borta. Men kolla först så att kedjan har det rätta slacket.

Jag har EXAKT samma problem på min CBR....
Innan jag lämnade in den på stora servicen så sa jag åt mek. att titta på det, han sa då att det var drivpaketet som måste bytas, han hade tagit loss kejdan och i vissa länkar var den trög vilket gjorde att ljudet uppstod. Men han gjorde nån skum justering så att ljudet försvann...ett tag iaf.
Tänkte inte mer på det men nu knakandet kommit tillbaka.... :(
Ta loss kedjan och kolla alla länkar, kolla även så fram-/bakdrev ser bra ut...
Lycka till!

Lion skrev:
Jag har EXAKT samma problem på min CBR....
Innan jag lämnade in den på stora servicen så sa jag åt mek. att titta på det, han sa då att det var drivpaketet som måste bytas, han hade tagit loss kejdan och i vissa länkar var den trög vilket gjorde att ljudet uppstod. Men han gjorde nån skum justering så att ljudet försvann...ett tag iaf.
Tänkte inte mer på det men nu knakandet kommit tillbaka.... :(
Ta loss kedjan och kolla alla länkar, kolla även så fram-/bakdrev ser bra ut...
Lycka till!

När du säger det kommer jag ihåg att min kedja var också lite trög i lederna...

eV1Te skrev:
Ska man inte byta drivpaket vart 500 mil??

Nej nej, drivpaket byter man när det är slut. Kan ske efter ett par tusen mil om man sköter det hyfsat i alla fall. Men oljan kan vara lagom att byta efter 500 mil. :)

scud skrev:
Du menar oljan på kedjan va? :rofl
Självklart. Man skruvar ur oljepluggen, tappar ur oljan genom oljepluggen på undersidan och sedan stänger man oljepluggen, öppnar oljepåfyllningslocket fyller på ny olja och sedan stänger man oljepåfyllningslocket igen. :hihi

Nämen om man ska vara lite seriös så borde väl en kedja hålla längre än 500mil? :va
Är den ordentligt skött?

Esquire skrev:
Nämen om man ska vara lite seriös så borde väl en kedja hålla längre än 500mil? :va
Är den ordentligt skött?

Kedjan blir stel om man inte smörjer upp den....
Och kör man hårt med en osmörjd alt grusig kedja tar den slut rätt kvickt!

Hur ofta sköter du om din kedja?

johan.simonsson skrev:
Hur ofta sköter du om din kedja?
Om jag har en egen hoj: beror på vart jag har kört. Har jag kört grus så blir det efter varje tur och annars kanske var 50e mil. Då håller den ca 1500-2000mil

Min nästa hoj ska ha remdrift eller kardandrift. :tummenupp

Exakt samma pa min forra GSXR, knak fran drivpaket. Tror jag salde den innan jag bytte paketet, givetvis med rabatt. Sparade manga goa ol pa det.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT