Knackande ljud i min r6:a -00

Danneman_

Medlem
Gick med
10 Jun 2007
Hoj
Yamaha R6 -06:a
Hej.

har uppstått ett knackande eller tickande ljud från motorn på min r6:a..
låter som de kommer från vänstersidan uppe vid cylindrarna...
kan det vara dax att justera ventilerna? hojjen har gått 3100 mil

idéer på vad det kan va mottages mer än gärna!!

M.v.h Daniel

Två tips från mig är ventilerna eller kamkedjan. Kolla avståndeet/spelet på båda dessa grejor.

Två tips från mig är ventilerna eller kamkedjan. Kolla avståndeet/spelet på båda dessa grejor.

ok. nu e inte jag så hajj på motorer så det får väl bli att lämna in hojjen.. men hur skadligt är detta för motorn?? kan man köra den el är de bil å släp som gäller?

ok. nu e inte jag så hajj på motorer så det får väl bli att lämna in hojjen.. men hur skadligt är detta för motorn?? kan man köra den el är de bil å släp som gäller?

Oljud är ju aldrig bra=skadligt. Antingen köper du en Haynes mekbok och lär dig hur man gör och kommer billigt undan eller så åker du till verkstaden och betalar dyrt. Tror nog att du kan köra den till mekaren utan att den rasar, om det nu inte knakar utav bara satan. Ngn annan som har synpunkter på dilemmat?

Ngn annan som har synpunkter på dilemmat?

Jag körde Strömstad - Trollhättan fullt ös med en surgixxer och knackande motor, sen gjorde mecken som kollade över hojen en "bombrepa" när han testade den.

Det är aldrig bra att köra med knack i motorn men ska man inte nån längre sträcka/det inte låter för mycket så ska de väl inte vara nån fara :)

Kan du inte motorer och inte vet vad det är skulle jag inte köra, utan ta ett släp och lasta upp den liten summa i sammanhanget.

meka kan jag fast aldrig mekat hojj... men får nog inhandla en Haynesbok till R6:an så kan man ju kolla ventiler å kamkjedjan, tråkigt bara om det är något annat som är felet..

meka kan jag fast aldrig mekat hojj... men får nog inhandla en Haynesbok till R6:an så kan man ju kolla ventiler å kamkjedjan, tråkigt bara om det är något annat som är felet..

Visst är det tråkigt om det är något annat men kul och billigt om det är något enkelt, därför börjar man i den enkla ändan:tummenupp

alltså, om det tickar från toppen då är det ventilerna. men om det mer knackar/bankar så är det ett lager i motorn.

meka kan jag fast aldrig mekat hojj... men får nog inhandla en Haynesbok till R6:an QUOTE]

Nu vet jag inte hur haynesboken är till R6, men om inte engelska är något problem tycker jag Clymerboken är riktigt bra. De Haynesböcker jag har tycker jag har lite mysko illustrationer/prioriteringar.
Typ 100 bilder och 18 sidor text om hur man byter luftfilter, och 2 bilder på hur man gör när man renoverar topp. Kanske lite överdrivet men typ...

Om det tickar och låter mest på västersidan skulle jag gissa på ventilerna eftersom kedjan sitter på högersidan.

slammer i R6

Hej!

Undrar om du har kommit till rätta med dina oljud i R6an?

Har nog en del tips till dig...

MVH :)

Hur mycket är det ok för dessa maskiner att låta. Jag har en r6 -01 som har gått 700 mil. O när jag sitter bredvid den så hör jag ett lätt tickande. Låter lite som spridarna på en insprutare. Vet inte om d e dags att kolla ventiler o kam-kedja för det eller om det är normalt på dessa. Har ju kört BMW (bil) o då är det ju fullt normalt me lite slammer i toppen.

Back