Knackande ljud från GSXR750 -00

mange781

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R1 06 med lull lull :) CR250
då ja e väldigt grön på det hör med att ha hoj och känna igen konstiga ljud och vibrationer så vänder jag mig nu till er.

jag var iväg nu i helgen och köpte en gsxr 750 -00 och allt kändes bra under provkörning och vi fick ett bra helhetsintryck så givetvis så blev de affär :) men nu till det tråkiga, körglad som man blir så var jag ute med hojen nu hela helgen och tryckte, plötsligt på väg ut ur en rundel så kände jag hur det började knacka i vänster fotpinne och de var inte bara känsla utan det hördes knackande med. antar att de inte ätr fotpinnen som e felet utan något bakom eller i närheten av den. när detta hände så låg jag i tvåan på lågt varv sen när jag var ute ur rundelen så slutade det knacka efter att den kommit ut i lite varv! jag blev givetvis nervös och körde hem direkt och nu står pärlan där och jag tuggar naglar och vet inte vad som är fel, snälla någon som har tips eller ideer om detta?
 
Vid vänster fotpinne sitter ju utgående axel och drev. Börja med att skruva bort kåpan över drevet och se så att det ser ut som det ska...
 
okej ska prova det, men det lustiga är ju att det försvinner när man fortsätter att gasa sen. tänkte ju att om de e drevet eller liknande så borde de väl fortsätta aven vid högre varvtal? men sen å andra sidan så e jag ju bara en glad amatör när det gäller hoj mek.
 
jag har en 750-99:a som jag har ett liknande "problem" med,det känns som att nån typ slår på fotpinnarna underifrån men inget missljud vad jag har kunnat höra.
på min så uppkommer det nästan enbart vid låg belastning/gaspådrag på högre växlar :va
spontant så känns det väl som att det skulle vara nåt med kedjan eller drivpaketet,har provat spänna kedjan så mycket jag törs men utan resultat..
hur som helst så har hojen gått hela säsongen så här (ca 750 mil) och nu står den inbackad i garaget för ommålning så jag har även tänkt byta drivpaketet trots att det ser bra ut så vi får se (känna/höra ?) i vår

//dema2
 
Kanske lyckades en sten flyga med in med kedjan och skapa lite oljud vid drevhuset innan den lyckades komma ut igen
 
då blir de till att skruva kåpan över drevet imorgon då efter jobb och kolla hur det ser ut, det ända jag kan trösta mig med är ju att jag fick ett nytt drivpaket till den förutsatt att det e rätt grejor. men det som oroar mig ganska mycket är om det ligger ett växellåds ras som väntar rund husknuten, kan det vara så eller om det är växellåds ras brukar det vara så här då?

nja jag vet inte om de e det med stenen för tio minuter senare när jag kom in i svenssonkvarteret och och skulle svänga ner på min gata så var det samma sak igen.. om det vore en sten så borde den väl åkt av efter tio min tycker man, men man vet aldrig.
 
Last edited:
Är det inte vanligt lågvarv-för hög växel symptom du pratar om då? Alla motorer som belastas med för hög växel och låga varv protesterar ju, prova att köra i 20 på högsta växeln med bilen och gasa så får du se...?
 
Hur lät knackandet? Som knaster el som att någon slog med en hammare på motorn?

Gissar på antingen löst framdrev, el att drivpaketet är helt slut + för låga varv.

Kedjan är inte tokslapp?
 
Last edited:
nej de e inte det problemet för de vet jag hur de känns men de e mer som ett knackande ljud som enbart känns på vänster sidan närmare bestämt enbart fotpinnen så jag var orolig för växellådan. menjag ska prova det med att kolla mitt drivpaket och axeln, om man bytter drivpaket och problemet kvarstår vad är nästa tips då? är detta ett vanligt fel eller de e bara jag med min vanliga otur?
 
rammstein,
nej det lät inte som knaster utan mer som det andra alternativet men så fort man gav den lite mer gas så försvann det efter några rpm.. kommer vi ca 2000 - 2500 rpm för att sen försvinna vi typ 3500 - 4000rpm och detta på låga växlar bara. 1:an och 2:an. nej kedjan känns som att den har rätt spel faktiskt..
 
.....
.....kedjan känns som att den har rätt spel faktiskt..

Om drivpkt. är slut kan det ha olika spel beroende var på varvet(av hjulet alltså) du kollar. Ställ upp på depåstöd el. liknande o snurra sakta på hjulet o känn hela tiden. Jag har sett hojjar som haft superspänd kedja på ett ställe o helt slak på ett annat. Detta kan ge diverse skumma ljud. Om du fick med ett drivpkt. så var det säkert så att förre ägaren planerade att byta det.

Det skulle kunna vara framdrevet som är löst åxå. Du sa att det lät i en rondell. Är drevet löst kan det ju falla ut mot motorkåpan vid låg fart i vänsterkurvor. Sen när du rätar upp o drar på så kryper drevet tillbaka för att kedjan strävar efter att gå rakt.
Ja du får kolla innanför drevkåpan till att börja med.
 
Alla sporthojar låter väl en del tycker jag dvs en del lite knack, stånk och gnissel till man kommer upp i varv!

Har man bara koll på slitdelarna och kollar dom regelbundet så brukar det vara lugnt!

Riktiga motorproblem behöver man inte fundera om det är fel utan det hör man dIrekCt!
 
Har precis upplevt samma problematik med min hoj med knack i fotpinnen vid låga varv. Väntar på nytt drivpaket och det gör väl susen hoppas jag :tummenupp . Men visst blir man nojig när man hör konstiga ljud från sin älskling..:näsblod ehh hoj menar jag....
 
ja jag har ju ett nytt drivpaket som jag fick till vid köpet så de blir väl att byta de nu i dagarna då de lovar lite dåligt väder så får man hoppas på det.
hehe.. ja älskling nummer ett ska de endast morra från och tvåan ska de bara komma blandad kompot av konstiga lätten:)

men jag får väl återkomma när drivpaketet är byt och medela resultat.
tack för alla tips och råd så hör långt!
 
kolla kedjan, jag hade samma sak, berodde på en kärvande länk i kedjan så varje gång den kom till framdrevet så "klonka" det till.. vid högre hastigheter osv så går det så jävla fort att man inte märker det.
 
Lyssna på Semper.

Mest sannolikt är det en länk som har skurit, och en ny kedja (hela drivpaketet ska man ju byta egentligen, annars kör manupp sin nya kedja på nolltid på dom gamla dreven) kommer fixa det.
När den skurna länken kommer upp från bakdrevet så vill den behålla vinkeln den hade på bakdrevet, men när kraften från det främre drevet blir för stor så orkar den skurna länken inte hålla emot utan blir rakt med ett knäpp som hörs och känns i fotpinnarna. Anledning till att den inte hörs vid högre varv är för du har mer kraft på främre drevet, och den skurna länken rätar ut sig som den skulle normalt.
 
jag ska byta drivpaketet på måndag för då har jag en kille som ska hjälpa mig som lite teksupport bara nu för de e första gången jag gör de själv på en motorcykel (inte riktigt samma sak som på crossen :) ) men jag åter kommer om resultat på måndagkväll.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top