Knackande kedja

Joe Nice

Medlem
Gick med
6 Jun 2016
Hoj
2003, BMW R1150R, 2003 Yamaha XJ 900 S
Kommer ett knackande ljud från kedjan som jag inte haft innan. Visst kan den låta lite när man drar runt, den men så här mkt har det inte knäppt innan. Det känns också i fötterna när man åker att det är nåt som vibrerar mer än det brukar kring framdrevet.

Problemet uppstod efter en långtur. Kedjan är välsmord och inte slapp.

Är du säker på att det är just runt framdrevet?

Det är ju lite svårt att avgöra från en film men om man spänt kedjan lite för hårt så kan det orsaka ljud liknande det som jag tycker hörs.

Det kan också vara så att det är något lager som är trött.

Nu vet jag inte hur det är konstruerat på din hoj men på min förra hoj (en TDM) så satt ryckutjämnaren i bakhjulet och pga det så satt det ett separat lager på drevnavet. Det lagret blev dåligt på min hoj vilket ledde till att jag fick ett tuggande ljud och det kändes i fotpinnarna när jag körde.
Byte av lagret tog bort felet.

Jag funderade en hel del innan jag kom fram til vad det var för det kändes så mycket i fotpinnarna att jag var helt säker på att det kom från främre drevet så jag började fundera kring utgående lager från växellådan eller att kedjan var slut. Men det visade sig att det var drevlagret efter mycket om och men. Kostar i sådant fall inte många kronor att byta och det går att göra själv på kanske 15 minuter med en normal verktygsuppsättning och två händer som inte är fulla med centrerade tummar.

Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...