Knack i motorn när den är kall.

Brkn

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Nada
Hej.

Tänkte höra mig för lite, tänkte åka o kolla på en CBR 600F -97, som enligt försäljaren skulle endast ha gått 1600 mil. Nu när jag ringde honom för att bestämma tid så sa jag till honom att jag ville att cykeln skulle vara kall. (minst ett antal timmar skulle den stå). Det sa han att det inte var några problem, efter det sa han att motor knackade när man startade motorcykeln när den var kall o enligt honom så skulle det vara så. Nu tänkte jag höra om det är ett vanligt förförande? (Det fanns servicebok + att den var besiktad i maj någon gång.)

Som ni ser så är jag lika erfaren av motorcyklar som en 1 åring. :rolleyes:

/Brkn

Hur lång tid tar det efter att du startat motorn tills det slutar knacka?

CayLe skrev:
Hur lång tid tar det efter att du startat motorn tills det slutar knacka?

Jag är inte 100% säker men han sa något om 5 - 10 min. :rolleyes: Egentligen, det jag vill veta om det är någon idé att åka o titta på den.

Han begär 46 000:-

5-10 min låter länge. Knackningar som försvinner efter nån minut beror ofta bara på dålig smörjning vid start.

\Masonit

Hmm, min Hornet kan låta lite "knackigt" en stund när den stått en kall natt, vid full choke....men det försvinner efter bara 10 sek....

Om det håller på & rasslar flera minuter så skulle jag avstå köp...

/

Brkn skrev:
Tydligen var det ventilerna som knackade. Bra eller Anus?

Ventilerna brukar bara ticka i några sekunder vid kallstart innan oljan har börjat pumpas runt ordentligt.

Men att dom knackar i 5-10minuter? Jag säger anus, fast, vet jag, egentligen?

Nu vet jag inte hue prisbilden på en CBR600F ser ut. Men säg att han går ner 2500:- i pris, så lämnar du in hojen och justerar ventilspelet.
Då slipper du förhopningsvis knackningarna..En chansning...
/Olle

En polare hade en CBR 1000 som var precis så där, efter byte av den hydrauliska kamkedjesträckaren så var problemet borta.
Vet inte om 600an också ha sån?

Enligt "de som visste" så kunde den paja redan efter 1000-2000mil(!)

Hmmm låter anus :arsele

om det knackar i 10 min kan det väl inte vara lyftarna ?
borde väl inte va sträckaren heller (går ju på oljetryck den med)

kanske nått otrevligare som låter

Nää då, sträckaren (på CBR1000) är inte hydraulisk i den meningen att det är oljetrycket som pumpar upp den.

Det funkar som en dämpkolv som fylls på med lite av den olja som rinner tillbaka från toppen.
Vi tog bort polarens sträckare och den kändes hel för det sitter en rätt kraftig fjäder i den men när man tömmer dämpkolven på olja så gick den mycket lättare att klämma ihop.
Vi bytte den i alla fall och det löste problemet ;-)

Den trasiga sträckaren gav ett riktigt, hårt, knackande ljud som inte gick att härleda.

Ventilerna borde det inte vara för de brukar ticka mer än knacka.

Självklart värt att titta på den, även om du borde kunna hitta en likadan till "höstpris" istället, fast det kanske finns prutmån..

Knackar den dock så länge som han säger bör du ta hjälp av någon som kan säga vad det är innan du köper. Är det ett lager eller något allvarligare i toppen går 5-10 000:- snabbt om du lämnar in den på verkstad :(

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...