Knack i motorn i 60 km/h

ZZR Årsta

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
2002, Kawasaki ZZR 600
Hej alla glada
Är det någon som upplevt ett litet knackande i motorn i låga hastigheter? Vad kan det bero på? Man hör inte knacket men man känner att motorn knackar lite, ändrar jag växel så slutar det, även vid kraftiga gaspådrag så hörs inget. Kan det bero på olja eller vilket oktantal man kör på?

Kolla oljefiltret efter guldglimmrande spån,,Kolla i oljan också vid byte,,Hittar du ovanligt mycket guldspån har du skärning på gång i vevtappen eller ramlager:näsblod Det var det värsta som kan hända. Om du har tur är bara kamkedjestäckaren spökande, Kan bero på slut kedja så den inte orkar sträcka tillräckligt eller haveri på bakåtlåsmekanismen...

Vilka växlar och vilka rpm "hörs" knacket?
Känns det mer i fotpinnarna eller i ramen?

Det knackar på 2-3:ans växel, typ vid 6-7k rpm. Jag tror att jag känner mest i fotpinnarna. Men om det är i ramen, behöver man se över ramlagret då eller?

Last edited:
Jag upplever samma knack i fotpinnarna när kedjan blir för slak. Spänn kedjan samt smörj den ordentligt så slutar det.

Jag spände kedjan och smörjde upp den men knackandet fortsätter. Jag misstänker dock att jag mitt ägg inte rengjort kedjan en enda gång sen jag började smörja som en tok :tummenupp . För det var efter smörjningen för ett tag sedan som knackandet började. Så tänker testa med en grundlig rengöring och sedan fetta in kedjan. Det borde göra susen :tuttar .

Last edited:
eller också så kan drivpaketet ha gjort sitt..

Har gjort lite ansträngningar och har kommit fram till att drivpaketet är kass. Kedjan rör sig i sidled vid gaspådrag vilket gör att ett knackande uppstår. Hjullagret är det inte då knackandet endast hörs vid vissa varvtal. Så nu blir det till och beställa nytt drivpaket. Skönt att det inte var något värre..."ta i trä"

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D