KN-filter tvätt?

ZwaniZ

Ät Ostbågar
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Laholm
Hoj
z1000 -03, Suzuki k50
Hur rengör jag mitt KNfilter? Vad tål det? Avfettning och trycklyft vore mitt eget tips men ja vad???
 
finns ett KN-kitt med allt för att rengöra och olja in det igen blir som nytt.

filtret får en rosa färg när det är nytvättat, men oljan du sätter på sen är röd och ger tillbaks dennas färg.

finns säkert billigare varianter att lösa detta med men det får nån som har koll svara på.
 
Har alltid kört med K&N:s vätskor. Finns över disk på Roffes på Blekingegatan
 
Hur ofta gör ni rent? Bäst å göra inför vinterförvaringen eller i vår när den ska vakna ur idet? Likaså olja i motor, byta nu eller i vår?
 
Hur ofta gör ni rent? Bäst å göra inför vinterförvaringen eller i vår när den ska vakna ur idet? Likaså olja i motor, byta nu eller i vår?

På min gatcykel har jag inte tvättat oftare än vartannat el vart tredje år. Men sånt beror ju på hur mycket man kör och i vilken miljö (mycket/lite partiklar).

Läs på K&N:s instruktioner, kontentan där och från Roffes (om jag inte missminner mig) är att det ofta tvättas&/oljas för ofta. K&N-fiter är oljade bomullsfilter, inte skumplast á la geggmoppe. Kolla om filtret börjar se igengrott ut. En vanlig miss är även att olja för flödigt, följ instruktionerna och låt oljan sprida sig. För mycket olja ökar motståndet över filtret innan överskottet sugits/runnit av.

Finns en klickbar länk på denna sida, med bilder som visar vad K&N anser tvättdags.
Finns även videos längst ned.
http://www.knfilters.com/cleaning.htm
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top