KN-filter till KTM SMC 660-04?

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 900 -13
Vad ska man ha för KN-filter till SMC modellerna? Helst skulle jag vilja ha ett filter helöppet i framkant och täckt i bakkant. max diameter 180mm och 65mm högt... Då skulle man kunna använda original luftburk och original stomme/fastsättning...

Några tips kring KN-filter och KTM SMC?.... snälla... :Bugar

/Göran

prova monomaniacs, de har satt dit kn-filter på en duke, det skiljer nog inte såååå mycket, luftburken e ju densamma

Tom Byron skrev:
prova monomaniacs, de har satt dit kn-filter på en duke, det skiljer nog inte såååå mycket, luftburken e ju densamma

Hur hittar man dessa (monomaniacs)? :confused:

Fick tag på Ragnar på Lelles men de säljer filter som moteras direkt på förgasaren och då tappar man insugslängden som är ganska så viktig för att få en "avstämd" motor... :va

/G

Göran_Gullbro skrev:
Beställt en KN-filter från Lelles... 1295 kr (jävligt dyrt ändå :gnissla )

Hoppas att det blir bra i slutändan ändå... :tummenupp

/Göran

Som nybliven 660-ägare...

Vad gör KN-filtret filtret för skillnad i effekt/karaktär? Nöjd?

Goldwing_WannaB skrev:
Vad gör KN-filtret filtret för skillnad i effekt/karaktär? Nöjd?

ingen alls förutom viss ljudeffekt och en psykisk tro på att det går fortare.
(polarn bänkade med sådant utan resultat...så det blev orginalfiltet igen. (husqvarna) :rolleyes:

SM 570 RR skrev:
ingen alls förutom viss ljudeffekt och en psykisk tro på att det går fortare.
(polarn bänkade med sådant utan resultat...så det blev orginalfiltet igen. (husqvarna) :rolleyes:

Ljudeffekt för 1295:- låter i dyraste laget... :rolleyes:

Goldwing_WannaB skrev:
Ljudeffekt för 1295:- låter i dyraste laget...

ja :rolleyes: . Dock skiljer sig säkert motorkaraktären.
Men om nån annan här har fått mer effekt med detta filter skulle jag gärna vilja se det på papper.

SM 570 RR skrev:
ja :rolleyes: . Dock skiljer sig säkert motorkaraktären.
Men om nån annan här har fått mer effekt med detta filter skulle jag gärna vilja se det på papper.

Nyfiken på hur karaktären ädnras(och varför)...? Ingen som har KN-filter i?

K&N

Jag bytte till ett K&N och fick sämre effekt!! Desutom var det mycket jobb att få det bra.
Sätt i ett Twinair supermotofilter i orginalboxen det räcker.

Renga skrev:
Jag bytte till ett K&N och fick sämre effekt!! Desutom var det mycket jobb att få det bra.
Sätt i ett Twinair supermotofilter i orginalboxen det räcker.
fick du sämre effekt så är det ett bra tecken, ett bra tecken att hojen behöver mer soppa, och behöver den mer soppa så ge den det, för ger du den det så får du mer effekt :tummenupp ,speciellt om du öppnat avgassystemet lite

KN-filter erfarenheter...

Tänkte bara meddela mig av lite erfarenheter...

Viktigt vid montering av KN-filter är att anpassa bestyckningen på förgasaren!
Anpassa längden på insugsröret mellan förgasare och KN-filter! Montering av filtret rakt på förgasaren är ingen hit... (gå efter den insugslängd som hojen har original... mät från ventil till i luftburken där filterytan "börjar")
Att kapa sönder den fina luftburken i framkant är ett MÅSTE...
På min hoj är även ljuddämparen rejält upptagen...

..............ostrypt......lite "småfix"
..............Original......Innan KN-filter.....Efter KN-filter
0-200m....138 km/h...142 km/h............152 km/h
0-400m....147 km/h...152 km/h............163 km/h
Toppfart...182 km/h...185 km/h............190km/h

Som ni ser så gör bara byte av filter ganska bra skillnad i prestanda (mätt enligt hojens mätare) Kan inte förstå folk som påstår att ett öppnare filter skulle kunna ge sämre effekt? :7peta

Insugsljudet är bara det värt pengarna! Ska man sedan trimma vidare med öppet system, portning, kam, m.m. så är nog filtret guld värt...

Hojen blev lättare att ta upp på bakhjulet (rappare motor med ett fint gassvar) Dessutom ser det mäktigt ut när man lyfter bort sadeln och blottar filtret... :yoparty

/Göran :fakta

Last edited:
Dom där siffrorna kan ändras markant beroende på luftfuktighet och temperatur.
Även psykiskt :hihi

Prova med olika längd på trattar istället och skit i filtret.

DwD skrev:
fick du sämre effekt så är det ett bra tecken, ett bra tecken att hojen behöver mer soppa, och behöver den mer soppa så ge den det, för ger du den det så får du mer effekt :tummenupp ,speciellt om du öppnat avgassystemet lite

Jag har självklart även bestyckat och bänkat annars vore det väl ingen ide eller!?

Resultatet vart -3BHP med K&N + Akra fullsystem provade med 175-200 i munstycken den gick bäst med 175! Go figure...

Göran_Gullbro skrev:
Tänkte bara meddela mig av lite erfarenheter...

Viktigt vid montering av KN-filter är att anpassa bestyckningen på förgasaren!
Anpassa längden på insugsröret mellan förgasare och KN-filter! Montering av filtret rakt på förgasaren är ingen hit... (gå efter den insugslängd som hojen har original... mät från ventil till i luftburken där filterytan "börjar")
Att kapa sönder den fina luftburken i framkant är ett MÅSTE...
På min hoj är även ljuddämparen rejält upptagen...

..............ostrypt......lite "småfix"
..............Original......Innan KN-filter.....Efter KN-filter
0-200m....138 km/h...142 km/h............149 km/h
0-400m....147 km/h...152 km/h............160 km/h
Toppfart...182 km/h...185 km/h............190km/h

Som ni ser så gör bara byte av filter ganska bra skillnad i prestanda (mätt enligt hojens mätare) Kan inte förstå folk som påstår att ett öppnare filter skulle kunna ge sämre effekt? :7peta

Insugsljudet är bara det värt pengarna! Ska man sedan trimma vidare med öppet system, portning, kam, m.m. så är nog filtret guld värt...

Hojen blev lättare att ta upp på bakhjulet (rappare motor med ett fint gassvar) Dessutom ser det mäktigt ut när man lyfter bort sadeln och blottar filtret... :yoparty

/Göran :fakta

Kapa sönder luftburken? Jag tog bort min och monterade ett insugsrör mellan förgasaren och k&N filteret med rätt längd förstås.

Renga skrev:
Jag har självklart även bestyckat och bänkat annars vore det väl ingen ide eller!?

Resultatet vart -3BHP med K&N + Akra fullsystem provade med 175-200 i munstycken den gick bäst med 175! Go figure...
:va :va :va satan nu måste jag fundera, så du menar att med nytt avgassystem(öppnare???) och nytt luftfilter och större munstycken så fick du mindre hk i bänken?, var det samma bänk? det är nog den första gången som jag hört det.
är det accpump på fuggen?, har ni justerat denna åxå?

hu många kusar fick du orginal då?

Renga skrev:
Kapa sönder luftburken? Jag tog bort min och monterade ett insugsrör mellan förgasaren och k&N filteret med rätt längd förstås.

Luftburken är ju en del av "bakskärmen" stänkskyddet för bakfjädringebn sitter ju även i denna... Hur löste du allt detta om du monterade bort luftburken?

Visst ändrar sig effekten m.m. efter lufttemperatur, tryck, fuktighet antal mil på mätaren m.m. Men inte så en så kraftig ökning som det blev direkt när filtret kom på... :va

Bäst är det förstås att bara köra med en fin tratt... men det mår inte motorn så bra av i längden... :tummenupp

Nu är det portning, kam och effektsystem som ska på inom kort! :D

Göran

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back