KN-Filter: Ljud/effekt?

Larsa_Gasa

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Hoj
r1
Skulle kunna tänka mig mer effekt och muller. Framförallt den senare(den förra kan jag iaf inte hantera :D

Hur stor skillnad blir det l-j-u-d-m-ä-s-s-i-g-t med KN-filter?
Behöver något annat ändras vid montering? Nån märkbar effektökning?

1 till 2 hästar på bakhjulet gör K/N-sportluft-filter, har snackat med marcussen här om detta... Ljudet blir lite annorlunda, jag har inte hört men jag har hört... att det blir ett vässigare ljud. Trevligt med andra ord!! K/N-filter går lös på 800 sek, inget mer ska behövas tydligen.. :tummenupp

kallas även "sandlådefilter" av mig! :p

Effektökningen märkte jag inget av, om det gjorde skillnad blev det snarast lite lite sämre (fast där är ju min okalibrerade rumpdyno ;) )… MEN det låter mycket goare! Framförallt när du vrider ur den ordentligt! Om det innan låter mer bruuumm låter det mer braaaammm efteråt! Om du fattar :hej

Se bara till att olja in det ordentligt och inte slarva med det, för du får sämre filterverkan!

Så det kan bli en sån markant skillnad på ljudet alltså? Trodde faktiskt inte det...

Då får man väl göra ett besök hos handlaren :D

Hur pass knepig är monteringen(R1:a)?

Har man insprut förlorar man snarare på att ha KN om man om man inte kostarpå en power Commander

Varför då?

Ekman skrev:
Har man insprut förlorar man snarare på att ha KN om man om man inte kostarpå en power Commander

Därför att ingenjörerna som konstruerade hojen har optimerat insprutningen/förgasarna för dom grejer som sitter på från början.
Så om man ska hålla på att mixtra gäller det att vet vad man gör, annars försämrar man troligen bara.

Larsa_Gasa skrev:
Hur pass knepig är monteringen (R1:a)?

K&N filter med fem enkla steg.

Steg 1. Koppla loss batteriet. Aldrig bra att ha ström i prylarna när man mekar.

Steg 2. Vrid bränslekranen till OFF. Bränslekranen sitter under tanken mot sadel. Den går att komma åt utan att demontera något (se bild 1).

Steg 3. Lossa tanken i framkant (Se bild 2). Palla gärna upp tanken med något stabilt så slipper du lyfta upp den hela tiden. Det sitter några slangar under tanken som du eventuellt måste lossa. Beror lite grann på hur högt upp du vill vinkla tanken.
Det är 2 mindre slangar och bränsleslangen som är lite större.

Steg 4. Vill du göra det enkelt är det bara att skruva av toppen på luftboxen så kommer du åt filtret (bild 3). Vill du göra det mer beständigt tar du bort hela luftboxen och byter filtret. Ifall du vill ta loss boxen måste du lossa skruvarna mot förgasaren (bild 4)

Steg 5. Byt ut filtret (bild5). Skruva därefter tillbaka prylarna.

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    65.7 KB · Visningar: 220
Last edited:
Ekman skrev:

Om man inte ids lägga ut dem tusingarna så kan man ju också använda Yoshi boxen. Kostade 200:- inkl bänkning.

En sak som bara MÅSTE göras också är väl ändå att kapa upp storleken på hålen in till luftbuken!!! snacka om att det där är en ljudstrypning! Fram med bågfilsbladet bara och öka upp diametern så man får ett lika stort hål som insidan av filtret! Det kommer säker göra mer underverk för effekten än filtret.. Fast då måste man även bestycka om den så klart...

Det måste väl finnas öppnare luftburkar att köpa till R1?

Kurben skrev:
En sak som bara MÅSTE göras också är väl ändå att kapa upp storleken på hålen in till luftbuken!!! snacka om att det där är en ljudstrypning! Fram med bågfilsbladet bara och öka upp diametern så man får ett lika stort hål som insidan av filtret! Det kommer säker göra mer underverk för effekten än filtret.. Fast då måste man även bestycka om den så klart...

Det måste väl finnas öppnare luftburkar att köpa till R1?

Skulle nog inte rekommendera att såga i luftburken. Det leder oftast bara till sämre effekt.
Vill du ha högre insugningsljud på en R1 är det ju bara ta bort "snorkeln" som sitter på luftburken. Du uppnår inte mer effekt för det men det låter mera + att du får in mer skit i filtret.

Men hålen in i burken motsvarar ju inte den sammanlagda diametern på samtliga 4 insugs diametrarna! Det kan bara innebära strypning och undertryck i luftburken. Finns det verkligen inga trimluftburkar att köpa till R1???

Givetvis så förstår jag att man inte bara kan såga upp större hål, man måste ju givetvis kompensera den ökade luft mängden, men när jag ser dom små hålen så ser jag bara att det måste vara en ljudstypning, vilket även kommer strypa effekt. Kanske inte så mycket effekt men säkert några pållar.

Hittade den här sidan:
http://www.yzf-r1forum.com/airbox.html

Kanske inte så som jag hade tänkt men den ökar ju ändå lite hästar.

Last edited:
Kan nog stämma med effekt ökning!

Troligen kan det stämma me effekt ökning med nån häst exta
på en orginal R1 luftburk dock med lite om modifiering.
Jag ska lämna in min hoj för montering av akra system,KN filter o modifiering i förgasarna.De på Yamaha Center som ska ordna allt gör även större hål i locket för luftburken,för förbättrad effekt fick jag höra.Aja det ska bli intressant o se hur hojen kommer att gå efter hela ingreppet.
Mvh R1 racer

Kurben skrev:
Men hålen in i burken motsvarar ju inte den sammanlagda diametern på samtliga 4 insugs diametrarna! Det kan bara innebära strypning och undertryck i luftburken.

Teoretiskt sett borde det ju inte spela så stor roll, borde räcka om hålet i luftburken är minst lika stort som ett av insugen, motorn suger ju bara genom en förgasare/insprutarmojäng i taget, på en diesel (4-taktare) har du dessutom bara en insugstakt per cylinder varannat motorvarv.

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back