KN filter / kedja

• Thread starter Thread starter IGNJATOVIC
  • Start date Start date

IGNJATOVIC

Guest
Har ett KN filter luftburken och när jag öppnade locket såg jag att det var fullt av skit - miljontals flugor och getingar.

Hur rengör man ett sådant filter? Har hört att man ska ha speciella vätskor och grejer. Men det måste väl finns nåt smidigare sätt?

Funkar det om jag bara tar ur filtret och rensar det lite ytligt med tryckluft?

Sen i framtiden kan man kanske placera nån sorts "sil"/galler i luftintaget till motorn så att man slipper getingar och flugor på luftfiltret, eller?

-------------------

Nästa fråga är, hur underhåller man en kedja? Hur ofta ska man smörja den och på vilket sätt ska man smörja den?

Pratade med en snubbe för några veckor sedan och han sa att det händer att han plockar loss kedjan från dreven och rengör den med nåt speciellt medel. Är det bra eller dåligt?

Hur plockar man loss en kedja från en R6 ,00?

Bara att tvätta i ljummet vatten och Yes... Blanda Yes, en matsked ca i en
tom flaska modell fönsterputs och fyll med vatten...

Spray på från insidan på filtret tills det blir helt dränkt, spola rent med ljummet (max 40 grader) vatten på relativt lågt tryck från insidan på filtret..
Låt ligga ett dygn och torka... Olja från utsidan på filtret, dock ej så det
dryper...

Getingar och dylikt spelar väl ingen större roll egentligen..
K&N filtret har ju redan ett "galler" runt bomullen... Iofs i plast men...
Det är så här det är att ha ett oljat filter... :D
Men hellre i filtret än i motorn.. .

Bara att tvätta i ljummet vatten och Yes... Blanda Yes, en matsked ca i en
tom flaska modell fönsterputs och fyll med vatten...

Spray på från insidan på filtret tills det blir helt dränkt, spola rent med ljummet (max 40 grader) vatten på relativt lågt tryck från insidan på filtret..
Låt ligga ett dygn och torka... Olja från utsidan på filtret, dock ej så det
dryper...

Getingar och dylikt spelar väl ingen större roll egentligen..
K&N filtret har ju redan ett "galler" runt bomullen... Iofs i plast men...
Det är så här det är att ha ett oljat filter... :D
Men hellre i filtret än i motorn.. .

Okej, bara för att få det bekräftat för clean luft är mkt viktigt.

Jag skruvar bort locket på luftburken - tar ut filtret och täcker för luftburken så att det inte kommer in skit medan jag rengör.

Jag vänder på luftfiltret, sprutar YES blandat med vatten underifrån, bara underifrån och inte från nåt annat håll?

Sen låter jag det verka lite och spolar bort allting med ljummet vatten - även detta sker underifrån.

Men vad är det för olja jag ska smörja översidan med? Kan man använda tryckluft för att få bort getingarna som är på översidan eller ska man ta bort all skit på översidan med handen?

Vad kan gå snett om man spolar överifrån eller inte oljar översidan?

Tvätta filtret från vilket håll som hälst har ingen betydelse, de e sånna fall att man sprutar från undersidan för att smutsen ska rinna av från de hållet smutsen kom ifrån.

Själv brukar jag tvätta filtren i bensin, filtret blir rent men bensin torkar ur filtret, så jag brukar vänta bara någon timme så filtret blivit torrt o sen dränker jag de e i filter olja (model väldigt klibbigt) o sen låta de droppa ett par timmar o sen montera fast de åter.

Men alla tvättar ju sina filter på olika viss

Angående smörja kedjan, så fungerar vanligt kedjespray, men för att inte kladda ner svingen/bakdäcket så får man montera av kedjan, annars om man e väldigt försiktig så kan man spruta direkt på kedjan o rulla bakdäcket sammtidigt så hela kedjan blir smod.

De e väre om man har en kedja med nitlås, då går de inte montera av kedjan som vanligt, har man den vanliga clipps låset så e de bara leta fram de på kedjan finns någon stanns bland dom ca 130 länkarna :)

Andledningen till att man spolar inifrån är för att skiten ska rinna ur filtret inte fastna i bomullen... Det ska ut samma väg som det kom i sas...

Tryckluften skulle jag nog ta det lite lugnt med för du kan skapa ett hål i bomullen och då har du helt plötsligt inte något filter alls på den punkten...

Det finns speciell K&N filter olja.. Röd till färgen och finns antingen i sprayburk
eller hälla-ut-burk... Take a pick.. Kanske funkar med annan olja också men jag skulle inte chansa..

Vanlig motorolja fungerar även om filterolja klart är att föredra (mycket klibbigare och rinner inte bort lika lätt som nämnts).

Ex: se bild

Bifogat

• filter_spray.jpg
    filter_spray.jpg
    5.9 KB · Visningar: 349
Tvätta filtret från vilket håll som hälst har ingen betydelse, de e sånna fall att man sprutar från undersidan för att smutsen ska rinna av från de hållet smutsen kom ifrån.

Själv brukar jag tvätta filtren i bensin, filtret blir rent men bensin torkar ur filtret, så jag brukar vänta bara någon timme så filtret blivit torrt o sen dränker jag de e i filter olja (model väldigt klibbigt) o sen låta de droppa ett par timmar o sen montera fast de åter.

Men alla tvättar ju sina filter på olika viss

Angående smörja kedjan, så fungerar vanligt kedjespray, men för att inte kladda ner svingen/bakdäcket så får man montera av kedjan, annars om man e väldigt försiktig så kan man spruta direkt på kedjan o rulla bakdäcket sammtidigt så hela kedjan blir smod.

De e väre om man har en kedja med nitlås, då går de inte montera av kedjan som vanligt, har man den vanliga clipps låset så e de bara leta fram de på kedjan finns någon stanns bland dom ca 130 länkarna :)

Okej, jag vet faktiskt inte om jag har ett nitlås eller inte, men det kollar man upp lätt. Jag tror att det är en O-ring kedja, och sådana har väl oftast ett sånt där nitlås?!

Så nästa fråga är - hur får man upp nitlåset? Måste man ha nåt speciellt verktyg för att ta av/sätta dit kedjan igen?

När man väl monterat ner kedjan - kan man lägga den i diskmedelvatten eller liknande för att göra den helt ren och sen spreja kedjan med kedjeolja (när kedjan torkat givetvis)? Eller finns det risk för rost om man lägger den i vatten?

Andledningen till att man spolar inifrån är för att skiten ska rinna ur filtret inte fastna i bomullen... Det ska ut samma väg som det kom i sas...

Tryckluften skulle jag nog ta det lite lugnt med för du kan skapa ett hål i bomullen och då har du helt plötsligt inte något filter alls på den punkten...

Det finns speciell K&N filter olja.. Röd till färgen och finns antingen i sprayburk
eller hälla-ut-burk... Take a pick.. Kanske funkar med annan olja också men jag skulle inte chansa..

Okej, jag har googlat lite men har inte hittat varken nåt K&N filter eller deras specialla filterolja. Nån som har en länk eller nån som vet hur mkt ett helt nytt K&N filter kostar jämfört med filterolja?

Funkar den här filteroljan - den är för skumgummifilter - förmodar att KN är skumgummi också? hehe

Bifogat

• 55-077.jpg
    55-077.jpg
    6 KB · Visningar: 46
Last edited:
Till KN filter ska du endast använda Kn filterrengörning samt deras filterolja. Köp en sådan KN sats (finns på mekonomen , micro osv) så står det på hur du ska göra.

Inte för att vara kinkig så men KN filter rengöringen är vanligt vatten med ett diskmedel i... Inga special tillsatser alls.. Har tvättat mina K&N filter i yes och vatten sen gud vet när... Naturligtvis så kan man använda K&N hela vägen, känns bara lite dyrt...

Som Kraschandburn sa.. Olja och dylikt finns på mekonomen micro osv...

Micro har hela kitet med rengöring och olja för 169:-
http://www.micro.se/template/produkter.asp?itemid=42519

Inte för att vara kinkig så men KN filter rengöringen är vanligt vatten med ett diskmedel i... Inga special tillsatser alls.. Har tvättat mina K&N filter i yes och vatten sen gud vet när... Naturligtvis så kan man använda K&N hela vägen, känns bara lite dyrt...

Som Kraschandburn sa.. Olja och dylikt finns på mekonomen micro osv...

Micro har hela kitet med rengöring och olja för 169:-
http://www.micro.se/template/produkter.asp?itemid=42519

Hm, det var väl inte så farligt eller? För man renar ju bara filtret en gång per år kanske och de där flaskorna räcker väl en 2-3 tvättar i alla fall. Den länken du gav mig, är det paketet det enda jag behöver? Inga andra filteroljor osv?

Okej, jag vet faktiskt inte om jag har ett nitlås eller inte, men det kollar man upp lätt. Jag tror att det är en O-ring kedja, och sådana har väl oftast ett sånt där nitlås?!

Så nästa fråga är - hur får man upp nitlåset? Måste man ha nåt speciellt verktyg för att ta av/sätta dit kedjan igen?

När man väl monterat ner kedjan - kan man lägga den i diskmedelvatten eller liknande för att göra den helt ren och sen spreja kedjan med kedjeolja (när kedjan torkat givetvis)? Eller finns det risk för rost om man lägger den i vatten?

Nu är inte jag nån mekkung :tungan men ang. kedjor, så är det bara att kolla efter den länk som "sammanfogar" kedjans två "ändor", består den av ett litet clips som är öppet i bakkant (på utsidan av kedjan) har du clips, bara att ta bort, men tror att clipset kan tappa sin spänst om man återanvänder det, så kanske borde satsa på ett nytt clips sen. Ska tydligen inte va nå kul med kedjehaveri i höga farter :huvet ..

Hittar du inget "öppet" clips utan bara en sammanfogande länk där dom genomgående piggarna är nitade (tillplattade) så har du ett kedjelås, antingen skaffar du en kedjebrytare för att få loss låset, eller slipar av piggarna med en vinkelslip. Hur du än gör måste du ha ett nytt kedjelås, för jag tror att kedjan går genom svingen på R6, å då måste du som sagt ha isär kedjan för att få ut den. Tar du loss kedjan så kan du lägga den i ett fotogenbad över natten, bör bli helt ren då, sen bara att smörja ordentligt med bra kedjesmörja.. Lycka till

Robban

Nu är inte jag nån mekkung :tungan men ang. kedjor, så är det bara att kolla efter den länk som "sammanfogar" kedjans två "ändor", består den av ett litet clips som är öppet i bakkant (på utsidan av kedjan) har du clips, bara att ta bort, men tror att clipset kan tappa sin spänst om man återanvänder det, så kanske borde satsa på ett nytt clips sen. Ska tydligen inte va nå kul med kedjehaveri i höga farter :huvet ..

Hittar du inget "öppet" clips utan bara en sammanfogande länk där dom genomgående piggarna är nitade (tillplattade) så har du ett kedjelås, antingen skaffar du en kedjebrytare för att få loss låset, eller slipar av piggarna med en vinkelslip. Hur du än gör måste du ha ett nytt kedjelås, för jag tror att kedjan går genom svingen på R6, å då måste du som sagt ha isär kedjan för att få ut den. Tar du loss kedjan så kan du lägga den i ett fotogenbad över natten, bör bli helt ren då, sen bara att smörja ordentligt med bra kedjesmörja.. Lycka till

Robban

Kedjebrytare - det låter våldsamt och det låter mkt enklare att bryta upp kedjan än att sätta dit den igen. Hur sätter man dit den igen? Vilka verktyg?

Hm, det var väl inte så farligt eller? För man renar ju bara filtret en gång per år kanske och de där flaskorna räcker väl en 2-3 tvättar i alla fall. Den länken du gav mig, är det paketet det enda jag behöver? Inga andra filteroljor osv?

Nope... det där är allt du behöver...
Det är 3.4 dl rengöring och 2 dl olja, räcker till max två rengöringar....
Sen om det är dyrt eller inte är väl som min röv... :D

Du behöver inte plocka bort o rengöra kedjan varje gång du ska smörja den. Det viktigaste är att man smörjer den regelbundet, typ en gång per 50mil. Gärna efter du har varit ute o kört, då är kedjan varm, de ska tydligen va ett plus har jag hört.

Sen brukar ja rengöra min kedja under vinteruppehållet, när man har lite extra tid över.
Sen ska man nog inte rengöra o-ring kedjor i vilken vätska som helst, vätskan får ju inte torka ut o-ringarna..

Sen ska man nog inte rengöra o-ring kedjor i vilken vätska som helst, vätskan får ju inte torka ut o-ringarna..

Eller för alldel göra dom mjuka och svampiga, heller. Själva kedjan behöver man inte göra rent pga länkslitage. Det är ju det som o-ringarna är till för. Så länge o-ringarna är hela så kommer det inte in smuts i rullarna, inte olja heller för den delen. En o-rings kedja gör man rent och smörjer för att minska slitaget på dreven och rullarna från utsidan.

Nope... det där är allt du behöver...
Det är 3.4 dl rengöring och 2 dl olja, räcker till max två rengöringar....
Sen om det är dyrt eller inte är väl som min röv... :D

Hm, okej - första gången ska jag väl tvätta med K&N speciella rengöring. Sen får vi väl se om jag fortsätter med diskmedel;) Men först måste jag få igång hojen - se min nya tråd "den startar inte"

Rengör KN filter

:tummenupp
Oljan bör vara av "2-taks typ"
japp du läste rätt
2-takts olja är gjord för att passera genom förbränningsutrymmet!!!!

4takts olja är inte gjort för det !!!!
lämnar oförbrända rester kvar, sotar stift mm

Rengör med försiktighet
milt disk medel
skölj med vatten , från insidan
som någons skrev skiten ska ut samma väg som den kom in i filtret..

lacknafta går också bra att tvätta med, då det löser fett mm bra.

När jag har brottom så sköljer jag med "T-sprit" avdunstar fortare

Oljan i fitret har 2 huvud funktioner

hjälp filtret att fungera "fånga upp skiten"
(finns mycket som gör det)
men som också fungerar att smörja
och skall kunna passera och förbrännas utan att ställa till det

2-takts olja är det som finns i KN burka fast med lite högre viskositet tjockare

A_C_E

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...