Kn-filter + gsxr1000=sant?

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020
Hello!
Jag ska göra en megasuperduperservice på min pärla, en gsxr 1000 2001 med bos-effektsystem. Mer vet jag inte om hojen :huvet .Det är en import från tyskland och de flesta verkar säga att utan dynojet eller pc så är effektsystemet bortkastat och kn-filter onödigt.

Hade fått för mig att kn-filter är bra grejer och har beställt ett nu.
MEN efter beställningen läste jag lite om filtret här och på lite andra ställen på internet och det verkar som att det enligt dom flesta inlägg jag läste gör mer skada än nytta på en otrimmad hoj.:gnissla
Messar upp luft/bränsleblandningen och släpper igenom en massa onödigt skit i form av partiklar som tar sig in i motorn osv..
Eftersom jag inte ens kan meka med en ciaomoppe så är jag nu rätt tveksam om jag öfverhufvudtaget ska montera det här filtret eller bara köpa ett standardfilter och montera det ist??

Vad säger ni som kan??
Om jag monterar det, behöver jag göra något mer för att få optimala förhållanden i motorn eller är det bara att kö på?
Tips tricks och bra rekommendationer för min lilla älsklings välmående mottages tacksamt :)
Ska beställa delar innan helgen så det vore riktigt trevligt med ett par snabba svar om ni har tid o lust :)

Mvh/Georgios

Hur mkt nytta är det med en PCIII och KN filter om hojen annars är orginal? Pengarna i sjön? Tänkte om man först skulle köpa det innan eventuellt helsystem...

"Effekt system" ger ett bättre flöde och hojen vill ha mer bränsle för att bli optimal.
Ofta kan man få en "snåldipp" i mellanregistret och tappa effekt på topp.

"K&N filter" ger mer genomsläpp och hojen får mera luft och vill ha mera bränsle.

Så en PClll är det du behöver och en bänkning för att justera den optimalt för din hoj.
Man kan annars ladda ner färdiga mappar från Dynojet till PClll som kan passa rätt bra till din koniguration så den går bättre.

Med för lite bränsle kan du tex bränna avgasventilerna då det blir varmare där.

KN filter eller likande gör överhuvudtaget väldigt liten skillnad mot ett färskt orginalfilter...1-3Hk på sina bästa ställen. På en i övrigt orginal hoj förmodligen ännu mindre.

Byta till helsystem brukar ge bättre flöde på toppvarven och effektkurvan försätter växa till sig på topp där ett orginalsystem börjar ge för mycket motstånd. Justering av sprutet är självklart.

Ju mer luft du får in i cylindrarna, ju mer soppa behöver du också trycka in för att få rätt luft/bränslemix.

Powercommander är ett verktyg att ta kontroll över insprutningen och i vissa fall tändkurvan, det bör justeras i bänk av kunnig personal.

En bra justerad hoj kommer alltid ge lite mer eller/och ha bättre gasrespons än en orginalhoj. En hoj med helsystem och filter + justering kommer ge märkbart mer på topp framför allt (rad-4).

På förgasarhojar är det lite annorlunda då vacumförgasarna kan börja bete sig skumt när man ändrar luftflödet på insugsidan....mer hantverk i bestyckningen.

Då får man nog göra så att man köper allt samtidigt... Helsystem, powercommander och filter. Då slipper man bänka fler gånger än nödvändigt.

Finns det nån gräns på hur j**la mkt pengar man kan lägga på det här intresset?? :3freak :D

Hej igen!
Nu tre månader senare kom jag på att jag skulle läsa om nån svarat :)
Ehh jag har upptäckt att jag redan har power commander (PCIII vet jag inte om det är) och så hittade jag en g-pack på den också så jag behöver nog inte köpa något. Sen när jag tittade i luftburken så hittade jag ett grönfärgat filer som det står BMC på (om jag inte nu minns fel, har inte hojen här just nu).

Tack för era svar iaf :)

Men nu är det nya problem utan att jag ens rört mekaniken, den bluddrar och då sa min meck och killarna på MC-varuhuset i sthlm att jag måste mappa om den. Så det är nästa projekt, billigare än att köpa allt det som redan satt på så jag e skitglad. Men samtidigt lite orolig för bluddret.. plus att den tenderar att smälla lite ibland.
Men det kanske ordnar sig vid mappning??
Kan det ha något att göra med att en skarv som sitter precis innan slutburkarna är lite lös?? Den vickar bara lite.

Hej igen!
Nu tre månader senare kom jag på att jag skulle läsa om nån svarat :)
Ehh jag har upptäckt att jag redan har power commander (PCIII vet jag inte om det är) och så hittade jag en g-pack på den också så jag behöver nog inte köpa något. Sen när jag tittade i luftburken så hittade jag ett grönfärgat filer som det står BMC på (om jag inte nu minns fel, har inte hojen här just nu).

Tack för era svar iaf :)

Men nu är det nya problem utan att jag ens rört mekaniken, den bluddrar och då sa min meck och killarna på MC-varuhuset i sthlm att jag måste mappa om den. Så det är nästa projekt, billigare än att köpa allt det som redan satt på så jag e skitglad. Men samtidigt lite orolig för bluddret.. plus att den tenderar att smälla lite ibland.
Men det kanske ordnar sig vid mappning??
Kan det ha något att göra med att en skarv som sitter precis innan slutburkarna är lite lös?? Den vickar bara lite.

Ja det kan bero på den otäta skarven. Bluddrar den och smäller bara på avslag? Det är normalt med ett öppnare system. Det mesta borde dock försvinna vid en bra injustering.

Bluddrar den under gaspådrag och/eller har ojämn tomgång brukar det dra tjuvluft nånstans.

Hummmmm. fan ju mer jag fixar på den, desto mer saker dyker upp som behöver fixas....
Börjar kännas lite tröstlöst, men jag tänker inte ge upp ännu.
Tjuvluft.. jag får börja se mig om efter en bra och billig mekaniker..
800kr i timmen för att några killar ska stå o käka doughnuts är inte så lockande....

Om jag håller gaen jämt på lite högre varv så småputtrar/smäller den lite.
Och när jag slår av från höga varv också.
Är det skadligt att köra runt så? har några verkstadsbesök att göra men vill ju inte köra den om jag borde ta den på kärra liksom.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!