Knölig tank

1. Ta en limpistol.
2. Limma fast stiftet i bucklan.
3. Sätt fast nånting i stiftet som klarar av att rycka och slitas i utan att lossna.
4. Ta en glidhammare och kroka fast i det som du satt fast i stiftet.
5. Ryck och slit tills bucklan kommer ut.
6. Smällt bort stiftet och limma fast den i dom mindre bucklorna som uppstod medans du drog ut den stora.

Upprepa momentet tills du är nöjd.

...

Matti skrev:
1. Ta en limpistol.
2. Limma fast stiftet i bucklan.
3. Sätt fast nånting i stiftet som klarar av att rycka och slitas i utan att lossna.
4. Ta en glidhammare och kroka fast i det som du satt fast i stiftet.
5. Ryck och slit tills bucklan kommer ut.
6. Smällt bort stiftet och limma fast den i dom mindre bucklorna som uppstod medans du drog ut den stora.

Upprepa momentet tills du är nöjd.

En som kikat på bosse bildoktorn ser jag :)
Men det ska funka bra på inte allt för djupa bulor :tummenupp

Robban_C skrev:
Vad konstigt ni resonerar. !

Håller med Robban i det mesta. Gammal å klok :hihi
Men tenna fast tennstaven först å ryck i den i stället för att svetsa dit pinnar.
Då får du en större anligningsyta dvs mycket mindre risk för att det blir hål i tanken. Knacka samtidigt på "ryggarna" som är runt bucklan så kommer den ut lättare
Har gjort det här på ett hundratal tankar genom åren :tungan

Limmetoden är ju ny har testat den med men tycker inte att du får samma kraft att rycka ut större/hårdare bucklor.

Ärtorna bör stanna i soppan...... :D

Hotrodbiker skrev:
... tenna fast tennstaven först å ryck i den i stället för att svetsa dit pinnar. ...
Har jag aldrig provat men det var en intressant variant. :tummenupp
Dock har jag tillverkat huvuden som passar spikskallarna till min glidhammare. Men det är helt korrekt att man kan få höga punkter och/eller hål just där spikarna sitter. Höga punkter brukar jag knacka ner efter riktningen. Många lätta slag med en litenliten hammare. Hålen svetsar man givetvis igen när riktningen är klar.

Jag har rotat fram några bilder men dom var för stora för att lägga ut här och jag orkar inte göra om allihop. Så jag zippade istället:
http://www.rc-hobby.se/tankrikt.zip
Tanken ifråga är numer primad och lagd med slipgrund. Resnlipning av resten av färgen och sen lite handklossning av slipgrunden och den är färdig för lack. Men det får vänta till vintern, måste ju åka lite hoj också. :)

Edit: Jag kommer att ta bort zip:en om nån/några veckor.

Last edited:
Robban_C skrev:
. Men det är helt korrekt att man kan få höga punkter och/eller hål just där spikarna sitter. Höga punkter brukar jag knacka ner efter riktningen. Många lätta slag med en litenliten hammare. Hålen svetsar man givetvis igen när riktningen är klar.

.

Oj.... många spikar blev det... :)
Hade nog räckt med att tenna tre stavar å ryckt i dom. Betydligt snabbare går det med. Å hål att svetsa igen slipper du helt. Är väl just att tenna som dom yngre har problem med :hihi
Men det fixar ju du galant. :tummenupp
Har svetsat fast en vanlig svetstång på en draghammare. Enklare än din proffsiga hållare

Jo det blev en och annan spik men det var en rätt hård buckla också. Tanken är ju konkav och det var det konkava som var intryckt. Föraren hade knät mellan bilen och tanken. Ajaj.
Deformationen låg alltså främst i kanterna av det konkava och där är radien rätt måttlig redan från början.
Rätt mycket som höll emot så att säga.

Mit "proffsiga" verktyg (har två!) är ett hemsnide som en lirare gjorde åt mig nån gång för sisådär 20 år sen men det fungerar fortfarande. Och det har gjort nytta på många krokiga bilar/hojar.
Men vid lämpligt tillfälle ska jag testa med tennstaven enligt din beskrivning. Säkerligen bättre vid större, mjukare bucklor. :tummenupp

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...