Knöckliga ventiler

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Spanade in nån motorsida o trillade över denna bild visandes ventiler de stoppar i topparna. Varför är dom knöckliga likt en golfboll? Är det just därför tro? Det är ju inte för intet som en golfboll har sin knöckliga yta utan för att den ska få ett bättre flow genom luften. Samma princip med ventilerna?

Står att dem minstar den statiska friktionen och slår sönder bränsle/luft-blandningen men är det bara därför? Har isf dessa ventiler nån effekt på nya fina hojar med insprut där man kan göra i princip hur fina duschar som helst? Varför har man inte detta på alla nya hojar? ELler det kanske man har................................... Många frågor att besvara för den med kunskap i ämnet.

Bild.

Jag tror att det var BMW som hade en hjälm som såg ut som en golfboll.

Frågan är ju hur fort man sätter igen groparna på avgassidan bara, och om det inte hade varit klokt att ha högglans putsade på avgas för att slippa sot.

Men på insugssidan lär det där vara grymt! Undra om de använder sig av liknanade teknik i top-fuel motorer???

Ush vad jobbigt, Nu måste jag prova detta också:huvet
Men på utblås är det ingen mening så länge man kör på vanligt bränsle, det slår ju igen på mindre än 100 mil:gnissla Men ev etanoldriven motor som sotar mindre?
Jag är i full färd med att porta en ktm 525a så då ska jag prova att slipa sådär, och fundera ut sedan hur jobbigt det var:rolleyes:

Ush vad jobbigt, Nu måste jag prova detta också:huvet
Men på utblås är det ingen mening så länge man kör på vanligt bränsle, det slår ju igen på mindre än 100 mil:gnissla Men ev etanoldriven motor som sotar mindre?
Jag är i full färd med att porta en ktm 525a så då ska jag prova att slipa sådär, och fundera ut sedan hur jobbigt det var:rolleyes:

Haha du är go asså!! Men det är bra att nån här inne testar allt praktiskt o redogör för oss andra hur saker o ting fungerar på riktigt:D ! Att det håller i max 100 mil är ju inga problem för dom som kör med en uppsättning nya ventiler/race, det hinner ju aldrig sätta igen sig. Ska man dock åka landsväg osv så är la det lite overkill.

Ska du slipa sånna gropar i ventilerna till 525an menar du?

Såg på något fakta program på TV att en "golfboll" går dubbelt så långt genom luften som samma boll med slät yta:skrämd

Mycket möjligt. Men en golfboll har också underskruv, och det är det i kombination med groparna som ger förbättringen. Utan underskruven lär skillnaden vara betydligt mindre.

Jag skulle tro att detta liksom mycket annat bara är ett försäljningsknep... Men någon med flödesbänk får gärna bevisa att en ventil modifierad på detta vis flödar bättre, jag tror mer på siffror från en oberoende testare än säljarens lista över "fördelarna"!

Mycket möjligt. Men en golfboll har också underskruv, och det är det i kombination med groparna som ger förbättringen. Utan underskruven lär skillnaden vara betydligt mindre.

Jag skulle tro att detta liksom mycket annat bara är ett försäljningsknep... Men någon med flödesbänk får gärna bevisa att en ventil modifierad på detta vis flödar bättre, jag tror mer på siffror från en oberoende testare än säljarens lista över "fördelarna"!

Jo men ventilerna har ju en 7 in i helvetes skruv!! Dom roterar ju helatiden och det rätt fort mins inte riktigt men typ minst 3000v min:va

Men att detta skulle kunna ge 2 kusar på en cross är ju tveksammt?
jag ska höra med cool lilja om jag får göra ett expriment på hans insugare...
men tyvär så får vi ju inte reda på vad det gör för jag portar ju allt i den toppen och gasaren. Men det kan ju var intresant att känna hur jobbigt det är. Men dom har ju patent såg jag....Då får man väl inte-------?

finns även en version med slipade typ "repor" i ventilen bara för att få till en virvel ner i cylindern, o öka fylnadsgraden eller vad det heter ganska vanligt till sugmotortoppar på bilar

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back