Knäskydd ?

ZwaniZ

Ät Ostbågar
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
z1000 -03, Suzuki k50
Hej..

Har haft problem med mitt högerknä ett tag nu, dock inte pga cross.
Opererade minisken idag. Gick hyfsat bra. Tycker att jag borde skydda knäna ordentligt på banan nu.

Har hittat Evs rs-7. verkar bra men finns det bättre??

Tips mottages tacksamt

mvh Thomas

EVS WEB är ju snäppet vassare och rekomenderas som det bästa om man redan har en knäskada (som du).

Annars kör jag med en EVS-modell som inte tas in till Sveige, men som liknar RS7 på många sätt, och jag är supernöjd.

Ring och snacka med Magnus på www.racingshopimport.se (importör för EVS bl.a.) så kan han guida dig till vilka skydd som är bäst för just ditt knä.

Hur står sig dessa skydd jämfört med t.ex. Asterisk Cell? Cell är relativt bulkiga och kräver lite rymliga skinnställ, men å andra sidan så ger det mycket bra skydd mot slag och dylikt och bör förebygga skador på ett bra sätt. Möjligen ger det inte sådant stöd som ett redan skadat knä behöver. De s.k. medicinska anatomiska skydden man kan få från specialsjukvården, håller ju knät på plats, men lämpar sig inte som skydd.

Hur står sig dessa skydd jämfört med t.ex. Asterisk Cell? Cell är relativt bulkiga och kräver lite rymliga skinnställ, men å andra sidan så ger det mycket bra skydd mot slag och dylikt och bör förebygga skador på ett bra sätt. Möjligen ger det inte sådant stöd som ett redan skadat knä behöver. De s.k. medicinska anatomiska skydden man kan få från specialsjukvården, håller ju knät på plats, men lämpar sig inte som skydd.

Jag har inte klämt på de skydden så jag vet. Men gällande kvalité har EVS i flera år "lagt ribban" vad gäller knäskydd.
Vad gäller WEB så tror jag inte man får in dom under ett skinnställ utan hjälp av skräddaren. Men RS7:orna går beroende på skinnställ. Husaberg stället är ganska rymligt på sina ställen och det är precis mina ryms. Arlene ness ställen kan man glömma allt vad knäskydd heter under stället bortdett från orginalpuckarna.

Bästa knäskyddet är att träna upp sina benmuskler.
Knäskydd hjälper inte mot vridning av knät t.ex. då man fastnar i med foten.

Jag har ett halvtaskigt knä och jag kör med EVS Web när jag kör cross. Kan inte annat än rekommendera dom, sitter grymt skönt, märker knappt att man har dom på sig! Ring Magnus på Racingshop om du undrar nått om EVS skydden, han har bra koll på det där.

Nä självklart så gäller träning och byggande av muskler runt skadan.
Men för direkta slag och översträckning är ju ett bra benskydd inte fel.

Ska passa i crossbyxor så det borde passa. Ska kolla på EVS WEB:tummenupp

PODMX Överlägset bäst,skyddar mot slag och vridningar, passar såväl i skinnställ som crossbyxa.

Bifogat

• PODMX.jpg
    PODMX.jpg
    23.5 KB · Visningar: 150
Vad är problemet?? Vad är det för storlek på dom?

Jag känner mig för klumpig i dom. Och dom skavde även en aning på insidan av knät vilket kanske reduceras med långa strumpor.
Kanske är det bara för att jag inte är van... Dessutom blev första provturen med dom på en ny bana. Kanske man borde ha gjort första försöket på hemmabana. Sen behöver man nog en storlek större på byxorna. Nu blev det lite tajt oxå som grädde på moset.

Tror jag borde göra några fler försök för att försöka vänja mig men jag fick lite avsmak.

Jag har pajat korsbanden tidigare vilket bidrog till att jag ville ha bra knäskydd nu. Men korsbandsskador är vridskador och man behöver ju inte vara raketforskare för att förstå att inga knäskydd skyddar mot vridning även dom dessa kanske bromsar vridningen en aning.

Det dom däremot skyddar mot är ju att bryta knät i fel riktning.

Dom finns för 6.3kkr här
www.ridestore.se/ShowProduct.aspx?prodid=2010
Mina är storlek medium du får dom för 3.9kkr

jag har korta ben men relativt gott om benmuskler och storleken styrs väl främst av hur grova ben man har.

Klumpigheten och att man inte känner tanken med insidan av benen, är en vanesak. Efter ett tag känner man sig "naken" istället om skydden inte finns på plats. Lite knepigare är det att köra sporthoj med knäskydd/stöd, helst en liten kompakt 250-räser el.dyl. Men även det går med en del övning.

Jag kör med lite sämre benskydd nu, så jag är van att ha skydd.
Medium kan kanske passa mig så jag är intresserad. Du kan ju skicka pm.

Back