Knäskrapsteknik, fotpinnarna skrapar i backen men får ej ner knät

vill åxå få till mina första skrap .... enbart för att det e coolt vid korvmojjen :fakta

Första gången jag skrapa knä var på Rörken förra sommaren - helt oförberedd och blev så rädd att jag vingla till och ryckte upp hojen upp mitt i böjen! Instruktören låg precis bakom fick allt på film, duh! Tycker fortfarande det är coolt att skrapa och att det låter tufft! Men det har ju ingenting med hastighet att göra...

Rätt långt ifrån expert efter 1,5 säsong på hoj men tårna på pinnarna, röven långt bak, ut med överkroppen och ner med huvudet! Luta kroppen istf hojen.

För mig tog det en säsong att träna bort dålig sittställning som jag hade fått av att skrapa puckar på gocartbanor/knix... Köra med röven brevid sadeln och huvudet kvar bakom kåpglaset är så 80-tal :-)

Har sett en hel del andra "ovanor" som skapas av att jaga knäskrap, som dåliga spårval och yxig gaskontroll mitt i kurvan. Bättre att köra runt runt på en parkering eller liknande om man absolut skall i med knät.

Ta de moderna motogp förarna som förebild istället. Snorungarna som Marquez t.ex. där knäet (och annat) skrapar för att det inte finns mer plats kvar mellan tanken och asfalten :-)

Kör mycket bana och ta hjälp av polare/instruktörer som kan filma och ge feedback.

Om jag skall göra som Leif GW Persson och göra en gissning baserad på statistik så säger jag, flytta bak rumpan lite så du inte gnuggar pungen mot tanken så får du nog till vinklarna bättre så knät går i före fotpinnarna.

Sedan behöver du inte flytta ut hela rumpan brevid sadeln, flytta litegrann bara så du inte tappar greppen om tanken med det andra knäet för då måste du börja hålla fast dig i styret istället.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul