Knäskrap på bulten

Blackadder

Professionell fegis
Gick med
4 Apr 2003
Hoj
a
Börjar bli ambivalent.
Kan inte bestämma mig för vilken taktik jag skall köra med för att bli mindre långsam.

Ligga i med knäet/hänga ut och köra fortare genom kurvorna eftersom man håller hojen mer upprätt. Eller sitta mer "upprätt" och luta mer än jag igentligen vågar.

Problemet med knäskrap är alla jä**la tjälskador. Hojen blir rejält orolig (ålar sig) över ojämnheterna när man hänger ut, den känns för mjuk helt enkelt. Nån som är haj på inställningar som kan ge tips?

Luta mer än jag gör nu vill jag inte, lite marginal vill man ju ha, men fördelen är att hojen inte känns lika orolig (ålar sig ändå men inte lika mkt) som när jag hänger ut.

Blackadder skrev:
Börjar bli ambivalent.
Kan inte bestämma mig för vilken taktik jag skall köra med för att bli mindre långsam.

Ligga i med knäet/hänga ut och köra fortare genom kurvorna eftersom man håller hojen mer upprätt. Eller sitta mer "upprätt" och luta mer än jag igentligen vågar.

Problemet med knäskrap är alla jä**la tjälskador. Hojen blir rejält orolig (ålar sig) över ojämnheterna när man hänger ut, den känns för mjuk helt enkelt. Nån som är haj på inställningar som kan ge tips?

Luta mer än jag gör nu vill jag inte, lite marginal vill man ju ha, men fördelen är att hojen inte känns lika orolig (ålar sig ändå men inte lika mkt) som när jag hänger ut.

Köpa bättre däck kanske... Så du får mer fäste för o lägga ner :tummenupp

.../Yoshi

Åk till Gelleråsen på lördag så får du hjälp av instruktörer att bli bättre :tummenupp

Då ska du inte ...

...köra så på vägen heller..... :va

Börjar bli lite trött på alla amatörer man möter på vägen...... :7peta

tassen skrev:
...köra så på vägen heller..... :va

Börjar bli lite trött på alla amatörer man möter på vägen...... :7peta

En fråga... Hur många proffs möter du på vägen då :va

Är inte vi alla glada amatörer :confused:

Lr känner du ngn som proffskör på allmän väg :hihi

.../Yoshi

Visste väl att man kunde väcka dig till liv..... :lol

1 proffs kör med knäskrap på BANA.
2 Amatörer tränar på BANA.
3 Ja...

tassen skrev:
Visste väl att man kunde väcka dig till liv..... :lol

1 proffs kör med knäskrap på BANA.
2 Amatörer tränar på BANA.
3 Ja...

Aha... så alltså:
1. Men proffset e väl bara proffs på banan... För han har väl ingen som sponsrar honom när han åker på allmän väg :va Än mindre betalt för o åka på allmän väg!!!

2. Jo men amatören e ju lika glad på banan som på allmän väg :tummenupp Han/hon gillar ju o åka hoj :hihi

3. Trevligt att du har en kompis som får betalt att åka på allmän väg :tummenupp

Fotnot: Proffs e en person som får BETALT och/lr har sponsring... Alla andra e ikke proffs!!!

Kul o retas bara :jäs

.../Yoshi

Åter till ämnet:

SÅ jävla ojämnt är det inte om du vet var på vägen du ska. Även om du inte vet var du ska så är det inte mer än fem tjälskador som är något att oroa sig för.

Sitt normalt på hojen och kör så fort du vågar, gör sen om det 20 gånger till, tills du vet var hoppen är och hur du ska bete dig i böjarna.

Du behöver inte byta däck eller skrapa knän för att det ska gå att köra fort.

Titta på RoLLERs bultenfilmer så ser du ungefär var "spåret" är.

Tassen: Vad är poängen med att köra hoj om det inte är roligt? Klart man ska köra så fort man kan, men helst inte fortare.

Ta med på SMC´s ban-kurser (ex.vis Rörken varje måndag från 18:00 - 22:00 - kolla på SMC´s sajt och under Uppsala Roadrunners här på sporthoj)).

If, är ett trevligt försäkringsbolag, som ser till att din Triumph märkesförsäkring täckar på SMC´s övningar hela 2004.

Yoshi_gixxeRR skrev:
Aha... så alltså:
1. Men proffset e väl bara proffs på banan... För han har väl ingen som sponsrar honom när han åker på allmän väg :va Än mindre betalt för o åka på allmän väg!!!
2. Jo men amatören e ju lika glad på banan som på allmän väg :tummenupp Han/hon gillar ju o åka hoj :hihi
3. Trevligt att du har en kompis som får betalt att åka på allmän väg :tummenupp
Fotnot: Proffs e en person som får BETALT och/lr har sponsring... Alla andra e ikke proffs!!!
.../Yoshi
Retas...? varför tror du att jag överhuvudtaget la ett inlägg i början....
Klart vi ska ha kul...både på bana och på vägarna.....ta det bara lugnt och försiktigt när vi kör fort på våra favoritvägar...det var det som var meningen...tänka till lite...klart man skrapar om man kan...men behöver man inte ska man inte heller utsätta sig själv eller andra för onödig fara om man inte behöver....
Det går inte fortare alltid bara för att man klänger och vinglar över hojen...

Nu ska jag ut o skruva på en 11000...elva tusen hästars turbin motor.... :kär

Mattias skrev:
Åter till ämnet:

SÅ jävla ojämnt är det inte om du vet var på vägen du ska. Även om du inte vet var du ska så är det inte mer än fem tjälskador som är något att oroa sig för.

Sitt normalt på hojen och kör så fort du vågar, gör sen om det 20 gånger till, tills du vet var hoppen är och hur du ska bete dig i böjarna.

Du behöver inte byta däck eller skrapa knän för att det ska gå att köra fort.

Titta på RoLLERs bultenfilmer så ser du ungefär var "spåret" är.

Tassen: Vad är poängen med att köra hoj om det inte är roligt? Klart man ska köra så fort man kan, men helst inte fortare.

Ehh, var väl väldigt otydlig i min inledningsfråga men inägget lät bra i huvut, mindre bra i text märkte jag :gnissla

Funderar igentligen på varför hojen beteer sig som den gör när man vill köra lite inspirerat. Jag vet att det beror på mjuk fjädring men vilka parametrar skall man justera upp för den typ av problem som jag beskriver. Typ det var det jag var ute efter. Tycker att jag kör tillräckligt fort redan, men det kan gå bättre/smidigare om man säger.

Kan inte se Rollers filmer på arbetsdatorn, har ingen hemma och (Rullarn du får ursäkta) så länge han bara kör marginellt snabbare än en SL-buss full med passagerare, tror jag inte att han kan lära mig nått om några spårval på bulten :D :D :D

Det är inte RoLLER som kör i filmerna jag menar. Mitt heta tips om varför din cykel ormar sig och gunghästar är att du bromsar för mycket och sen gasar för mycket. Försök att hålla en jämnare fart, så ändrar du inte viktfördelningen fram/bak lika mycket.

För övrigt är det inte farligt att luta en motorcykel, det är det de är byggda för... ;)

Tjälskott?? finns ju bara ett som ger lite vibb i ramen så jag förstår inte ditt problem.
Problemet är snarare rådjur och grus.

Yoshi_gixxeRR skrev:
Aha... så alltså:

.../Yoshi

Professionell är man när man kan leva på det man gör... t. ex. slita ihjäl sig på en lackverkstad modell STÖRRE!

frågar du om du ska hänga ut eller inte? sitt iaf inte raklång i kurvorna, och luta inte mer än du vågar. köra motorcyckel handlar mycket om att lita på dina instinkter. varför ska du köra fortare än du vågar och luta så där mycket? häng ut på sidan men skrapa inte knät för de.. är du orolig är lösningen i 99% av fallen mer gas.. försök att hålla ett viktförhållande av 60% bak och 40% fram.. extremare hojar med bätte däck t.ex. superbike klarar ett värre viktförhållande. gasa du så mycket att bakdämparen trycks ihop markant så är det för mycket...

men lyssna inte på mig, folk här på detta forumet tycker illa om mig. eftersom jag kör som en idiot. så är det bara.

tack för mig :yoparty

*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage