Knäskrap i hög eller låg fart

Explorer58

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Sertão
Är det lättare att göra knäskrap i en kurva om man kör fort eller långsamt? I hög fart blir kurvan vidare och i låg fart blir kurvan snävare, men vilket är enklast eller minst riskabelt?

På gata är låg fart att rekommendera, det gör inte lika ont när man lägger sig som i hög fart.

Ett tipps är att vänta till nästa säsong, greppet i däcken sjunker ganska mycket när det är 0-5 grader varmt :tummenupp

Från egen erfarenhet är det enklast att börja knäskrapa i en lång kurva som du känner dig bekväm i, så att man kan koncentrera sig mer på sittställning etc, och inte på kurvtagningen.

Det e "enna" en svår fråga som göteborgarn sa. Jag föreställer mig att det borde vara lättare i en långsam kurva. I snabba kurvor skrapar jag själv nästan aldrig i. Men smaken är ju som baken.

Man kan ju också öva i en rondell och köra runt runt tills knäet tar i marken.. :D

Låg fart börjar man med:)Gärna en gocartbana oxå, med tvära böjar och bra beläggning för praktisera knäskrap.

Fotokurvan är lättare än Fredells-rondellen :tummenupp
Själv lärde jag mig knäskrapa i 270-graderstunneln som går ner från Statoil i Hammarby :tummenupp Ingen risk att man krockar med mötande iaf :hihi

Det e "enna" en svår fråga som göteborgarn sa. Jag föreställer mig att det borde vara lättare i en långsam kurva. I snabba kurvor skrapar jag själv nästan aldrig i. Men smaken är ju som baken.
Precis, å efter ett tag så skrapar man mindre å mindre, i takt med att det går fortare å man vet nerlägget utan att känna efter. Beror nog lite på hojen också, jag upplevde att jag skrapade mindre med R1'an än med Gixxern.

Last edited:
A kan rekomendera en stor parkering efter att butikerna stängt såklart. Du kan köra hur snävt lr hur vid du vill tills du sätter i knäet. Öva bägge sidor ;)
de enda som kan va lite svårt på en parkeeing e att man inte har nåt att relatera till i kurvan. Som väggren eller rondell. Men d en säker plats...

Edit: på en väldigt stor parkering så kan du efter att du lärt dig skrapa o hålla kvar så kan du dra på medans du har knäet i backen o se hur kurvtagningen blir...

Last edited:
Tänk bara på att ha fötterna rätt så att inte dom tar i marken först för det kan orsaka att du i värsta fall kraschar eller får jäkligt ont om fötterna viker sig under fotpinnen.

Last edited:
Tänk bara på att ha fötterna rätt så att inte dom tar i marken först för det kan orsaka att du i värsta fall kraschar eller får jäkligt ont om fötterna viker sig under fotpinnen.
Ja, det är oroväckande många, på alla typer av hojar, som hänger fast fötterna i klackarna på fotpinnarna. Varför? Det blir obekvämt, man har ingen känsla för vad hojen gör, svårare att flytta sig på hojen och man blir stelare i kroppen.

Ja, det är oroväckande många, på alla typer av hojar, som hänger fast fötterna i klackarna på fotpinnarna. Varför? Det blir obekvämt, man har ingen känsla för vad hojen gör, svårare att flytta sig på hojen och man blir stelare i kroppen.

De kanske får ut benen längre?

Lättare att skrapa med tårna på pinnen i min mening, men det kanske är individuellt.

Jag måste ha tårna nära fotpinnen annars skrapar tårna först i....stora fötter orginal fotpinnar :näsblod

Samma sak här, även om jag brukar flytta bak mina fotpinnar en aning. Förutom att dra mina size 45 i backen skulle det kännas helt åt helsefyr att ha hälarna på, men det ovan var den enda plausibla teori jag kom på. Några alternativa tankar?

Beror mest på kurvan vilken fart du "behöver"...
I en skarp kurva behöver du inte köra lika fort..

tänk på att hänga av ordentligt så du inte drar i fotpinnen först,
och om du kör i fotpinnen så är det bra om du ser till att ha vikten på den yttre pinnen, så den inre kan vika upp sig..

Jag hänger fast hälen i ytterfotpinnen, då sitter man fast utan nån större ansträngning. Innerpinnen måste jag ha tårna på dock, dels för känslan och dels för att inte skrapa sönder skorna (mer).

Kolla stilstudie på Troy Bayliss, han hakar i ytterfotpinnen mot klacken.

En bild till

Minst riskabelt? Bättre att skita i att försöka skrapa puckarna bara för att man ska, och sedan riskera att krascha pga det! Försök att köra mjukt och häng ut lite lagom med knäna sedan kommer knäskrapet helt naturligt.
Lycka till.
:)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey