Knäskada och Mc åkning??

Jag slet delvist av bakre korsbanden och sträckte ut dem flera cm kändes det som vid en isbanekörning 97. Jag vurpade efter hitet var klart på tomg 1ans växel tittade bakåt och puttrade in i snödrivan så xr650ien föll över mig kvack.

Det blev värre skada än jag kunde föreställa mig och tog närmare 3år innan man kunde gå/belasta hyfsat normalt. Knäet glappade otroligt mycket (ca 10mm) om man drog i underbebet ut/in och det gjorde fruktat ont. Läkarna tyckte opration var gränsfall så jag provade självläka vilket jag de första åren ångrade för det var mycket smärtsamt mest hela tiden. Men efter ca 3år hade glappet och värken förbättrat sig riktigt bra så kroppen är otroligt bra på att läka sig själv (med tiden). I ca 6-10 mån var det max pain som sedan avtog gradvist med träning.

Efterklok som vanligt köpte jag ortopediskt knäskydd efter olyckan från någ svensk firma? . Det bestog av neopremgummi och rostfria plattjärn med gångjärn + utanpåliggande spännbara korsband bak i knävecket. Det blev räddningen för att kunna åka igen lite tidigare för drog man åt dessa "korsband hårt" kunde jag både gå och åka hoj hjälpligt redan efter 6mån.

Knäet har förbättrats för varje år till än i dag så nu är det nästan helt återställt,,inge glapp ivf men lite smärta vid feltramp och hög belastning i vissa vinklar.

Mitt råd är köp gångjärnsskydd omg vid crossåka!!!!!!!

Last edited:
Nä det stämmer inte riktigt. Jag totalkvaddade mitt knä och som sedan läkte ihop snett vilket innebär att alla ledytor, knäskål å fan å hans moster ligger fel (väldigt kobent). Jag fick efter många om å men en ortos som motverkar min vridning. Ortoser kommer i olika utförande med olika syften så det är inte fel att testa för att se om det hjälper.

Till TS: http://www.nilssonsmc.se/produkt/Pod-Benskydd Kika på dessa. När jag testade de här knäskydden gick jag på kryckor IN i affären, köpte knäskydden och tog på mig dem..och gick UT med kryckorna i handen. Mitt tips är att skippa skinstället, kör med textil å de här knäskydden under.
Hej. Tack för tipset. Jag har nu beställt dessa skydd. Tror du att dom går att få in i ett skinställ? Även om dom fungerar till vattensport, typ Jetski, vattenskidor mm?

Här är en video på min knäluxation, lårbensmuskel, bägge ledband, bägge korsbanden av.

I måndags opererade jag in nya korsband.

http://www.expressen.se/tv/sport/motor/otack-krasch-pa-knutstorp/

Hej. Tack för tipset. Jag har nu beställt dessa skydd. Tror du att dom går att få in i ett skinställ? Även om dom fungerar till vattensport, typ Jetski, vattenskidor mm?

Här är en video på min knäluxation, lårbensmuskel, bägge ledband, bägge korsbanden av.

Aj aj , Lång väg framför dig , Förhoppningsvis så är du inte lika lat å vek som en annan

Mycke träning och envishet kommer behövas

För mig så är det nästan 1 år sedan jag krasha mitt knä och har fortfarande stora besvär

Förhoppningsvis så ska jag väl kunna åka hoj denna säsong , Förra året blev det inget alls

Lycka till med rehabiliteringen

Peter

Ursh inget trevligt.

Jag fick se ett par bilder i veckan av en enduro kompis som tävlat länge. Var ute å körde på skoterspår när framhjulet gick igenom och han flög över styret. Sedan kom hojen flygade på han och det snurrande dubbdäcket åt sig in i h-lår. Riktigt otäcka bilder, såg ut som ej haj tagit en tugga. Han kan nu gå på benet å jobba, återstår att se när han tävlar igen.

Hoppas vi slipper fler olyckor.// Peter

Elaka knäskador grabbarna visar här.

Har man grava instabilitets besvär dvs knät viker sig som ett gångjärn så rekonstruerar man korsbanden.

rikitigt avancerade skador med både bakre och främre X-bandsskador med ligament skador kräver kirurgi av den högre skolan och stenhård rehab upp emot 1- 1,5 år.

Artrosen kommer som ett brev på posten på er men det finns inga genvägar så ner på gymmet träna era knän stenhårt!!

Det finns inget bättre än kroppens egna ortos funktion dvs en stabilitetet i musklerna.
Cross och Enduroåkarna med instabilitet klarar sig ganska bra tack vare att de normala skydden tex Asterix ger en fin stabilitet och rörlighet. Men de kostar skjortan!

Såklart ni kan köra hoj efter men helt normal blir man aldrig i knät men frågan om ni var normala innan skadan :hihi

Få in dem under skinnställ blev nog jäkligt svårt, skulle isåfall vara om du skräddarsyr byxorna. Skyddet för knäskålen är rätt stort, får plats med ett finger mellan knäskålen och skyddet. Jag fick in dem under textilbrallor men lite bökigt att få på och av (normalt sett går ju textilbrallor på som vilka vanliga byxor som helst). De funkar till andra sporter också (jag hade dem ett tag bara för att kunna gå lite bättre) hur de fungerar i kombo med saltvatten å så kan jag inte svara på (maila tillverkaren å kolla för säkerhets skull)
oavsett aktiviteter som jag kommer göra i framtiden ( där det finns risk för knäskador) kommer jag ha de skydden på mig.

om du hittar nått sätt att få dem att funka med skinbyxor får du gärna slänga iväg ett pm till mig

Har inte skadat mitt knä så att det är oanvändbart men däremot ena handen för många år sedan i en arbetsplatsolycka när jag sågade av hela vänstertummen.Mina funderingar på om det var slutåkt i och med detta förlorade grepp om ena handtaget på styret visade sig vara överdrivet.Gjorde en egen bockad tumme i plast som passade i mc handsken och som sedan knöts fast runt handleden med en mindre läder rem för att få en ökad stabilitet i greppet.

Fungerad bra som en enda enhet i handsken men däremot sämre utan.Har nu mer eller mindre tränat upp detta grepp så att jag kan köra utan detta hjälpmedel.Även om inte alla skador går att lösa så finns det en hel del lösningar i detta ämne med andra ord om man bara vill och ger sig f_n på att det ska fungera även om jag inser att vi har olika skador beroende på skillnaden i en förlorad tumme och en knäskada. :crash

Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...