Knäskada och Mc åkning??

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Snart ett år nu sedan jag krashade mitt knä totalt ( isåkning i orsa )

Båda korsbanden och yttre ledband gick av samt fraktur i ledytorna

Rekonstruerade kors och ledband , Mycke sjukgymnastik och ett halvårs sjukskrivning

Inget Mc åka på hela året , Både smärta och dålig rörlighet gör att man inte varit så sugen att prova

Samtidigt är man livrädd att förvärra skadan

Jag ska nu få en ortos till det skadade knät , Så nu till själva frågan

Hur har andra gjort som varit i liknande läge?

Skinnställ och ortos ,Funkar det?

Hur stabila brukar krashade knän bli med tiden??

( om den ligger i fel forum så får moderatorn flytta tråden)

Peter

Slet av båda korsbanden, yttre ledbandet, vadmusklen och krossad menisk i en skidolycka för 8 år sedan. Går o små springer idag obehindrat, men man få ändå passa sig.

De enda jag har problem med är just längre turer när man glömmer bort att ställa sig upp o sträcka ut de mellan varven. Har du fått upp rörligheten igen så ser jag inte någon anledning till att man ska ge upp hojåkandet.

Ser att frågan ligger under dragracing, de är inget jag sysslar med, men jag har kört ett par år cross efter skadan och även de gick hur bra som helst.

Slet av båda korsbanden, yttre ledbandet, vadmusklen och krossad menisk i en skidolycka för 8 år sedan. Går o små springer idag obehindrat, men man få ändå passa sig.

De enda jag har problem med är just längre turer när man glömmer bort att ställa sig upp o sträcka ut de mellan varven. Har du fått upp rörligheten igen så ser jag inte någon anledning till att man ska ge upp hojåkandet.

Ser att frågan ligger under dragracing, de är inget jag sysslar med, men jag har kört ett par år cross efter skadan och även de gick hur bra som helst.

Skadan uppkom just under crossåkning fast på is

Typiskt att man krashar i 90 blås på isen men man far omkring i 300+ på gatan annars

Hur länge gick du innan du började åka igen?

Morsan har nog förstört varenda pinal i sina knän.
Krossad minisk, avslitna korsband och ledband och dessvärre allt lite snabblagat pga dåliga läkare.

Hon har lite problem när hon åker skidor och när hon trampar snett eftersom det saknas hälften av allt som ska sitta därinne men annars går det bra.

Skadan uppkom just under crossåkning fast på is

Typiskt att man krashar i 90 blås på isen men man far omkring i 300+ på gatan annars

Hur länge gick du innan du började åka igen?

tog 2 år innan jag hade full (90%) rörlighet o styrka och då var de inga problem att köra

skidor kör jag inte längre utan nu är de snowboard som gäller, då har jag ett skydd från rehband med stålskenor. De skulle jag nog kunna ha innan för skinnstället oxå men de har jag inte.

Jag körde cross tre år utan korsband innan jag fick nya inmonterade. Jag behövde dom men vet att andra klarat sig bra utan korsband. bla PG Lundmark vet jag att han saknade korsband och han hade inga problem med det.

För det mesta klarade jag mig bra på crossbanan utan korsband men nån gång då och då så vred jag knät fel och det är inte skönt men vad värre var är att det ju började bli skador på menisken också efter tre år.

Men har man gott om benmuskulatur samt rätt koordination så kan man köra och undvika misstagen som bryter knät snett.

Har aldrig haft ortros och tror inte ens den hjälper eftersom det handlar om vridning. Ortrosen skyddar ju bara mot att bryta knät i fel riktning vilket ju inte har med korsbandet att göra.
Men har man pajat yttre ledbandet så gör den ju större nytta.

Jag gjorde aldrig nåt uppehåll direkt efter min skada eftersom det tog ca ett halvår innan jag gick till sjukan för en undersökning.
Dock i samband med operationen hade jag uppehåll ett drygt halvår kanske uppåt 9 månader men då tränade jag också hårt redan från första stund.

Jag opererade bort inre menisken på vänster knä 1970, och har åkt skidor, skridskor(hockey-Bockey) och Hoj allt sedan läkningen var klar. Först nu som jag börjar känna av smärta och besvär, men så börjar ju resten också vara mer eller mindre "utslitet".

/KentW

Samtidigt är man livrädd att förvärra skadan

Hur har andra gjort som varit i liknande läge?

Skinnställ och ortos ,Funkar det?

Hur stabila brukar krashade knän bli med tiden??
Peter

Pysslar inte med dragracing, men jobbar som primärvårdssjukgymnast. Skulle säga att risken att du förvärrar skadan av körnig är obefintlig, där är det snarare smärtan och rörligheten som kan begränsa, klotar du igen är det ju en annan sak... Gällande ortos finns det ju en del olika. Gissar att du får (köpa?) en med stabiliserande skenor på sidorna och en stadigare sådan variant kan nog vara bökig att få ner i ett tight skinnställ. Ser dock inte heller riktigt behovet av att använda det just under hojkörning heller.
På frågan om stabiliteten lär inte själva knäleden bli stabilare än vad den är nu (ett år efter olyckan) men du kan så klart träna upp muskulaturen runt om. Fortsatt relativt seriös träning för benet är även en god idé för att förebygga / minska besvär av eventuell framtida artros, vilket är betydligt vanligare i ett tidigare skadat knä.
Lite trista och kanske inte så givande svar, men lycka till och jag hoppas det löser sig för dig så du kan fortsätta åka. /erssson

Drog sönder det mesta i knät efter att benet fastnade i ett vägräcke efter en mc-krasch. Tog 10 mån rehab innan jag kunde gå ordentligt och 4 år innan jag satte mig på en hoj igen.. Kör idag aktivt på bana, åker snowbord (grymt bra träning för knä/ben) kan springa hjälpligt och har ett fysiskt aktivt jobb. Det är snart 8 år sen och enda gångerna jag märker av det är vid överansträngning. Som tidigare talare sa, man får passa sig samt att det hjälper att träna upp muskulaturen runt knät i stället.. Vad som skulle hända med knät vid ännu en olycka vill jag inte veta.. Det får bära eller brista, vi har bara ett liv så kör hårt medan det går! :tummenupp

Skulle säga att risken att du förvärrar skadan av körnig är obefintlig,

Det är inte min erfarenhet av tre års crossåkning utan korsband. Röntgen innan operation tre år efter skadan visade på att menisken som varit helt intakt hade börjat skadas. Kanske inte bara crossåkningens fel utan även några andra mindre lämliga aktiviteter.
Crossåkningen gick bra 99 minuter av 100 men det behövs bara en lite sned landning efter ett hopp så bröt jag knät snett.

Min första sjukgymnast körde en hård och fysisk stil och tränade upp mitt knä bra men en brist var att jag aldrig visste exakt vad som var rätt och fel. Med resultatet att jag gjorde fel som jag kunde ha rättat till om jag bara vetat om det. t.ex så började jag vrida foten utåt när jag joggade och släppte ut den mer och mer när jag började bli trött.

Min senare sjukgymnast var lite för försiktig ur ett fysiskt perspektiv men var bättre på att informera mig om vad jag skulle undvika.

Last edited:
Har aldrig haft ortros och tror inte ens den hjälper eftersom det handlar om vridning. Ortrosen skyddar ju bara mot att bryta knät i fel riktning vilket ju inte har med korsbandet att göra.
Men har man pajat yttre ledbandet så gör den ju större nytta.

Nä det stämmer inte riktigt. Jag totalkvaddade mitt knä och som sedan läkte ihop snett vilket innebär att alla ledytor, knäskål å fan å hans moster ligger fel (väldigt kobent). Jag fick efter många om å men en ortos som motverkar min vridning. Ortoser kommer i olika utförande med olika syften så det är inte fel att testa för att se om det hjälper.

Till TS: http://www.nilssonsmc.se/produkt/Pod-Benskydd Kika på dessa. När jag testade de här knäskydden gick jag på kryckor IN i affären, köpte knäskydden och tog på mig dem..och gick UT med kryckorna i handen. Mitt tips är att skippa skinstället, kör med textil å de här knäskydden under.

Tjenare!

Håller absolut med erssson angående att träna upp musklerna. De blir som en korsett och hjälper till att stabilisera.
Jag skulle undvika badminton, innebandy å sånt i fortsättningen och köra hårt med cykling istället, mycket mjukare.

Mitt knä pajade jag i 18-årsåldern (25 år sen) , det innehåller numera varken minisk eller främre X-band!

Det är inte min erfarenhet av tre års crossåkning utan korsband. Röntgen innan operation tre år efter skadan visade på att menisken som varit helt intakt hade börjat skadas.
Ok. köper det. Ser att jag inte läst tråden så noga och att skadan faktiskt uppkommit under crossåkning. När jag hävdade att risken var obefintlig hade jag dragracing och "normal" gatkörning i åtanke. Snackar vi cross, enduro, seriös banåka m.m. så utsätts knäna för så pass stora påfrestningar att frånvaro av korsband m.m. kan leda till meniskskada, tidig artosutveckling o.s.v. My bad & jag hoppas jag inte vilseleder någon med mitt tidigare inlägg. /erssson

Någonting som är bra, ett tips jag fick ifrån en sjukgymnast, när man vill bygga upp stabiliteten i ett skadat knä. Testa att stå på ett ben i taget medan du rakar dig och borstar tänderna varje morgon, det räcker. Det som händer är att du bygger upp finmuskulaturen runt knät och blir mycket tajtare. Skifta ben när du blir för svajjig, trimmar balanssinnet dessutom.

Dragracing är ju MC åkning.
Tror kanske att det kan vara rörligheten som kan ställa till problem för dig, fördelen är väl att du fortfarande har stor möjlighet att
anpassa dragracehojen efter just din rörlighet. Placera fotpinnar så hojen kan stödjas häl/tå och ha så raka ben som möjlig mm mm för att minska belastningen på ditt knä. Om det handlar om ditt nya bygge så är det ju släpande ben som gäller, så det borde gå att få till en tillfredställande körställing utan större problem.

mvh

I övrig ser jag dragracing åka som helt riskfritt så länge du håller dig på hjulen.

I övrig ser jag dragracing åka som helt riskfritt så länge du håller dig på hjulen.

Det var väl just det , Efter att ha sett Nisses Funnybikefilmer ( prästens lilla kråka)

så inser man lätt att saker kan hända

Fötterna vill man noh helst ha på fotpinnarna trots allt för att ha god kontroll på körningen

Jag drog knäet ur led men klarade ledband osv.. Kraftigt utsträckta dock. "Knäckte" däremot brosket inne i knäleden och fick dra knäet ur led igen på operationsbordet för att få det fixat.

Ca 3 månader på kryckor, första halvåret efter det haltande och totalt nästan 1,5 år innan jag kunde jogga. Springa halvhaltande till bussen funkade tidigare dock (men inget jag ägnar mig åt).

Totalt tog det nästan 3 år innan jag kände mig återställd. Idag bryr jag mig inte, mer än att jag tänker på det på ett annat sätt för att jag blev medveten om hur lätt det är att inte kunna gå igen, nånsin.

Men jag känner av det lite ibland fortfarande, ledband och så är lite veka. Men det kanske inte ömmar mer än normalt trots allt, jag har inte varit mig själv 30+ utan gammal knäskada så jag vet inte vad som är normalt.

Skadade höger knä genom att inte ha tårna tillräckligt mycket utåt när jag reste mig upp i benpress. Efter 6 månader gick jag till idrottsläkare (MFFs läkare som hade mottagning på Ravalds massageinstitut i Malmö). Först efter jag upptäckt höger ben mycket smalare än vänster, jag använde höger ben mycket mindre. Efter 1 vecka medicinering mot infektionen , massage och inpackning av knäet med Tigerbalsam +++ samt fetvadd utanpå för ökad blodcirkulation en vecka började träningen. Liggande i sängen med kudde under knäet skulle jag lyfta hälen från lakanet. Ett antal gånger. Muskulaturen tränas säkrast för knäet med nästan rakt ben. Cykling absolut förbjudet. Belastning med böjt knä innebär stor risk för skada. Gå OK.
Så det tidigare tipset om att stå på ett ben (det skadade benet gissar jag?) och borsta tänderna verkar helt rätt.

Cykling är något av det bästa för mig med min skada. Den här tråden är sjukt intressant, vi har alla skadat knät men på helt olika sätt, vissa saker funkar för några å mindre bra för andra. Säger bara en sak.. hatten av för landets alla sjukgymnaster, läkare osv. som hjälper oss alla så gott det går.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti