Knäpuckar ?

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Tänkte reda ut lite begrepp med hjälp av alla SHare. Vad är det för skillnad på "oslipade" och "vanliga" puckar ? Vet också att det finns hårda resp. mjuka, antar att det har med friktion och slitage att göra ?

"Posör"puckar, är de oftast mjuka eller hårda ? Eller det är inte meningen överhuvudtaget att ha knäet i backen då ?

Enlight me please. :fattartil

Fel tidpunkt att fråga, alla som slutar 16.30~17.00 är nog på väg hem. Alla andra fixar något att äta.
Svaren kommer nog runt 18-> 19 ska du se ;)

lorkan skrev:
Tänkte reda ut lite begrepp med hjälp av alla SHare. Vad är det för skillnad på "oslipade" och "vanliga" puckar ? Vet också att det finns hårda resp. mjuka, antar att det har med friktion och slitage att göra ?

"Posör"puckar, är de oftast mjuka eller hårda ? Eller det är inte meningen överhuvudtaget att ha knäet i backen då ?

Enlight me please. :fattartil

För att få posörpuckar så är det väl bara att slipa lite i puckarna så att det ser ut som du har knäskrapat. Fila gärna lite på däckkanterna också. :tungan

Mjuka puckar = skönare att ha knäet i backen ger mer känsla
Hårda puckar = håller mycket längre lite hårdare att ha i backen vibrera mer
Pösör puckar = lika med Witz puckar med Titan i blir en massa gnistor när man kör dom i backen får ej lov att användas under tävling vad jag har förstått

hoppas du blev lite klokare :tummenupp

Oslipade = nya
Slipade = använda
Det är ingen skillnad i material eller så utan just att det faktum att de är använda gör de sägs vara slipade.
Mjuka = något mjukare än klassiska dainese-pucken som får ses som en referens. Läderpuckarna låter inget men ryker.
Hårda = håller längre och har en inte helt otippat hårdare känsla. Träpuckarna ska visst ge en skön doft. Har sett playwood, furu och spånskiva (enbart på bild tyvärr).
Posörpuckar är precis som du säger mest för att glänsa vid donken, finns med polerkit, infällda ädelstenar, överdrag för att inte skita ner dem i dåligt väder, likt galonöverdrag till Hella 4000 extraljus och annat lulllull.

//Fredde

freddexwing skrev:
Oslipade = nya
Slipade = använda
Det är ingen skillnad i material eller så utan just att det faktum att de är använda gör de sägs vara slipade.
Mjuka = något mjukare än klassiska dainese-pucken som får ses som en referens. Läderpuckarna låter inget men ryker.
Hårda = håller längre och har en inte helt otippat hårdare känsla. Träpuckarna ska visst ge en skön doft. Har sett playwood, furu och spånskiva (enbart på bild tyvärr).
Posörpuckar är precis som du säger mest för att glänsa vid donken, finns med polerkit, infällda ädelstenar, överdrag för att inte skita ner dem i dåligt väder, likt galonöverdrag till Hella 4000 extraljus och annat lulllull.

//Fredde

Men det här med slipade.. Det finns ju nya "slipade" puckar ? H's har tex "vanliga" (alltså slipade ??) puckar på Mizarstället men "oslipade" på Castorbyxorna.. ? De kan väl inte vara använda puckar som säljs nya ? :D

Touringbutiken har posörpuckar till Alpinestarställ, fast dom kallar dom "prydnaspuckar", jag citerar; "Prydnadspuckar". För dig som inte så ofta har knät i asfalten. Fastsätts med kardborre.

Bifogat

• 11-6992.jpg
    11-6992.jpg
    21.4 KB · Visningar: 97
lorkan skrev:
Men det här med slipade.. Det finns ju nya "slipade" puckar ? H's har tex "vanliga" (alltså slipade ??) puckar på Mizarstället men "oslipade" på Castorbyxorna.. ? De kan väl inte vara använda puckar som säljs nya ? :D

Touringbutiken har posörpuckar till Alpinestarställ, fast dom kallar dom "prydnaspuckar", jag citerar; "Prydnadspuckar". För dig som inte så ofta har knät i asfalten. Fastsätts med kardborre.
Har du bild på nya "slipade", verkar konstigt...
Att "slipa puckar" är just att köra med lite skönt härligt knäskrap...

lorkan skrev:

sånna satt det på mitt alpinstar race ställ hur sköna som hälst att skrapa med men tog typ slut på en dag på anderstorp

freddexwing skrev:
Har du bild på nya "slipade", verkar konstigt...
Att "slipa puckar" är just att köra med lite skönt härligt knäskrap...

Hum jag har kanske missuppfattat det då, men H's har knäpuckar på en del ställ å där står det bara "knäpuckar" och på en del står det "knäpuckar (oslipade)".

@Gottis;

Okej, då verkar det vara några jättemjuka de har som "prydnadspuckar" alltså ..

De "oslipade" ser för övrigt ut såhär:

Bifogat

• 11-3799.jpg
    11-3799.jpg
    16.6 KB · Visningar: 99
Moahahahahahahaaaaaaaaaaa!

Har ett par nerslipade sverigepuckar du kan få köpa billigt!

Skönaste känslan får man med puckar gjorda av skinn, ser rätt coola ut efter att ha varit i backen.

Bifogat

• PROSLIDELEATHER.jpg
    PROSLIDELEATHER.jpg
    15.7 KB · Visningar: 154
Om nån vill köpa hel oanända knäpuckar från ett arlen ness velocity så skicka pm med bud så hör jag av mig. :gnissla

slangarn skrev:
Skönaste känslan får man med puckar gjorda av skinn, ser rätt coola ut efter att ha varit i backen.
Glöm inte att det luktar vidbränd flintastek för de som ligger bakom. :tummenupp

Hmmm... Har inte riktigt begripit mig på det där med olika hårdheter på knäpuckar, och bättre eller sämre känsla....

Det är ju inte direkt så det känns livsviktigt att ha "bra känsla" när man lägger mer knät i backen. Har dessutom nästan helt slutat släpa knät i backen. Går bara åt massa dyra knäpuckar...
Lägger ner hojen så knät tar i, känner efter lite, sen lyfter jag upp knät lite grann, och bara liksom "duttar" i det lite då och då för att känna efter vart backen är... Har slutat inbilla mig att man ska kunna rädda en lowsider genom att hålla upp hojen med knät som proffsen.. He he he...

Åter till ämnet, ni som tycker att det är "skönare känsla" i nån speciell knäpuck, vad tycker ni att ni vinner på den skönare känslan, och på vilket sätt är den skönare? Mindre vibrationer (mjuka puckar)? Mindre friktion (hårda puckar)?

Macke skrev:
bara liksom "duttar" i det lite då och då för att känna efter vart backen är...

Intressant POW. Inte för att jag är någon erfaren banåkare, men jag upptäckte samma grej efter ett par säsonger på bana.

I början var mitt mål att få ett knäskrap, detta evolverades till att vilja slipa ner puckarna så fort som möjligt.

Efter ngn säsong blev det så j**la kul att köra fort att jag glömde bort att koncentrera mig på puckskrap. "Dutt-eran" hade börjat..

pilsner

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...