Knäppningen fastnar (ingen D-ring)

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
2012 Vespa 300 GTS Super
Modellen är LS2 MX 701 och jag älskar den hjälmen men nu har knäppningen fastnat TVÅ gånger! Fått upp den efter MYCKET mckande.

Någon som haft liknande problem och hur löser man detta? Reservdelar? Wd-40?

Sjukt irriterande om det händer vid dåligt tillfälle...

Jag har ett av samma typ på min LS2 MX702 Pioneer II, jag förstår liksom inte hur det skulle kunna haverera, dra i den röda strappen så öppnar ju låset.

1777804632292.png

Last edited:
Jag har ett av samma typ på min LS2 MX702 Pioneer II, jag förstår liksom inte hur det skulle kunna haverera, dra i den röda strappen så öppnar ju låset.
Jag har upplevt liknande på snowboardbindningar ibland att man öppnar men även om du viker upp den helt så är det som att det fattas några millimeter för att den ska släppa.

Det känns ju skumt om det plötsligt inte längre finns plats nog att öppna. Men det är ju sällan fel att smörja rörliga delar, men jag skulle använda silikon istället för parfymerad diesel.

På några av mina cykelskor har jag liknande lösning, men det är två spakar, en för att spänna och en för att lossa. När jag lossar så brukar jag spänna lite grann innan jag drar i lossna-spaken, så ligger inget i spänn. Det kanske inte spelar någon som helst roll, och troligen slits andra saker ut först, men det känns bra.

Hatar de där spännena på hjälm! Klumpiga också. Har haft en hjälm med sådant, aldrig mer. Dubbla D har man hittat i utgrävningar sen forntiden. Vissa saker fick vi rätt på för tusentals år sedan. ☺️

Hatar de där spännena på hjälm! Klumpiga också. Har haft en hjälm med sådant, aldrig mer. Dubbla D har man hittat i utgrävningar sen forntiden. Vissa saker fick vi rätt på för tusentals år sedan. ☺️
Märks att du bara bär på en massa agg och har ingen aning om hjälmteknologi.

Tydligen vanligt att dom där spännena strular. Hittils två missnöjda på SH.
Och massvis med hjälmtillverkare tycker att våra hjälmar ska ha D-ring spänne.
Inte ett "modernt snabbspänne".
Vad tyckte du gjorde spännet värt att hata ?

Den enda orsaken jag kan komma på är att när man drar ner det röda låslocket så är samtidigt den svarta flärpen tryckt ner mot låslocket så att "hullingarna" fortfarande häktar i. För att komma runt det så kan man dra ner det röda låslocket och samtidigt trycka svarta flärpen uppåt.

1777804632292.jpg

Jag ska titta vad min old trusty Biltema-hjälm har för spänne.

Har aldrig tänkt på det då den fungerat galant sedan 2023. Mattsvart, fällbart inre solvisir och hyfsat tyst.

Ventilationsreglagen är lite billiga och ganska onödiga. 899 spänn 2022.

Bifogat

• Screenshot_20260503_050628_Chrome.jpg
    Screenshot_20260503_050628_Chrome.jpg
    73.8 KB · Visningar: 3
Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard