Knäpper från motorn!

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Tja! :)

Har en <=== hoj. Ibland när jag stannar och oftast efter jag kört hårt så knäpper det från motorn. Låter som det kommer från höger sidan av motorn. Der knäpper inte regelbundet och följer inte "motornsgång" Knäpper kanske 3-4 ggr på 10 sec. Det blir ingen skillnad om jag har kopplingen inne eller ute. Sen om jag kör vidare å stannar 5 min senare så brukar knäppandet ha försvunnit. Förstår att det e svårt att veta efter denna beskrivningen men kanske någon som känner igen sig...

\Masonit
 
Metall knäpper när den kallnar. Inget farligt och inget ovanligt.
 
Mattias skrev:
Metall knäpper när den kallnar. Inget farligt och inget ovanligt.

Var kanske inte riktigt tydlig. Men när jag skrev stannar så menade jag att den fortfarande står på tomgång. Det är då den knäpper. Motorn knäpper väll inte för att den kallnar medans den står på tomgång? Eller kan den knäppa så pga värmeskillnaden mellan att köra hårt å gå på tomgång?

\Masonit
 
Masonit skrev:
... Eller kan den knäppa så pga värmeskillnaden mellan att köra hårt å gå på tomgång? ...
Japp. Det är jag rätt säker på att den kan.

Edit: Dte är svårt att ställa diagnos på ett symptom som man inte har upplevt själv men liknelsen med bastuaggregatet var bra. Är det samma typ av knäppningar så kan du säkert koppla av.
 
Masonit skrev:
Var kanske inte riktigt tydlig. Men när jag skrev stannar så menade jag att den fortfarande står på tomgång. Det är då den knäpper. Motorn knäpper väll inte för att den kallnar medans den står på tomgång? Eller kan den knäppa så pga värmeskillnaden mellan att köra hårt å gå på tomgång?

\Masonit
Om du kört och stannar med hojen på tomgång så blir naturligtvis
motorn varmare! Kylningen minskar, gäller även en vätskekyld motor.
Den knäpper väl både när den blir varmare eller kallare.
 
BMW R90s skrev:
Om du kört och stannar med hojen på tomgång så blir naturligtvis
motorn varmare! Kylningen minskar, gäller även en vätskekyld motor.
Den knäpper väl både när den blir varmare eller kallare.

Jo men den knäpper direkt. Inte efter t ex en 1 min på tomgång.

\Masonit
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top