Knäpp idée ?

Küngen skrev:
2546916 kan ni inte skruva fast en saftblandare på hjälmen också, när ni ändå håller på :D
...och om man sedan gör saftblandarhjälmarna av frigolit så flyter man med huvudet upp om man kör över en kaj! :)

Jag har sett ett flertal cyklister i Göteborg som numer när det är mörkt kör med ett snabblinkande vitt sken framåt. Visst reagerar man på det och ser det bättre än ett fast sken.

Skälet att det inte är tillåtet är väl just att det drar till sig stor uppmärksamhet... och om alla kör med det blir det ett fasligt blinkande :) Ett tips annars är väl att använda ljustutan (alltså blinka) när man ser någon står och kanske funderar på köra ut. Risken är väl dock att de tror man blinkar för att signalera att det är fritt fram att köra ut.

Jörgen Karlsson skrev:
2546925 ...och om man sedan gör saftblandarhjälmarna av frigolit så flyter man med huvudet upp om man kör över en kaj! :)

Ey mannen!

Flytvästar! Finns ju i signalfärger och dessutom med krage. Lätt modd så har man nackskydd också! :tummenupp

Men allvarligt, som någon skrev längre upp i tråden. Hojars beteende i trafiken avviker rätt mycket från bilarnas och svennemupp-bakom-ratten-o-flötet har ännu inte fått in hojmedvetandet. Känns som om för lite fokus på sånt i trafikskolorna när man skall ta B-behörighet.

Smartswede skrev:
2546939 Jag har sett ett flertal cyklister i Göteborg som numer när det är mörkt kör med ett snabblinkande vitt sken framåt. Visst reagerar man på det och ser det bättre än ett fast sken.

Skälet att det inte är tillåtet är väl just att det drar till sig stor uppmärksamhet... och om alla kör med det blir det ett fasligt blinkande :) Ett tips annars är väl att använda ljustutan (alltså blinka) när man ser någon står och kanske funderar på köra ut. Risken är väl dock att de tror man blinkar för att signalera att det är fritt fram att köra ut.

Ger du en kort blink kan nog folk ta det som "fritt fram att köra" men om du håller in ljustutan några sekunder så tror jag det får motsatt effekt. Det är ivjf mina erfarenheter från trafiken, både på bil o hoj.

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back