Knäpp idée ?

Automan99

Polyamorös
Gick med
6 Sep 2004
Hoj
929
Hejsan .
Jag och alla här är trötta på att läsa ViF trådar , och jag satt och funderade lite på hur man ska göra det säkrare för oss i trafiken . om man har följt med lite i olycksdiskutionerna så märker man att det sker väldigt många olyckor på grund av bilisternas ouppmärksamhet då dom helt enkelt inte ser oss komma .
det bästa sättet för att synas just nu är att andvända sig av helljus på dagen , men Jag tänkte ett steg längre .

Jag tänkte sätta ett blinkers relä till halvljuset för att få det att blinka med ganska hög frekvens .Det är antagligen inte lagligt just nu , men det är hju inte så att man behöver halvljuset på dagen så det kan vell lika gärna blinka .
om det får en bilist att uppmärksamma en Mc och Skiter i att svänga ut på huvudled så är det värt det enl min mening . kan hju även sätta en "lightsensor" på hojjen för att bedömma när det är ljust ute så att det sätter på sig själv,då man antagligen kommer att glömma sätta på effekten .
finns hju bland annat på laptops nu för tiden .

Några åsikter?

-Martin

Automan99 skrev:
2546236 Hejsan .
Jag och alla här är trötta på att läsa ViF trådar , och jag satt och funderade lite på hur man ska göra det säkrare för oss i trafiken . om man har följt med lite i olycksdiskutionerna så märker man att det sker väldigt många olyckor på grund av bilisternas ouppmärksamhet då dom helt enkelt inte ser oss komma .
det bästa sättet för att synas just nu är att andvända sig av helljus på dagen , men Jag tänkte ett steg längre .

Jag tänkte sätta ett blinkers relä till halvljuset för att få det att blinka med ganska hög frekvens .Det är antagligen inte lagligt just nu , men det är hju inte så att man behöver halvljuset på dagen så det kan vell lika gärna blinka .
om det får en bilist att uppmärksamma en Mc och Skiter i att svänga ut på huvudled så är det värt det enl min mening . kan hju även sätta en "lightsensor" på hojjen för att bedömma när det är ljust ute så att det sätter på sig själv,då man antagligen kommer att glömma sätta på effekten .
finns hju bland annat på laptops nu för tiden .

Några åsikter?

-Martin

De é ju bra att man vill minska antalet mc-olyckor, men tror det är svårt att få till en sånhär grej laglig. Det kan störa andra i trafiken så det sker olyckor pga detta...
Sen vet jag inte om det hjälper sådär jättemkt. Kör också med helljus ibland för att fler ska se mig, men vet inte om det gör så stor skillnad... bilar kör som idioter och missar oss ändå tyvärr..
Sen kör många av oss själva som idioter villket är den stora faktorn till alla olyckor...
När jag kommer på en raksträcka i massa km/h så kan det vara svårt för en bil att inse hur fort det verkligen går och han svänger ut trots att han sett mig...

Om jag inte har helt fel, så gjordes det väl tester med just blinkande ljus på mc. Men av någon anledning som jag inte känner till så blev det förbjudet.

Det är oftast inte bilistens fel endast...vi syns inte, vårat beteende i trafiken avviker från bilarnas, vi ligger i döda vinklar, samt att vi kör mycket fortare än bilarna...vi har myckat själva att ransaka innan vi ska klaga på andra...

Santo skrev:
2546299 Själv kommer jag att börja köra med en neongul reflexväst

Kör ibland med en neongrön, otrolig effekt. Både när man kommer ifatt en bilist, sen efter att man passerat...:D :tummenupp

Heljus på dagen sen många år, senaste hoj, dubbla gula..:tummenupp

Lusläser du lagtexten som reglerar fordonsutrustning står det typ -Jag citerar inte:
...Ska vara utrustad med lampa som lyser med vitt sken samt att det ska lysa med konstant sken...

Kommer ihåg detta från när jag tog ordningsvaktsleg och vi läste polislagen. Konstapeln tog upp detta just som exempel på en icke godkänd lykta.

Farsans HD vibrerar däremot så mycket så det ser ut som lyktan blinkar i hög hastighet. Kanske kan vara en idé att spinna vidare på?
:va :tummenupp

funkar det på ambulanser och andra uttyckningsfordon så borde det funka med Mc tycker jag . sen är det hju inte många fordon det handlar om så bättre att vara irriterande än att vara osynlig . ett blinkande ljus får min uppmärksamhet direkt iaf .
men som sagt det va bara en idé jag låg och spåna på innan jag somna .
kanske finns andra bra förslag som folk kan posta in i denna tråden .

Santo skrev:
2546312 Vadå som en laserstråle menar du :D

effekten känns lite så...:D de saktar in, håller till höger, bara att passera...sen förvånad min när de ser att det inte står p***s på ryggen....

Gult sken olagligt, tja det sa inte p***s när jag frågade om det var ok eller inte.. så jag kör vidare med de.

Vi har inte glömt bort att 40% av alla hojolyckor är singelolyckor nu va? Eller det är kanske också bilisternas fel.

Blinkande blått ljus lär även bilister se :). Men så är det ju inte lagligt, samt att man hade skrämt en massa oskyldiga hojåkare.

Gabor skrev:
2546281 Det är oftast inte bilistens fel endast...vi syns inte, vårat beteende i trafiken avviker från bilarnas, vi ligger i döda vinklar, samt att vi kör mycket fortare än bilarna...vi har myckat själva att ransaka innan vi ska klaga på andra...

Så är det :tummenupp

Gabor skrev:
2546281 Det är oftast inte bilistens fel endast...vi syns inte, vårat beteende i trafiken avviker från bilarnas, vi ligger i döda vinklar, samt att vi kör mycket fortare än bilarna...vi har myckat själva att ransaka innan vi ska klaga på andra...

helt riktigt, många olycker beror på oss själva, även om det kan i första skedet verka vara bilistens ouppmärksamhet som brister.

Om jag inte minns alldeles fel var det stort i USA en tid och såldes även i Sverige.
Användes på dagen som varselljus, på helljus med reducerad spänning/ljusstyrka och frekvensen på pulserna hade tagits fram vetenskapligt så att ögonen liksom drogs till ljuset. Har för mig att man till och med diskuterade att frekvensen kunde utlösa epilepsianfall men att det provades och ansågs ofarligt...
Hur som haver blev det ingen riktig hit i Sverige och numera är det väl, som någon sagt, olagligt.

Briljanto skrev:
2546368 helt riktigt, många olycker beror på oss själva, även om det kan i första skedet verka vara bilistens ouppmärksamhet som brister.

Jag måste bara citera Gert Fylking: Äntligen!
Delar nämligen åsikten att vi måste städa utanför egen dörr innan vi börjar tillrättavisa "de andra".

Last edited:
Deet som gäller är alltså gula neonvästar och avmonterade ljuddämpare?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back