Klyva motor(RFS)

crossman

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2004
Ort
Härnösand
Hoj
HONDA CR 500R -96
Hallå. Jag skall klyva motorn på min 525 för renovering(första gången). Jag undrar vad som skall plockas bort för att man skall kunna klyva den. Har plockat bort koppling, primärdrev, kickmekanism, svänghjul, startmotorpaket. Misstänker att man måste plocka bort plastdrevet på oljepumps axeln men det vill inte lossna(har tagit bort låsbrickan). Skall man dra ut hela axeln eller hur skall man göra? Axeln sitter fast den med, vålda? Måste man ha nått speciellt verktyg för att klyva blockhalvorna?

Tacksam för svar!
 
Hmmm... Har du lossat bultarna som håller ihop blocket? För det brukar inte sitta speciellt mycket, bara lyfta isär det. Nej du behöver inte lös med oljepumpsdrevet. Mitt var bara att lyfta bort dock, konstigt att ditt sitter fast :S
 
Hmmm... Har du lossat bultarna som håller ihop blocket? För det brukar inte sitta speciellt mycket, bara lyfta isär det. Nej du behöver inte lös med oljepumpsdrevet. Mitt var bara att lyfta bort dock, konstigt att ditt sitter fast :S

Ok, konstigt för mitt sitter fast. Använde du nått verktyg för att pressa isär blockhalvorna eller är det bara att knacka med plastklubba och bryta isär försiktigt som gäller?
 
har du möjlighet så lägg mer än gärna upp lite bilder på allt och berätta vad du kommer att byta o varför, jag hade nämligen tänkt att plocka isär min snurra till vintern o byta lager osv. hade varit bra att få lite försmak på det :-)
 
Knackade bara lite lämpligt och "bände" isär halvorna. Mekhandboken till RFS och till massa andra hittar du på
http://www.manualz.info
Hmm.. Får man länka till copyrightat material? :s

Ska för övrigt börja plocka ihop min imorgon. Bytte stake, ramlager, balansaxellager och lagerna till de 2 axlarna i lådan.
 
Knackade bara lite lämpligt och "bände" isär halvorna. Mekhandboken till RFS och till massa andra hittar du på
http://www.manualz.info
Hmm.. Får man länka till copyrightat material? :s

Ska för övrigt börja plocka ihop min imorgon. Bytte stake, ramlager, balansaxellager och lagerna till de 2 axlarna i lådan.

Låter bra!!...Gick det bra att pressa om veven/staken fick han till den inom gränsvärderna?

Tipps vid isärtagning och montering av lager...... Andvänd varmluftspicka och frysboxmetoden mer än offta!! Minimerar skador på blockhalvor,, och lager formligen rammlar på platts:tummenupp
 
Låter bra!!...Gick det bra att pressa om veven/staken fick han till den inom gränsvärderna?

Tipps vid isärtagning och montering av lager...... Andvänd varmluftspicka och frysboxmetoden mer än offta!! Minimerar skador på blockhalvor,, och lager formligen rammlar på platts:tummenupp

Veven skall vara 65 +-0,05 mm mellan skinkorna. Den var 65,15. Den är nu 65,05.
Den får slå 0,12 max, efter pressning slår den 0,01 :) Så nog blev det bra alltid hehe. Frågan är bara om jag måste schimsa om axialspelet i blocket?! För det blir ju 1/10 mer nu när vevpartiet är tajtare... Tyvärr vet jag inte vad det var innan. Måste mäta när jag lagt ihop blocket. Det SKA vara 0,25 -0,35mm enligt bok.
Någon som provat större spel och vet om det är kritiskt med mer än 0,35.?? Var det mot undre gräns är det lugnt men kan ju redan varit på 0,35...
 
Veven skall vara 65 +-0,05 mm mellan skinkorna. Den var 65,15. Den är nu 65,05.
Den får slå 0,12 max, efter pressning slår den 0,01 :) Så nog blev det bra alltid hehe. Frågan är bara om jag måste schimsa om axialspelet i blocket?! För det blir ju 1/10 mer nu när vevpartiet är tajtare... Tyvärr vet jag inte vad det var innan. Måste mäta när jag lagt ihop blocket. Det SKA vara 0,25 -0,35mm enligt bok.
Någon som provat större spel och vet om det är kritiskt med mer än 0,35.?? Var det mot undre gräns är det lugnt men kan ju redan varit på 0,35...

Vet inga mått men jag vet att det finns de som öppnar motorn direkt på nya KTM:er just för att öka spelet för att de är för tighta från fabrik, och det finns ju inga hojar som det sprutar ramlager om som KTM så det är säkert ingen dum idé.. :)
 
Veven skall vara 65 +-0,05 mm mellan skinkorna. Den var 65,15. Den är nu 65,05.
Den får slå 0,12 max, efter pressning slår den 0,01 :) Så nog blev det bra alltid hehe. Frågan är bara om jag måste schimsa om axialspelet i blocket?! För det blir ju 1/10 mer nu när vevpartiet är tajtare... Tyvärr vet jag inte vad det var innan. Måste mäta när jag lagt ihop blocket. Det SKA vara 0,25 -0,35mm enligt bok.
Någon som provat större spel och vet om det är kritiskt med mer än 0,35.?? Var det mot undre gräns är det lugnt men kan ju redan varit på 0,35...

Det var världklass på pressning riktningen:tummenupp
Kör minst 0,35! farbröder som shimmsar om lägger sig på minst det. Kör 0,41,03:D
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top