kluven eller snarare splittrad- val av hoj

Verkar luta åt en mille, ska bara hitta en att klämma å känna på med..

Andra maskiner som vi missat i denna prisklassen?
Tack för alla svar hörröni!

Verkar luta åt en mille, ska bara hitta en att klämma å känna på med..

Andra maskiner som vi missat i denna prisklassen?
Tack för alla svar hörröni!

CBR900RR har ni missat! har iofs rätt så framåtlutad körställning men inte värre är TL1000S.

Motorn i Aprilian har riktigt skön karaktär. Den drar jämt från botten utan överraskningar (på gott och ont). Du sitter bra på den även om du är lång.
Sen så är det grymt lätt att få tag på reservdelar. Det mesta kan du hitta på ebay och det som inte finns där tar du hem från http://www.apriliagenuineparts.co.uk/. Klart!

Suzuki RF900R kanske. Går också som touring så den är billig i försäkring.
Har en till salu så PMa vid intresse :)

Motorn i Aprilian har riktigt skön karaktär. Den drar jämt från botten utan överraskningar (på gott och ont).

Mjaa... Karaktär har den ju absolut! :D Men "drar jämt" från botten är ju jäävligt relativt. ;) Rotaxen trivs ju helt klart över 3500 varv om man säger så. Under det är det mer varierande grader av stenkross (även med märkeslojala mössan på). VTR-en är helt klart mer städad på det sättet, men slöare och mer karaktärlös.

Som svar till frågan om Rotax-motorerna, det är exakt samma motor i Mille(98-03) och Falco. Det som skiljer är insug, avgas och mappning.

RF900R skulle jag säga om du ska ha en sportturing hoj med billig försäkring(plus att de brukar inte vara så dyra i inköp heller)

Sen som nån sa .... 35k ... är det före eller efter all utrustning?

Komm ävenihåg att oftast så vill man byta hoj efter en två år
inte för att den man har är dålig utan för att man vill prova nått nytt.

Har kört en VTR 1000 med GPR "ljuddämpare" utan plugg fy tusan va den lätt gött!! :)
Prestandan är det verkligen ingen fel på heller.
Den jag körde va inte i bästa skicket men fan va kul det var :)

Calle jag sålde precis min 929a för 35 tusen så det är inte omöjligt. En jag känner som kör eller kommer att köra med oss som köpte den.

Jag kan inte säga något ont om 929 alls! Haft min i 4 år och hojen är verkligen allsidig. Hoppas du hittar en som är i bra skick. Kolla så att kopplingskorgen är fixad.. (garantiåtgärd).

Jag är 188 lång och satt helt ok på den.

Köper du en 929 så har jag slipon liggande till den som du kan få till bra pris.

Lycka till!

Last edited:
Skulle nog börja på ngt mer effektsvagt? Lättare att lära sig köra på och kostar inte skjortan att försäkra. Började åka bankurser för ett par år sen och då med en Kawasaki ER6:a. Körde smc steg 1-4 på den och tycker det va en fantastisk "lära sig köra rätt hoj". Väldigt förlåtande och lätthanterlig med rätt däck, åkte förvånansvärt snabb på den.

Smaken är som baken... lycka till!

Traja har släppt en stor 600, 675 eller vad den är. Fått bra omdömen som smidig med pulver som en 750. Vettig försäkring, det är vad jag köpt om jag ville bli bättre förare. Literklubba är kul, visst. Men kan du använda det ? Får du nytt material att leka för i den budgeten ? Är försäkringen försvarsbar ? Det är min take på det. Men vill du ha en dunderklump, då är det vad du vill ha.

Tack för alla svar!

35k är efter övrig utrustning, har så jag reder mig.

En liten summering:
Cbr929 blir nog lite dyr att försäkra. Där vinner mille:n eller falcon.
Vtr:en har enligt tidigare inlägg ett lite tråkigare chassie... Även här vinner millen...

Falco och mille ligger på ungefär samma pengar i inköp. Mille vinner.
jag ser ett samband här nånstans...

Känns spontant som man får f"*n så mycket mer hoj för 35k än för 25k?

Buddah/webgringo
Jag inser ju att jag inte blir en mästare bara för att jag gränslar en fet hoj... Men kan man köpa en hoj med bättre egenskaper till samma pengar som en nyare 600 eller liknande som er6 eller fz6 som jag har nu så... Så resonerar jag i dagsläget, men jag förstår vad ni menar..

dreva om FZ6:an lite så du får bättre acc och få bort katten, så kommer det att kännas som en ny hoj. Allt går väl på 1500 spänn, så har du pengar över till 4 veckor mc semester

Triumph Sprint RS håller budgeten och låg försäkring. Jag har min på halvförsäkring hos Svedea.

Köp en Falco!

Bästa hojen jag haft!

fast har bara ägt 2ex cbr 600 + en R1a :D

Billig försäkring på bilsport & mc också.

Känns spontant som man får f"*n så mycket mer hoj för 35k än för 25k?

Det beror jo helt på vad det är för hoj man söker
samt vilka förväntningar som skall infrias.

Jag köpte min CBR 1000F med 3.700 mil på mätaren i aug 2011 för 24K
Visst,den är jättegammal som en MY 89 och borde kanske enl många stå på museum :lol
Men 2 saker som jag ändå tycker motiverade köpet av den för min del var:

Den berömda Hondakvalité som man fortfarande känner av -
hojen känns inte på något sätt sliten.
Min är ostrypt och har 135 Hk som både bjuder på skön glidarstil
likaväl som "buskörning" om man känner för det.

Försäkringen man kan teckna på den som MY 89 är en sk "classic" försäkring
den kostar endast 1.398 helår med helförs utan milbegränsning och då blir det pengar över till annat skoj också.

Här tycker jag att man får mycket hoj för pengarna:
http://www.blocket.se/kristianstad/Honda_CBR_1000_F_33840272.htm?ca=23_11&w=3
(Men det är jag det)

Hur är kvalite'n på triumph? Finns ju ett uttryck som lyder, att det var triumph som uppfann oljegrusen...

Den ser ju trevlig ut på specarna iallafall.

Jag har Motorad, TEST, Långtest special 2011 som jag köpte nyligen på Presstop här i Göteborg. En av testerna är av Triumph Sprint ST med rubriken: "Inget är som förr, nu håller Triumph hög kvalitet"
Vad gäller oljeförbrukningen mellan oljebyten under Motorrads 5000mil test så var den 0,5 dl/100 mil att jämföra med Honda CBR 1000 RR som Honda kommenterade med: "Den noterade oljeförbrukningen av 3dl/100 mil är inget farligt värde."
Det här är något jag märks själv Triumphen "drar inte så mycket olja så det märks i synglaset" mellan oljebytena på 4 L. Suzukin drar 1 dl/100mil vilket märks i synglaset med 2,4 L olja. Sukkan behöver påfyllning mellan oljebytena. Båda hojarna har synglas för oljan.

Last edited:
Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...