klumpig "misstag" Kommer det täta eller inte?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Ok, kanske onödigt att fråga iom att jag får svaret på det imorgon men jag blev ändå orolig över detta. Min snälla far var och köpte packningspasta till min kära hoj då jag skulle sätta ihop motorn. På tuben stod det att packningspastan var anpassad spec för motorblock, ventilkåpor och en hel massa annat, tålde bensin, olja... mm som jag tyckte såg mycket bra ut.... orka läsa klart hela texten eller hur? Ja, i vilket fall så blev jag klar med ihopmonteringen av motorn och satt på allt på ramen, har alltså använt packningspastan till blocket, cylinderfoten och ventilkåpan. Jag märker nu att det läckt lite vatten, kanske handlar om 1dl på 2 dagar som hojen stått i garaget (saknar en mutter i motorn innan jag är klar). Slänger mig på tuben och läser vidare... "härdar vid varmkörning". Klockrent tänker jag då! Vad händer nu? Kommer det täta när motorn uppnått arbetstemperatur eller skulle jag startat motorn strax efter ihopmontering för att det skulle härda och täta rätt? Sipprar ju nämligen förbi vatten som det är nu vilket inte är så kul.

Fick tippset att hälla ur kylarvattnet, låta hojen stå. Starta den utan vatten tills den blev lagom varm, stänga av den och sen hälla på vatten. Låter det verkligen klyftigt? :va Alltså, jag är rädd om min hoj men det kanske är en bra och ofarlig lösning? :confused:

Tömma allt på vatten och värma med värmepistol innan man försöker starta hojen? :confused:
Snälla hjälp.:4skrika Kanske bara är till att varmköra och inget mer!? säg nåt bara. :gråta

Inte starta utan vatten...

philsson skrev:
2163645 Tömma allt på vatten och värma med värmepistol innan man försöker starta hojen? :confused:
Snälla hjälp.:4skrika Kanske bara är till att varmköra och inget mer!? säg nåt bara. :gråta
Vattnet har du ju för att kyla motorn och förhindra att den går varm (säg 100+).
Så att köra motorn utan vatten en kort stund är ingen fara men var noggran att den inte blir för varm, kan gå ganska fort. Lägg handen på cylindern och när den börjar bli varm så stänger du av den igen. Lite INTE på temp mätaren om du har en sådan, funkar nämligen inte om du inte har vatten i den.

Anderson skrev:
2163674 Vattnet har du ju för att kyla motorn och förhindra att den går varm (säg 100+).
Så att köra motorn utan vatten en kort stund är ingen fara men var noggran att den inte blir för varm, kan gå ganska fort. Lägg handen på cylindern och när den börjar bli varm så stänger du av den igen. Lite INTE på temp mätaren om du har en sådan, funkar nämligen inte om du inte har vatten i den.
det hade jag inte vågat... Har ju hört historier om motorer som går utan olja hur länge som helst men går i småbitar sekunder efter det att man tömmer ut vattnet..

Men visst, jag är ju ingen proffsmek utan bara hört historier...

Anderson skrev:
2163674 Vattnet har du ju för att kyla motorn och förhindra att den går varm (säg 100+).
Ne precis då har den inget vatten att mäta mot, men jag har ingen sådan heller som tur är?. :hihi Jag är nog för feg för att köra motorn varm utan vatten, att våga starta den och stänga av direkt vågar jag nog men att "köra den varm så att pastan härdar". ush ush... självmord? Aja... frågan är om det är någon skillnad på att varmköra motorn utan eller med vatten? om det skulle bli bättre på ena sättet. Iom att pastan inte härdar fören motorn är varm så tycker jag det bara borde vara som det är tänkt allting just nu? alltså inget är konstigt och att det bara är jag som är nojig, när jag kört motorn varm så slutar det läcka. :brinnerup Hade vart skönt å höra att det faktiskt vore så. Annars får man ta en chansning, köra på någon av de ovannämda teknikerna, blir nog varmluftspistolen med risk för att värma något som kan smälta för att sedan se om motorn läcker eller inte. Sen om så får jag riva den igen på direkten och byta pasta. :huvet

Blå R1 skrev:
2163696 det hade jag inte vågat... Har ju hört historier om motorer som går utan olja hur länge som helst men går i småbitar sekunder efter det att man tömmer ut vattnet..

Men visst, jag är ju ingen proffsmek utan bara hört historier...
Att köra en kall motor utan vatten tills den blir lite jummen är ingen fara men skulle du däremot tappa ut vattnet ur en som har arbetstemp så skulle det som du säger säkert inte dröja länge innan den packar ihop.
Som sagt var mycket noga med tempen om du kör den utan vatten.

PS. hade det varit min hoj så hade jag tagit ner skiten och gjort om det från början men går det så går de, värt ett försök innan man river det igen DS

Anderson skrev:
2163727 Att köra en kall motor utan vatten tills den blir lite jummen är ingen fara men skulle du däremot tappa ut vattnet ur en som har arbetstemp så skulle det som du säger säkert inte dröja länge innan den packar ihop.
Som sagt var mycket noga med tempen om du kör den utan vatten.

PS. hade det varit min hoj så hade jag tagit ner skiten och gjort om det från början men går det så går de, värt ett försök innan man river det igen DS
Vart läcker den vatten, jag menar om den läcker vatten utåt pga packningsmassan vad är det som säger att vatten inte läcker in i cylindern. Att få vatten i cylindern under gång är inte roligt, kan sluta med krökt vevstake. Finns det inte färdiga packningssatser, varför använda massa.

Läcker motorn vatten utan att ens ha varit igångkörd är det 100% säkert att den kommer läcka även om du lyckas värma upp motorn så att packningsmassan härdar. Gör om, gör rätt.

Det var inte topplocket utan vattenpumpen som läckte. Fixat nu! :banana
Däremot är biltemas "locktight" inte att rekommendera, skruvarna till tranmissionskåpan lossnade lite och olja forsade ut när jag var ute en sväng. :mad: Så nu blev det inte mycket kört ändå. :huvet

Blå R1 skrev:
2163660 Inte starta utan vatten...

'

Jag starta min 929 utan vatten i 30 sekunder ingen fara där inte
Blir inte motorn varm så händer det inget men står man med motorn igång o gasar.... :3freak

philsson skrev:
2165777 Däremot är biltemas "locktight" inte att rekommendera, skruvarna till tranmissionskåpan lossnade lite och olja forsade ut när jag var ute en sväng.

Är det till motorbult/skruv/mutter skall man använda sk "röd locktight". Biltemas locktight motsvarar den "blå" och funkar till delar som inte blir varma som chassidelar osv.

Anders R skrev:
2167276 Är det till motorbult/skruv/mutter skall man använda sk "röd locktight". Biltemas locktight motsvarar den "blå" och funkar till delar som inte blir varma som chassidelar osv.
jaha ok, för den fungerade RIKTIGT kasst, kunde skruva lös flera saker för hand jag dragit med biltemas gänglåsning, även flera detaljer inne i motorn är åtskruvade med biltemas gänglåsning som till ex primärdrevet, kanske det viktigaste! Oroa sig? :huvet

Du måste ju dra skruvarna till rätt moment! Gänglåsning är inget substitut för detta.

Bearing skrev:
2168118 Du måste ju dra skruvarna till rätt moment! Gänglåsning är inget substitut för detta.
De skakar ändå loss!. ALLT som inte sitter som berg skakar loss och NEJ hojen skakar inte oroväckande mycket utan det är 00an utan balansvikter. Jag drog tom gängpaj på en av muttrarna när jag försökte lösa läckan genom att dra åt för hårt. Aja.. det har suttit utan att lossna innan, får hoppas att det löser sig med locktight på de andra muttrarna och jag ska undvika locktight då på de gängorna som är insatta. :tummenupp Så får vi se hur det håller.

philsson skrev:
2168115 jaha ok, för den fungerade RIKTIGT kasst, kunde skruva lös flera saker för hand jag dragit med biltemas gänglåsning, även flera detaljer inne i motorn är åtskruvade med biltemas gänglåsning som till ex primärdrevet, kanske det viktigaste! Oroa sig? :huvet
köp en momentnyckel! skruvarna ska inte lossna även om dom inte är låsta om dom är dragna med rätt moment på så kort tid...låter som du ska låta någon annan göra det där som vet vad dom gör :tungan

För det första... Ge fan i o använd packningspasta till höger och vänster..köp riktiga packningar som är avsedda för rätt ändamål, pasta är enbart en nödlösning eller komplement till en "halvkass" packning, för det andra tror jag du kanske gör bäst i att följa "d-flex råd....lämna hojen till en som har lite mer skruv-vana...tänk på den stackare som eventuellt köper hojen av dig när du byter eller ledsnat..bättre o göra det riktigt på en gång..obs, menar inget illa men alla kan inte vara bäst på allt, du är säkert bäst på någe annat..

lurvensudd skrev:
2170901 För det första... Ge fan i o använd packningspasta till höger och vänster..köp riktiga packningar som är avsedda för rätt ändamål, pasta är enbart en nödlösning eller komplement till en "halvkass" packning, för det andra tror jag du kanske gör bäst i att följa "d-flex råd....lämna hojen till en som har lite mer skruv-vana...tänk på den stackare som eventuellt köper hojen av dig när du byter eller ledsnat..bättre o göra det riktigt på en gång..obs, menar inget illa men alla kan inte vara bäst på allt, du är säkert bäst på någe annat..
Nej för tusan dethär fixar jag själv. Nu är blocket spräckt igen och jag kommer sätta ihop det med rätt pasta. SKALL inte vara någon packning till varken cylinderfoten eller mellan blockhalvorna utan enbart pasta så det är inget jag fuskat med, däremot till transmissionskåpan skall det vara en packning vilket inte satt där när jag rev.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg