Klump bak på lastbilarna vid beläggningsarbeten?

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Har sett vid de flesta vägarbeten (eller beläggningsarbeten kanske det heter om man ska precisera sig lite) att det på några av lastbilarna sitter en stor gul rund klump längst bak. Den kan fällas upp och ner (tror jag), och i nerfällt läga hänger den kanske 2 dm över backen. Diameter ungefär en lastbilsbredd, och kanske en halvmeter tjock. Brukar stå Scorpion på dem.
Min fråga lyder: vad fan är det??? Har undrat i några år nu. Kanske tid att fråga nu? :hihi

Last edited:
Jahaja, där ser man! Tackar för snabba svar :) Trodde det skulle vara flashigare än så :hihi Googlade nu på TMA och där är de ju. Fan också, då var det ingen mirakelmaskin utvecklad av aliens i area 51 som jag trodde :mad:

Var en för 2 år sen som körde in i en sådan. Väldigt effektiv är det med då den tar upp all kraft från krocken. Men hur man kan missa alla blinkande ljus och en stor lastbil undrar jag.

Var en för 2 år sen som körde in i en sådan. Väldigt effektiv är det med då den tar upp all kraft från krocken. Men hur man kan missa alla blinkande ljus och en stor lastbil undrar jag.

Jag pendlar 7 mil motorväg varje dag (men bara 2 månader till :banana ) och ibland ser man skrämmade grejor. Folk som sms:ar när de kör om, senast idag blev jag omkörd av en som hade en bok på ratten :4skrika Så blinda personer finns det överallt. Nästan konstig att det inte händer mer än det gör...

Det händer. Jobbat på väg och råkat ut för folk som kört in i TMAt... De blir helt bindgalna för att vi står i vägen. De blir inte lyckligare när man frågar dem hur i hela helvete de kunde missa en lastbil med blinkfyrar till att börja med. Om man krockar i ett TMA blir man ersättningsskydlig har jag för mig, och då får man nog vara glad om försäkringsbolaget tar kostnaden, för de är lite dyra de där.

När man tänker på att bilförarna kan missa en stor, gul, binkande lastbil rakt fram så blir man inte så överraskad över att de inte ser en liten hoj. En varselväst lär inte göra någon skillnad över huvud taget.

http://youtu.be/QW2NfOmz0ig

Last edited:
Jag pendlar 7 mil motorväg varje dag (men bara 2 månader till :banana ) och ibland ser man skrämmade grejor. Folk som sms:ar när de kör om, senast idag blev jag omkörd av en som hade en bok på ratten :4skrika Så blinda personer finns det överallt. Nästan konstig att det inte händer mer än det gör...

Jag kör 40-60 mil om dagen och ser rätt mycket :). Onödiga smällar många av de

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...