Kluckande ljud i framhjulet.

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Vad kan det vara? Verkar vara en gång per hjulvarv. Låter mera ju saktare man kör. Börjar höras vid tomgång och ettan med uppsläppt koppling. Kör man saktare låter det mera och mera. Cykeln har gått 1451 mil. :confused:

Jag har ett exakt sådant ljud, och jag har hittat orsaken.

Min ena bromsskiva är skev, dock mycket lite så man inte ser det med ögat.

En gång per varv så trycker bromsskivan lite extra på den ena bromsklossen så att den "fastnar" mot skivan och följer med skivan en liten bit tills den slår emot pinnen som håller fast klossen. Där av det tickande ljudet. När man ökar farten så hinner inte klossen ramla tillbaka och ljudet försvinner.

Det var ju lätt att hitta ... :hej

Göran skrev:
Jag har ett exakt sådant ljud, och jag har hittat orsaken.

Min ena bromsskiva är skev, dock mycket lite så man inte ser det med ögat.

En gång per varv så trycker bromsskivan lite extra på den ena bromsklossen så att den "fastnar" mot skivan och följer med skivan en liten bit tills den slår emot pinnen som håller fast klossen. Där av det tickande ljudet. När man ökar farten så hinner inte klossen ramla tillbaka och ljudet försvinner.

Det var ju lätt att hitta ... :hej
Ska kolla detta nu på lunchen. Gjorde du nåt åt det? Inte kul med en hoj som låter som att framhjulslagret har skurit när man ska glida förbi gågatan å poza,,,.

Nu vet jag. Det är skivan. Den har inte bara slagit sig. Den har ett "veck" på ett ställe. Samma skiva som jag har skivbromslåset på,,,,. Hmmm,,,,.

Jävla förbannade tjyvar! :finger

Näe, jag har ine gjort något åt det ännu.
Jag kommer nog att byta skivorna.

Jag fick ett tips som fungerar om skivan är mycket lite skev. Tryck ut klossarna och lägg in ett fint slippapper. Kör framåt mycket försiktigt.

Göran skrev:
Näe, jag har ine gjort något åt det ännu.
Jag kommer nog att byta skivorna.

Jag fick ett tips som fungerar om skivan är mycket lite skev. Tryck ut klossarna och lägg in ett fint slippapper. Kör framåt mycket försiktigt.
Hmmm. Kan detta verkligen funka. Jag är skeptisk. En flytande skiva bör väl "flyta" med mellan klossarna så att den blir lika mycket slipad varvet runt i alla fall. Borde ju bara resultera i en nedslipad skev skiva. Eller har jag fel?

Det är inte meningen att man ska slipa ner skivan så mycket. Det som man hoppas inträffar är att diverse spänningar i skivan försvinner, och den återgår till sitt ursprungliga skick

Om det kluckar så är det förmodligen bara överflödigt valfett som släppt från insidan av däcket, lägg på mindre nästa gång du smörjer gummit!

låter nästan som de min hade för sig ett tag.. när jag körde snabbt märktes de inte.. men sen när man saktade in så drog de ingång, lät som de kom från framhjulet tyckte jag oxå.. men efter lite noggranare lyssning så upptäckte jag att de var faan kedjan :)

Så de var bara att spänna den så försvann kluckandet

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...