Klubbmöte med gokart HMS 7/4 18.00-21.00

Json skrev:
Bra ordnat Micke!

Undrar var bilfolket blev av? Nästan bara MC och funktionärer på plats ju...
Vi visade att RR folket är på hugget, detta kommer att ge pluspoäng för oss hos HMS, inte en enda bilförare kom, bara RR folk & funkisar.

Fortsätter vi såhär så kommer det att bli gott om körtillfällen nästa år :tummenupp

Fetebra roddat av Micke! :tummenupp

Sen var det jävligt kul att köra lite bil, men det tycker iof inte mina revben idag. Hade en del kul fighter med flykay76, som tyvärr han gick som segrare ur OM MAN INTE RÄKNAR SNABBASTE TID! :fyllisar

En rolig detalj att påpeka är att pallplatsteamen varvade alla andra team! :banana

oscar skrev:
Fetebra roddat av Micke! :tummenupp

Sen var det jävligt kul att köra lite bil, men det tycker iof inte mina revben idag. Hade en del kul fighter med flykay76 som tyvärr han gick som segrare ur OM MAN INTE RÄKNAR SNABBASTE TID! :fyllisar

En rolig detalj att påpeka är att pallatsteamen varvade alla andra team! :banana
Roligast va att alla pallplatsteamen körde 103 varv, otroligt jämt, hade jag inte råkat putta till Ullis så hade dom vunnit med ett halvt varv.

Kaj ångrade sig nog att han berättat om sina fighter mot Ronny Pettersson.

/F.Olkrace :hihi

Välkommen till Klubben för inbördes beundran.
Jag hoppas verkligen att detta var ett inoficiellt möte, och att det går hundra gånger bättre till på styrelsemötena. Micke roddade det hela bra, men en ordförande som presenterar sig efter 30min och därefter inte förbättrade mitt förstaintryck nämnvärt är ingen höjdare. Så, nu har jag gnällt.

Hoppas verkligen att Sturup blir bra nu, så de kan öka aktiviteterna där. Att ha Knutstorp som ett alternativ till Sturup låter mycket mer intressant än tvärtom. Träning varannan vecka 2006!?

/Joakim

Pålle skrev:
Välkommen till Klubben för inbördes beundran.
Jag hoppas verkligen att detta var ett inoficiellt möte, och att det går hundra gånger bättre till på styrelsemötena. Micke roddade det hela bra, men en ordförande som presenterar sig efter 30min och därefter inte förbättrade mitt förstaintryck nämnvärt är ingen höjdare. Så, nu har jag gnällt.

Hoppas verkligen att Sturup blir bra nu, så de kan öka aktiviteterna där. Att ha Knutstorp som ett alternativ till Sturup låter mycket mer intressant än tvärtom. Träning varannan vecka 2006!?

/Joakim
Kaj väntade på att alla eftersläntare skulle komma innan han drog igång, kul att du fortfarande är samma sur-pålle som alltid :lol

Faller detta väl ut så blir det många träningstillfällen både på Knudan & SRW, men mycket hänger på att ni ställer upp och visar att vi finns.

Bilfolket lyste med sin frånvaro och då får vi passa på att visa att RR är det enda rätta, fast det va kul att knuffas lite med 4 hjul.

Funderingar från en fattig amatör...

GSXR1100R skrev:
Kaj väntade på att alla eftersläntare skulle komma innan han drog igång, kul att du fortfarande är samma sur-pålle som alltid :lol

Faller detta väl ut så blir det många träningstillfällen både på Knudan & SRW, men mycket hänger på att ni ställer upp och visar att vi finns.

Bilfolket lyste med sin frånvaro och då får vi passa på att visa att RR är det enda rätta, fast det va kul att knuffas lite med 4 hjul.
Sur-Pålle har ju en poäng dock.
Det känns väl som mötet gav fler frågetecken än svar.

Det är ju helt tydligt att funktionärer är ett stort problem. Utan funktionärer ingen körning det är nog inte så svårt att förstå. Det finns även ett problem med att många funktionärer föredrar bilkörning framför motorcyklar. Jag pratade lite med folket på plats o fick till svar att Motorcyklar är helt enkelt för läskigt att kolla på, speciellt i regn. Det är helt enkelt inte kul att skrapa upp folk från asfalten och nog finns det en poäng där...

Frågan är hur vi gör för att påverka situationen?

En annan fråga jag funderat på är hur vi ska locka fram andra funktionärer. Jag har inte en susning om vad jag ska locka med? -"Ja, men du får stå flera timmar i en bullrig miljö och vifta på flaggor i olika färger.Helt gratis!!!" Nä, det känns som det behövs nåt att locka med. Jag vet inte vad det är som driver de som är funktionärer idag tex.

En annan sak som bekymrar är som jag sagt innan antalet träningstillfälle. Att man ens har en tävlingsverksamhet med så få träningstillfälle som HMS har är, ja, näst in till patetiskt. Hårt ord, men säg mig det fotbollslag som bara kommer in på plan 6 kvällar om året och sen ska spela division 3 tex.

Nu är det här inte menat som gnäll, frågan är bara vad vi kan göra åt situationen? Det finns motsägelsefull information om hurvida vi har klagande grannar eller ej. Tydligen finns det nåt rötägg som behövs jagas bort. =)

Vad som är klart är dock att det verkar inte vara grannarna som är det stora problemet till fler bullerdagar, det är kommunen. Så frågan är hur vi isåfall påverkar dem. Det är kanske så att vi måste synas mer? Kan vi själv göra nåt åt det? Tystare motorcyklar? Bullerplank? Politikerpåverkan? Har vi stöd för verksamheten i byggden?

Det känns som dom här frågorna är klart viktigare än att vi får T-tröjor med HMS-tryck på...

Last edited:
CorbenDallas skrev:
Det känns som dom här frågorna är klart viktigare än att vi får T-tröjor med HMS-tryck på...
Ja det är det, detta är problem som HMS har brottats med i åratal, frågan är hur vi ska kunna göra något åt detta, motorsport i sverige är ingen stor publiksport och desutom har vi miljönissarna som viss förbjuda allt.

Förslag mottages gärna :tummenupp

CorbenDallas skrev:
En annan fråga jag funderat på är hur vi ska locka fram andra funktionärer. Jag har inte en susning om vad jag ska locka med? -"Ja, men du får stå flera timmar i en bullrig miljö och vifta på flaggor i olika färger.Helt gratis!!!" Nä, det känns som det behövs nåt att locka med. Jag vet inte vad det är som driver de som är funktionärer idag tex.
Jag fick tre polare att anmäla sig, sa typ att de får uppleva racing från första parkett.. samtliga är iof motorintresserade.. det plus mat och biljetter till evenemang gjorde att de nappa :tummenupp
men jag förstår helt klart din poäng...

kajlyl skrev:
Jag fick tre polare att anmäla sig, sa typ att de får uppleva racing från första parkett.. samtliga är iof motorintresserade.. det plus mat och biljetter till evenemang gjorde att de nappa :tummenupp
men jag förstår helt klart din poäng...
Skitbra jobbat Kanyl, om varje medlem kunde värva 3 funkisar så vore allt så enkelt :tummenupp

Jag är inte bara gnällig...
Jag insåg nu på fullt allvar att det här med funktionärerna är ett jätteproblem. Vi vill alla ha fler träningstillfällen, i och med utbyggnationen av Sturup ser man kanske ljuset i tunneln. MEN, inte om man fortfarande saknar villiga funktionärer. Problematiken med Mc-, respektive Bil-funktionärer förstår jag också. Mao. måste vi kanske rekrytera funktionärer som är intresserade av eller kanske själv kör Mc, som inte tycker det är obehagligt... Ett förslag på upplägg sedan är att skapa olika lag. Har man dessutom tillräckligt många funktionärer för att de olika lagen alltid ska kunna innehålla samma folk, så man slipper kolla vilket lag man för tillfället hör till så minskar det risken för missförstånd.

Jag tror dessutom att man måste lyssna på vad funktionärerna vill. Att värva en polare som själv tar sig dit är kanske svårt, men två-tre st motorintresserade är kanske lättare. Men då måste de tex. få stå tillsammans så de kan snacka lite skit mellan passen. Och slipper stå och ha tråkigt med Ulla, 56år...

Exempel på Funktionärsschema:
Tävling1. Bil Lag 1
Träning1. Mc Lag 1
Träning2. Bil Lag 2
Tävling2. Mc Lag 2

Ps. Att fortsätta kämpa för att öka träningstillfällena på Ring Knutstorp verkar lönlöst. Man kan inte bedriva motoriserad tävlingsverksamhet under de premisserna. Jag hoppas verkligen på Sturup. ALLA banor i landet borde ligga i närheten av en flygplats eller annan miljöbov så att motorfoket slipper att ensamt föra talan mot politikerna. De lyssnar inte på oss...

/Joakim

Last edited:
Micke, kan du eller någon annan skriva ihop en seriös presentation (gärna som pdf) av vad arbetet innebär, vilka utbildningar de kommer genomgå och vad de får i form av biljetter, mat osv. Och vem man anmäler sitt intresse till.

Jag har några jag kan kontakta angående detta, men om jag skriver en rad på MSN så tar det liksom inte riktigt på allvar...

Dessutom hade ett nyhetsbrev i mailen varit skitbra för funktionärerna eftersom hemsidan är rätt så dålig. Då hade de kunnat bli varse när det är dags för utbildningar, träningar, tävlingar.

/Joakim

Pålle skrev:
Micke, kan du eller någon annan skriva ihop en seriös presentation (gärna som pdf) av vad arbetet innebär, vilka utbildningar de kommer genomgå och vad de får i form av biljetter, mat osv. Och vem man anmäler sitt intresse till.

Jag har några jag kan kontakta angående detta, men om jag skriver en rad på MSN så tar det liksom inte riktigt på allvar...

Dessutom hade ett nyhetsbrev i mailen varit skitbra för funktionärerna eftersom hemsidan är rätt så dålig. Då hade de kunnat bli varse när det är dags för utbildningar, träningar, tävlingar.

/Joakim
Kanonbra ide pålle, jag är dock kass på att skriva ihop något, men det finns säkert någon som kan, jag kollar med HMS.

Om någon känner sig manad så skriv/skicka PDF:en till mig.

:tummenupp

Jag har efterlyst en mailinglista hos HMS typ den som Sydskånesemsse har men i nuläget så saknas det.

Pålle skrev:
Jag är inte bara gnällig...
Jag insåg nu på fullt allvar att det här med funktionärerna är ett jätteproblem. Vi vill alla ha fler träningstillfällen, i och med utbyggnationen av Sturup ser man kanske ljuset i tunneln. MEN, inte om man fortfarande saknar villiga funktionärer. Problematiken med Mc-, respektive Bil-funktionärer förstår jag också. Mao. måste vi kanske rekrytera funktionärer som är intresserade av eller kanske själv kör Mc, som inte tycker det är obehagligt... Ett förslag på upplägg sedan är att skapa olika lag. Har man dessutom tillräckligt många funktionärer för att de olika lagen alltid ska kunna innehålla samma folk, så man slipper kolla vilket lag man för tillfället hör till så minskar det risken för missförstånd.

Jag tror dessutom att man måste lyssna på vad funktionärerna vill. Att värva en polare som själv tar sig dit är kanske svårt, men två-tre st motorintresserade är kanske lättare. Men då måste de tex. få stå tillsammans så de kan snacka lite skit mellan passen. Och slipper stå och ha tråkigt med Ulla, 56år...

Exempel på Funktionärsschema:
Tävling1. Bil Lag 1
Träning1. Mc Lag 1
Träning2. Bil Lag 2
Tävling2. Mc Lag 2

Ps. Att fortsätta kämpa för att öka träningstillfällena på Ring Knutstorp verkar lönlöst. Man kan inte bedriva motoriserad tävlingsverksamhet under de premisserna. Jag hoppas verkligen på Sturup. ALLA banor i landet borde ligga i närheten av en flygplats eller annan miljöbov så att motorfoket slipper att ensamt föra talan mot politikerna. De lyssnar inte på oss...

/Joakim

Vår bana i Kalmar ligger 300 meter ifrån flygplatsens landningsbana, men likväl knorras det bland miljönissar om bullret och miljöförstörelse.
Vårt och deras buller jämställs inte pga att deras buller är "kommersiellt" alltså ett vinstdrivande företag. Sen så är nog flygplatsen lite viktigare för politikerna än en sketen motorsportsanläggning.

Summa sumarum. bara för att den ligger vid en flygplats så slipper man inte alla problem.

/Sleven #16

Last edited:
sleven skrev:
Vår bana i Kalmar liger 300 meter ifrån flygplatsens landningsbana, men likväl knorras det bland miljönissar om bullret och miljöförstörelse.
Vårt och deras buller jämställs inte pga att deras buller är "kommersiellt" alltså ett vinstdrivande företag. Sen så är nog flygplatsen lite viktigare för politikerna än en sketen motorsportsanläggning.

Summa sumarum. bara för att den ligger vid en flygplats så slipper man inte alla problem.

/Sleven #16

Hur ska de boende i närheten kunna klaga på en motorbana när flyplanen flyger precis ovanför huvudet? Jag inser att där är skillnad på buller och buller, men vad gäller Sturup verkar det bara vara positivt. Det kanske har med kultur att göra. Där ligger en crossbana bredvid dessutom...

/Joakim

Vill minnas att det var någon som fotade en del på plats, blev blixdrad ett par gånger iaf.. skulle vara kul om den/de skylldige kunde lägga upp lite bilder :)

kajlyl skrev:
Vill minnas att det var någon som fotade en del på plats, blev blixdrad ett par gånger iaf.. skulle vara kul om den/de skylldige kunde lägga upp lite bilder :)

Det var nog bara som det såg ut när jag körde förbi...

Pålle skrev:

/Joakim

Pålle, som Kaj berättade på mötet igår så kommer han och jag att arbeta fram ett upplägg för hur vi kan "ragga" funktionärer och sedan ta hand om dom på ett bra sätt. Det kan vara på olika evenemang, t ex det som kommer vara på Klippan Cup nu till helgen, olika webbforum, personlig kontakt med medlemmar telefonledes, på tävlingar och träningar.
Som Micke skrev tidigare, alla förslag mottages med varm hand. Bara att PMa eller mejla mig med förslag.

Kanonbra av dig Kanylen att du fixat fram 3 polare. :tummenupp
Pålle, som du skriver, det kan ju vara ett tillfälle för vänner att träffas, när man får stå på samma postering.

Med mångas hjälp är jag helt säker på att vi kan klara av att få fram flera funkisar. Och som Kaj sa igår "Jag hade gärna kört tävling varje helg, bara vi hade haft funktionärer till det". Så, kom med förslag, eller ut å ragga - välj det som passar er bäst.

Åsa Larsson
Klubbsekreterare HMS

Ps! Micke, det finns redan en mejlinglista till befintliga funktionärer

*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back