Klotat pga av VV!!!

• Thread starter Thread starter Davidk
  • Start date Start date
CJ900RR skrev:
2136893 E det detta som kallas "Noll-visionen" :3freak

Japp, inga fordon på våra vägar...

Eller så har jag ibland undrat om det är att de försöker förmedla att de inte har någon vision, zero vision.

Men vi är inte tillräckligt smarta för att kunna förstå hur de höga herrarna tänker, det är nog inte ens meningen att vi ska förstå. :rolleyes:

Davidk skrev:
2136949 Det var 70km/h på den vägen den va grus över hela jävla vägen samt i kurvan som sagt jag släppte gasen och höll rak kurs och inte en skylt.

Fy fan så tråkigt för dig :huvet ...konstigt att dom ej varnat för detta...det måste ju vägverkets nota tycker ja...annars vore det ju konstigt :va

Bra att du fick dokumentation på både ditt och vägens tillstånd...kan vara bra att ha till hands

Tur att du klarade dig så pass bra...vad jag minns så finns det vissa partier på denna väg som är mindre trevliga att åka av på :näsblod ...annars en mycket rolig sträcka det där...krya på dig :ätapiller

Last edited:
Andreas N. skrev:
2136980 Fy fan så tråkigt för dig :huvet ...konstigt att dom ej varnat för detta...det måste ju vägverkets nota tycker ja...annars vore det ju konstigt :va

Tur att du klarade dig så pass bra...vad jag minns så finns det vissa partier på denna väg som är mindre trevliga att åka av på :näsblod ...annars en mycket rolig sträcka det där...krya på dig :ätapiller

aa det är trevligt att man överlever

Davidk skrev:
2136987 aa det är trevligt att man överlever
nästan helt hundra för när jag stod där med polisen så kom det 2st VV produktionsbilar och alla 4 persone ri bilarna tittade ner i mattan :)
riktiga äckel!

Davidk skrev:
2136949 Det var 70km/h på den vägen den va grus över hela jävla vägen samt i kurvan som sagt jag släppte gasen och höll rak kurs och inte en skylt.
Samt alla som åkte förbi vid olyckan sa att det va samma sak varje år samt att en hojåkare gled förbi och sa att han höll på att äka åt helvete, jag ska dra dit imorrn och ta lite bilder så samtliga får se

Har själv sett VV i full action med att laga hål i vägen, on the fly. De körde relativt sakta med en lastbil, kanske 25 km/h, och bak på flaket stod en kille och kastade asfalt/grus med en spade i de potthål som passerades. I vissa fall träffade han hyfsat så att kanske hälften av det han slängde kom i hålet. Andra gånger träffade han inte ens i närheten utan allt spreds ut på vägen. Det var dock inget som stillande deras hungern att så snabbt som möjligt fortsätta till nästa potthål för att pröva om lyckan var bättre där. Så här i efterhand undrar jag om de var nyktra.

VVs entreprenörer som kör snabelbilarna undviker nog att sätta ut skyltar för det innebär merjobb för dem att åka & plocka in dem igen. Själv råkade jag ut för en liknande incident förra året (fast i avsevärt lägre fart och med ganska blygsamma skönhetsskador på hoj & ställ). Jag fick inte VV att ta på sig ansvaret trots bilder som visar olycksplats + området omkring samt vittne till att det ej var skyltat någonstans längs vägen. VV menade att gruset som syntes på bilderna inte borde komma från dem då det såg större/annorlunda ut, vilket jag svårligen tror att man kan avgöra på ett par inskannade papperskopior. Jag begärde även omprövning utan resultat (det tog nästan ett år totalt), så nästa steg är tingsrätten i mitt fall.
Men i ditt fall (Davidk) så har du ju även polisens ord & bilder som styrker ditt fall. Det skulle vara uppskattat om du la upp de bilder du tagit av olycksplatsen (gruset i synnerhet), så jag vet om jag ska sadla om och göra karriär som rättshaverist :brinnerup

Hoppas det ordnar sig så snabbt & smidigt som möjligt :tummenupp

TM skrev:
2137008 VVs entreprenörer som kör snabelbilarna undviker nog att sätta ut skyltar för det innebär merjobb för dem att åka & plocka in dem igen. Själv råkade jag ut för en liknande incident förra året (fast i avsevärt lägre fart och med ganska blygsamma skönhetsskador på hoj & ställ). Jag fick inte VV att ta på sig ansvaret trots bilder som visar olycksplats + området omkring samt vittne till att det ej var skyltat någonstans längs vägen. VV menade att gruset som syntes på bilderna inte borde komma från dem då det såg större/annorlunda ut, vilket jag svårligen tror att man kan avgöra på ett par inskannade papperskopior. Jag begärde även omprövning utan resultat (det tog nästan ett år totalt), så nästa steg är tingsrätten i mitt fall.
Men i ditt fall (Davidk) så har du ju även polisens ord & bilder som styrker ditt fall. Det skulle vara uppskattat om du la upp de bilder du tagit av olycksplatsen (gruset i synnerhet), så jag vet om jag ska sadla om och göra karriär som rättshaverist :brinnerup
Hoppas det ordnar sig så snabbt & smidigt som möjligt :tummenupp

ja det hoppas jag med får se om jag hinner ta lite bilder börjar tidigt imorrn så

Davidk skrev:
2137012 ja det hoppas jag med får se om jag hinner ta lite bilder börjar tidigt imorrn så
Ta även ett "prov" av gruset. :tummenupp

Dags att sätta hårt mot hårt med VV! :huvet
Vi borde göra något fyndigt som uppmärksammas av media.

angående det där med att få VV att ta på sig skulden och betala dina kostnader för reparation, så tror jag faktiskt du har rätt stor chans att lyckas,

E4´an mellan Kalix och Haparanda asfalterades om förra sommaren...eller ja..VV försökte sig på att asfaltera den iaf, "asfalten" lossnar och resulterar i att hela vägen blir som en grusväg (såg ut som asfalt), ungefär varenda fordon som körde där fick stenskott i lacken och spräckta rutor. Det blev ett jävla rabalder i de lokala tidningar om det och skyltar sattes upp efter ungefär halva sommaren som varnade för stenskott och löst grus och VV beslutade sig för att stå för reparationskostnaderna på de fordon som drabbats av stenskott och trasiga rutor före det att skyltarna kom upp, de som drabbats av stenskott efter det att skyltarna kom upp får inte ett skit...det finns idag väldigt många glada glasmästare och lackerare här uppe, då antalet skadade bilar uppskattningsvis uppgick till ett par hundra..... :banana

Hoppas dom står för dina kostnader !!

Samma sak vaje år och man blir alltid lika förundrad. Förstår inte hur dom tänker när de reparerar vägar på det sättet :va
De verkar alldeles ha glömt att det finns motorcykelåkare på vägarna såhär års.
Pengar är tydligen viktigare än säkerheten på vägarna..

Hej!

Det krävs försumlighet för att väghållaren ska vara skadeståndsansvarig. Försumlighet uppkommer när väghållaren känner till bristen/faran men inte åtgärdar den inom skälig tid. Det räcker inte med att planera in en slutlig åtgärd. Utgör bristen en konkret fara för trafikanter måste den inom den nämnda tiden åtgärdas temporärt i avvaktan på en slutlig lösning.

"Försumlighet uppkommer när väghållaren känner till bristen/faran men inte åtgärdar den inom skälig tid."
DVS
Det man måste ha i åtanke är att det är du som har bevisbördan för väghållarens försumlighet.
Som regel finns ganska bra dokumentation hos väghållaren i form av allmänna och offentliga handlingar av vilka det framgår när väghållaren fått kännedom om bristen.

Det som tyvärr gör att många måste avstå en process mot försumliga väghållare är att skadan inte överstiger ett halvt basbelopp (ca 20.000 kr), vilket är kravet för att man ska få sina ombudskostnader ersatta genom fordonets rättsskyddsförsäkring för det fall man förlorar tvisten. Samtidigt innebär en process rörande ett skadebelopp understigande nämnda värde att man inte har rätt att få sina kostnader för ombudet (det juridiska biträdet) ersatta av motparten även om man vinner processen.

Énligt skadeståndslagen 2kap 1§: "var och en som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar person- eller sakskada skall ersätta skadan" Jämförd med väglagen (1971:948 4§ och 26§.

I ditt fall så har ju väghållaren gjort en åtgärd men inte satt upp några skyltar vad jag förstått...
Dvs då är det verkligen försumlighet då känner de till skadan, åtgärdar den men struntar i varningskyltar för gruset...

// lycka till

Last edited:
Jag tog en dialog med VV i Kalmar län ang. detta med obefintlig skyltning i samband med lösgruslagningar förra våren och jag fick bland annat detta svar av deras ”skyltexpert”.

”Enligt trafikförordningen har ju varje trafikant ett ansvar att anpassa hastighet och körsätt till rådande förhållanden men entreprenören har också ett stort ansvar att varna för sådant man som trafikant inte kan förutse eller räkna med och personligen tror jag att vi skulle få svårt att klara oss igenom en juridisk prövning efter en olycka om ingen utmärkning funnits utmed vägen.”

Tycker personligen att ansvaret att anpassa hastigheten efter rådande förhållande faller lite här då problemet med dessa lagningar är att utan skyltar är det i princip omöjligt att upptäcka dom.
Färg och struktur är ofta samma som den fasta beläggningen det är bara fästet som skiljer.

Tur att det gick så bra som det ändå gjorde!
Lycka till!

Skönt att det gick bra med dej :pannkyss
...men fan vad lack man blir när man läser det :mad: ...det kan ju vara jävligt svårt att se skador på vägen om de lagar med grus utan att skylta. Det vore najs att sätta dit VV på något sätt så att de lär sig, antingen genom en rättegång eller om inte det genom en artikel i en stor tidning, du har ju kanske några bilder de kan publicera oxå.

Davidk skrev:
2136860 Va ute en tur idag när det va så fint väder drog slingerbulten en runda sen nära jag kom till rosenhill fortsatte jag mot nynäshamn sedan efter nån mil in mot tungelsta på en liten väg.
körde om en bil precis efter jag svängt in släpper på gasen när jag ser en skarp kurva lite längre fram.
Håller rak kurs och hojjen går omkull och studsar ner i diket och flyger 150m som en handske upp å ner i diket till det tar stopp.
Det visade dig att det var tjälskador som dom reparerat och det låg 1cm grus och kära över hela vägbanan samt i kurvan efteråt.
Det vart bara skit av hojjen och min utrustning men jag klara mig med lite blåmärken och sträckingar som tur va
FYFAN för VV dom sak stå för varenda utgift för detta försäkringärende!!

bara jag som tycker det var illa kört?
man vet aldrig vad som kan komma!

edit: nice att det gick bra ! :tummenupp
och hade de inte "skyltat" är det fan illa!!

Davidk skrev:
2136860 Va ute en tur idag när det va så fint väder drog slingerbulten en runda sen nära jag kom till rosenhill fortsatte jag mot nynäshamn sedan efter nån mil in mot tungelsta på en liten väg.
körde om en bil precis efter jag svängt in släpper på gasen när jag ser en skarp kurva lite längre fram.
Håller rak kurs och hojjen går omkull och studsar ner i diket och flyger 150m som en handske upp å ner i diket till det tar stopp.
Det visade dig att det var tjälskador som dom reparerat och det låg 1cm grus och kära över hela vägbanan samt i kurvan efteråt.
Det vart bara skit av hojjen och min utrustning men jag klara mig med lite blåmärken och sträckingar som tur va
FYFAN för VV dom sak stå för varenda utgift för detta försäkringärende!!
Lånar tråden lite... Höll på att klota pga dynga på vägen från traktorer, nu redde jag ut situationen som tur var, men om jag hade klotat vem bär ansvartet då? Bonden som har skitat ner eller vv? Kan ju bli svårt att bevisa vems dyngan är menar jag.

Samma visa varje år... Vintern ger oss skador på vägar... och vägverkat lagar dessa på deras eget lilla sätt...

Men detta görs varje år. Så varför lär vi oss aldrig?

Samma sak med böndernas traktorer vid årstider då det är dags att så,plöja eller skörda...

E det verkligen deras fel att vi missar detta återkommande problem?

Jag menar vi missar ju knappast vintern och isen det drar med sig?

Många roliga resonemang om vem som skall betala vad...

Men vem fasen ger pengar till VV så att dem kan betala skador på egendom som uppstått i konstiga situationer?

Jo alla vi kära skattebetalare.... Och jag personligen är inte särledes villig att min surt betalade skatt skall läggas på reparationer av MC som skulle kunna ha undvikits om nu folk inte glömt vårens gilla gång.

Men likväl så tycker jag att det e tråkigt att du trillat av och lider med dig.

Hade en kompis som råkade ut för samma sak o han fick rätt, VV betalade halva kostnaden av vad det skulle kosta att laga hojen, så han gick till en verkstad o fick en ett kostnadsförslag vad det skulle kosta, blev ca dubbla värdet på hojen så han fick hälften o så hade han kvar hojen så det bler rätt bra för honom.
Så det är lång ifrån hopplöst i ditt fall.

Lycka till

Sususs skrev:
2136879 surt...är dom inte skyldiga att åtminstonde sätta ut varningsskyltar :va
När jag körde där förra veckan, var det åtminstone skyltat där man svänger vänster vid skolan när man kommer från Rosenhill.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT