Klotat -Hjälmen förbrukad?

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Gjorde en kalas vurpa med enduron i helgen. Gick gissningsvis i 60-70 km/h, fick styrfladder allan och gick i backen. Jag körde i en kohage så jag landade på gräs. Inga synliga skador på hjälmen men jag har nog slagit i ganska bra för jag var groggy typ ett dygn efter o känner fortfarande av att jag slagit i huvudet.

Hjälmen jag hade på mig är samma hjälm som jag har när jag kör landsvägs hojjen, en HJC Kolfiber. Är hjälmen kass efter en sån vurpa? E ju piss att man inte köpt en crosshjälm som ju iaf e lite billigare att ersätta. Ny intergral hjälm kostar ju trots allt ett par tusenlappar.

Vad tror ni? Gå till en mc affär o fråga känns inte lönt då dom såklart vill sälja en ny hjälm till mig direkt.

Mvh //Johan

Hjälmen tål nog en sån smäll i gräs om där inte är synliga skador alls på hjälmen är den säkert ok.

Hjälmen går ju annars på trafikförsäkringen och självrisken där brukar inte vara hög. Hjälm byts såfort där är skador på den och bolagen brukar inte krångla med det.

Hjälmen tål nog en sån smäll i gräs om där inte är synliga skador alls på hjälmen är den säkert ok.

Hjälmen går ju annars på trafikförsäkringen och självrisken där brukar inte vara hög. Hjälm byts såfort där är skador på den och bolagen brukar inte krångla med det.

Eller personskado/hemförsäkring(självrisk(?)) där det inte brukar ligga någon självrisk, men då krävs det att du har läkarintyg på någon sorts skada.

Så var det iaf med min utrustning nu då det visst inte gick genom helförsäkringen när jag klotade med min kawwa..

Om jag hade slagit i huvudet så jag blivit groggy så skulle jag vilja köpa ny hjälm, dock så är jag lat, så det skulle säkert inte ske dom närmaste dagarna. Men inom en överskådlig framtid iaf.

Yttre skalet fördelar ju bara kraften utifrån, medans inre packning komprimeras för att dämpa stöten av ditt huvud mot backen. Så ja, den kan vara förbrukad trots att det inte syns. Var du groggy såpass länge var det nog en rätt redig smäll. Som Robban säger så hade jag inte kört utan lite dåligt samvete fram tills att jag kunde ersätta den.

Yttre skalet fördelar ju bara kraften utifrån, medans inre packning komprimeras för att dämpa stöten av ditt huvud mot backen. Så ja, den kan vara förbrukad trots att det inte syns. Var du groggy såpass länge var det nog en rätt redig smäll. Som Robban säger så hade jag inte kört utan lite dåligt samvete fram tills att jag kunde ersätta den.

Det kan vara så, men är skeptiskt till att hjälmen inte ska hålla ett sådant tillbud mot mjuk mark. Groggy kan man ju bli ändå med tanke på att det oavsett blir ett hastigt stopp och hjälmen i sig är ju definitivt inte mjuk i det läget utan man slår säkert emot insidan ganska ordentligt oxå.

Problemet kan ju uppstå om man vill ha en ny på försäkringen och lämnar in en helt oskadd hjälm, tror inte FB går med på det...

Hjälmens inre konstruktion är byggd för att absorbera sådana smäller genom att deformeras. Din hjälm är därför förbrukat och du borde köpa en ny omgående!

Vad är priset av en ny hjälm vägd mot ditt liv?

tycker du att du e värd 1000:-?

om nej = köp inte ny hjälp

om ja = köp ny hjälm

:)

Inom enduro/cross är det marksyningar stup i ett...skulle bli rätt dyrt att handla en ny kruka så fort den sett grästuvor.

Det är svårt det där, personligen skulle jag ha svårt att ta ut en hjälm på gatan, som jag vet har varit i marken, men i skogen är det inte riktigt samma känsla.
Det går fortare på gatan, och smällarna lär blir hårdare - så länge skalet ser ok ut, inredningen är intakt och den sitter som den skall - så kör jag vidare i skogen.

Tvivlar du, byt - i ditt fall är det ju samma kruka som används på gatan (tag lärdom, köp en billigare kruka att ha i skogen, eller en kruka du har råd att klota med, för klota kommer du göra).

/J

Testa att ta tex en smörkniv i plast eller liknande och knacka över hela hjälmen. Låter det likadant på liknande ytor (självklart ska det låta olika mitt ovanpå jämfört med delen framför hakan tex) så är iaf skalet ok, låter det annorlunda så har det sannolikt delaminerat och då ska hjälmen kasseras.

Testa att ta tex en smörkniv i plast eller liknande och knacka över hela hjälmen. Låter det likadant på liknande ytor (självklart ska det låta olika mitt ovanpå jämfört med delen framför hakan tex) så är iaf skalet ok, låter det annorlunda så har det sannolikt delaminerat och då ska hjälmen kasseras.

Eller ta ett kugghjul och snurra över hjälmen, mer tillförlitligt än en smörkniv och så blir det inga nya skador. Du hör direkt om det har blivit delaminering.

Eller ta ett kugghjul och snurra över hjälmen, mer tillförlitligt än en smörkniv och så blir det inga nya skador. Du hör direkt om det har blivit delaminering.

Sorry det stod plast, det kommer det nog inte bli några skador av men jag är tveksam till om man hör en tillförlitlig skillnad på ljudet av det.

Last edited:
Uhh kanske får dra ner till mc handlarn och se vad som finns i alla fall. Jag resonerar ungefär som SGM. Skulle de vart en crosshjälm som jag bara kört med i skogen skulle jag kört vidare med den men just att jag mitt pucko har samma hjälm på vägen får mig att nojja :/

Mkillen: Oavsett vad mitt liv e värt så tror jag inte jag får nå vidare hjälm för 1000kr. Kolfiber krukan jag har nu kostade 4500kr :(

jaja tack för svaren iaf grabbar.

Känn med fingrarna efter "bulor" på hjälmen, skulle själv inte köra med hjälmen på landsväg efter en sån klotning, men i skogen skulle jag köra med hjälmen så länge jag själv ansåg att det är säkert. gå över hjälmen ordentligt o tänk dig lite för, nästa vurpa kanske du behöver en ny hjälm för o klara dig.... snåla inte på det som är viktigast, bromskomponenter o skyddskläder o däck

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti