Klotade idag

Nova

Back from California
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ZX9R-00 med Gianelli
Jaha då har man gjort det man absolut inte ville göra. Jag har klotat :gråta . Kom åkandes på landsväg, Kommer till en vänsterkurva, åker lite långt ut o där finns det tydligen grus på vägen. Framhjulet släppte direkt! Ner i diket (kommer inte ihåg så mycket) tittar upp o ser hojen ligga ca 3 meter bakom mig. Jag är helt oskadd men vänster sidokåpa är sprucken på ett par ställen samt att framkåpan är spräckt på ett ställe. Även vänster blinkers flög av och vänster skjutshandtag är skrapat. Annars är allt ok vad jag vet. Om någon har några tips var man kan få tag i kåpor till en blå-lila zx9r-00 så är jag tacksam!

Det här är den tyngsta dagen i mitt liv! :(
 
Jag klotade ett par kilometer efter dig... inge ball. Tappade koncentrationen i en kurva och kom in för snabbt :skrämd

Försökte bryta ner hojen men lyckades inte med det utan slutade i diket jag också. :mad: Slog i axeln nåt förbannat men en läkare åkte i en bil bakom, han stannade och kollade axeln på mig och hjälpte mig med hojen. Fick två panodil och åkte hem :crash Hela vänsterarmen är nu obrukbar, får väl vila några dagar innan man drar ut igen.

Jag fick min vänstra kåpa repad och vänster blinkers samt motorkåpan som sticker ut. Någon som har delar till en GSX-R 750 -00 eller nyare kan höra av sig. Kanske dags för krashisar.
 
IO skrev:
Jag klotade ett par kilometer efter dig... inge ball. Tappade koncentrationen i en kurva och kom in för snabbt :skrämd

Försökte bryta ner hojen men lyckades inte med det utan slutade i diket jag också. :mad: Slog i axeln nåt förbannat men en läkare åkte i en bil bakom, han stannade och kollade axeln på mig och hjälpte mig med hojen. Fick två panodil och åkte hem :crash Hela vänsterarmen är nu obrukbar, får väl vila några dagar innan man drar ut igen.

Jag fick min vänstra kåpa repad och vänster blinkers samt motorkåpan som sticker ut. Någon som har delar till en GSX-R 750 -00 eller nyare kan höra av sig. Kanske dags för krashisar.

Bra att ni båda klarat er sjävla som e det viktigaste..

MEn..
va det inte du som tog körkortet för nån dag sen??

**kör lungt alla**
 
tur att ni klarade er :tummenupp :tummenupp ***
plast är ju bara plast som sagt.viktigaste är ju att man lever :)
 
Va fan...

IO skrev:
Jag klotade ett par kilometer efter dig... inge ball. Tappade koncentrationen i en kurva och kom in för snabbt :skrämd

Försökte bryta ner hojen men lyckades inte med det utan slutade i diket jag också. :mad: Slog i axeln nåt förbannat men en läkare åkte i en bil bakom, han stannade och kollade axeln på mig och hjälpte mig med hojen. Fick två panodil och åkte hem :crash Hela vänsterarmen är nu obrukbar, får väl vila några dagar innan man drar ut igen.

Jag fick min vänstra kåpa repad och vänster blinkers samt motorkåpan som sticker ut. Någon som har delar till en GSX-R 750 -00 eller nyare kan höra av sig. Kanske dags för krashisar.

Nu verkar det som om ni kör av lite överallt.. :skrämd
Skärpning! :fakta
Iofs skönt att ingen är skadad men försök hålla igen tills dess att ni klarar körningen... :squid
 
Jonne_boy skrev:
Bra att ni båda klarat er sjävla som e det viktigaste..

MEn..
va det inte du som tog körkortet för nån dag sen??

**kör lungt alla**

Jep, det var jag som tog kortet bara för nån dag sen. Fruktansvärt orutinerat att inte ta det lungt på vägar man inte åkt tidigare, men rutin är ju något man får med tiden antar jag.

Jag var lite förberedd innan jag började köra hoj att någon gång kommer man att åka av, hade bara inte räknat med att det skulle hända så tidigt. Men man kan säga att jag lärt mig den hårda vägen... hård var den vill jag lova :crash

Var på sjukan och röntgade axel och lungor, var ingen fara. Fick recept på Panocod så jag kan sova i alla fall.
 
IO skrev:
Jep, det var jag som tog kortet bara för nån dag sen. Fruktansvärt orutinerat att inte ta det lungt på vägar man inte åkt tidigare, men rutin är ju något man får med tiden antar jag.

Jag var lite förberedd innan jag började köra hoj att någon gång kommer man att åka av, hade bara inte räknat med att det skulle hända så tidigt. Men man kan säga att jag lärt mig den hårda vägen... hård var den vill jag lova :crash

Var på sjukan och röntgade axel och lungor, var ingen fara. Fick recept på Panocod så jag kan sova i alla fall.

jo..
som sagt ska alla nån gång vara i backen..

jag har gort mitt iår jag med..

men då hade jag iaf hunnit med lite över 2000 mil..
men mycket har man att lära..

lycka till med läkandet och rep. av hojjen
 
Som jag sa tidigare idag: Allt material går att återställa! Så länge man klarar sig själv så går resten att ordna.
Surt som fan just nu kanske men så är det.
 
Mycket nyttigt att läsa den här tråden tycker jag!! Tycker att alla som har nåt intressant att säga om vurpor eller tips för att undvika dom ska fylla på här. Som hojåkare behöver man nog höra lite sånt ibland. :tummenupp
 
Tjena IO

Trist att du också skulle åka av igår :(

Hoppas allt löser sig snart så vi kan ut och tuffa igen, du får höra av dig om du behöver hjälp med hojen.

Ni missade massor utav skoj åkning sen, men det lär bli fler turer.

Huvudsaken är att ni klarade er "oskadda" iaf :tummenupp

/ Mike
 
Vuken skrev:
Tjena IO

Trist att du också skulle åka av igår :(

Hoppas allt löser sig snart så vi kan ut och tuffa igen, du får höra av dig om du behöver hjälp med hojen.

Ni missade massor utav skoj åkning sen, men det lär bli fler turer.

Huvudsaken är att ni klarade er "oskadda" iaf :tummenupp

/ Mike

Jo, trisst var ordet. Jag ska upp på hojen igen så fort jag blir frisk i axeln. Jag kan verkligen INTE rekommendera att knäcka ett revben, fy satan vad ont det gör hela tiden. Kan ju inte ens hosta ordentligt, ush!

Jag kikade lite på hojen också och det verkar som om kåporna inte har spruckigt någon stans. Jag antar att man kan spackla upp dom och klistra på nya dekaler men frågan är hur mycket det kostar. Jag har ju helförsäkrat men tror att självrisken ligger på en 6 tusen. Ska kolla upp det men det kan man ju fixa en hel del själv för dom pengarna eller?

Ska ta lite bilder på den så får nu se hur det ser ut. :rolleyes:
 
Mycket går att fixa för 6000:-

Nova och du får öppna pyssel & papp verkstad, han har ju också lite att fixa :rolleyes:

Det ska nog greja sig, limma ihop ditt revben nu så meckar vi hoj sen :tummenupp
 
Precis som Micke säger, man kommer skapligt långt på 6000,-
Bra att du klarade att köra tillbaka igår.
Jag trodde inte att det var sant när jag vände för andra gången igår :eek:
Men som tur var så stog du ju upp iaf när jag kom tillbaks.
Som sagt: Läk först så mekkar vi sen :)
 
Jag var bra nära att vurpa häromdan!

jag var ute och körde på min favoitväg och hade så mycket nedlägg och fart som jag vågade i en vänsterkurva. När jag är mitt i kurvan så kör det ut en bil som inte såg mig från vänster vilket resulterar i att jag fick bromsa. Jag bromsade med frambromsen vilket gjorde att bakhjulet fick lite lite tryck mot vägen och bestämde sig för att sticka iväg, jag släppte bromsen och fick fäste. Då blev det nästan en highsider av det hela.

Jag hade en jäkla tur för det är en stenmur på högersidan av den vägen. :skrämd
 
Last edited:
MrGooFy skrev:
Jag var bra nära att vurpa häromdan!

jag var ute och körde på min favoitväg och hade så mycket nedlägg och fart som jag vågade i en vänsterkurva. När jag är mitt i kurvan så kör det ut en bil som inte såg mig från vänster vilket resulterar i att jag fick bromsa. Jag bromsade med frambromsen vilket gjorde att bakhjulet fick lite lite tryck mot vägen och bestämde sig för att sticka iväg, jag släppte bromsen och fick fäste. Då blev det nästan en highsider av det hela.

Jag hade en jäkla tur för det är en stenmur på högersidan av den vägen. :skrämd

Pssst därför kör man inte så i kurva där man kan vara skymd:mattias
 
Det blev en bok!
Detta gör jag för att överleva ute på vägarna:

Generellt

# Viktigast: Har lärt mig när mina däck blivit tillräckligt varma. De tillbud jag haft har OFTAST berott på kalla däck och skit bakom styret som vridit på rullen för tidigt!!!

# Använder aldrig bakbromsen på normal väg (vid skjuts, grus eller bus blir det dock ibland bakbromsen) för att undvika att låsa upp bakdäcket.

# Två hjul i backen=obefintligt slangande. (För att jag inte kan och för att jag inte har råd att misslyckas ifall jag övar). Bara lite "ofrivilliga" (yeah, right) powerwheelies eller små framhjulsskutt över krön.

# Ett nybörjarmisstag är att dra rullen i botten och göra 0-100 på tre sekunder vilket alla kan göra, utan att besitta vetskapen om hur man bromsar ner hojen lika snabbt, vilket är en helt annan sak.

# Att köra mjukt är väl en självklarhet?

# Vara medveten om motstyrning likaså?

# Akta sig för allt som inte är asfalt? (Brunslock, vita linjer, vita nymålade linjer, höstlöv i kurvor, första regnet som tvättar bort all smuts och kan göra vägar såphala, etc. För låg friktion under däcken helt enkelt.) Vita linjer passeras aldrig med fullt gaspådrag, såvida man inte vill tvinga fram ett tufft hjulsläpp. Vilket man inte ska göra...

# Självklart ha blicken långt fram.

# Föredrar högt tempo än att köra för sakta. Skärper min koncentration.

# Titta i backspeglarna regelbundet för att kolla att man inte har en snabbare förare som kört upp bakom en (eller ser blåljus vid horisonten för då ska man lämna fri väg..)

# Förutsätter att bilar som blinkar höger för att svänga av vägen egentligen luras och vill kvadda mig och min hoj.

# Kör numera aldrig med mörkt visir på kvällen...

# Lär känna min hoj och mina och dess begränsningar innan jag gasar. Lär långsamt känna hojen och dess svagheter och hur den reagerar. Bränn inte skiten ur en lånad hoj. Du vet inget om styrlager, svagheter i ram etc på en sån hoj.

# Bromsljus framför en, även långt bort, tyder på att man ska vara uppmärksam. Kan vara poliskontroll, ett dött djur på vägen, ett fyllo i en kycklingdräkt som irrar omkring etc.

# Man styr dit man tittar. Vill du undvika att köra in i en stolpe? Vad du än gör, titta inte på den! Titta dit du ska.

# Barn!! intill vägbanan är alltid oberäknerligare än andra. Behövs det sägas? Har flera gånger varit med om att det rusat ut små barn precis framför hojen i villaområden eller på andra mindre lämpliga ställen.

# Kör faktiskt rätt ofta på tok för fort (som jag misstänker att många andra gör med sina hojar) men aldrig över min förmåga. (Vilket innebär att jag egentligen inte kan utveckla mig själv som hojförare i trafiken. Drömmer om bana..)
Tror mig alltså veta ungefär vad jag och hojen klarar av med nuvarande erfarenhet, vilket baseras på tidigare misstag jag gjort genom åren. Denna erfarenhet kan man enbart lära sig genom att göra misstag. Jag har gjort, och gör självklart ännu, misstag. Har dock varit förskonat från kullkörningar.

# Håller koll på alla bilar omkring mig. Vad de har för förare, vilket skick de är i etc för att med alla mina fördommars samlade kraft förutse eventuella manövrar. (Exempel: Tanter gör konstigare saker än gubbar och unga killar i trimmade 240 ska man hålla sig ifrån. Taxibilar kan antingen vara aggresiva som fan eller villiga att köra ner i diket för att släppa förbi en. Lastbilar är kantiga och hårda och håller oftast ett rakt spår, men man ska inte lita på dom för det. Är det en bil som vinglar en aning så kan den vara på gång att byta fil. Blinkar en bil för filbyte så kan det ske åt vilket håll som helst.)

# Ser till att aldrig ha någon bakom mig eller omkring mig. Kör hellre om eller mellan bilar vid kö. Kanske verkar konstigt men det är mitt sätt att slippa bli påkörd eller köra in i folk pga uttråkning. Måste dock göras med förnuft och rätt mycket känsla samt vetskap om de platser man kör på.

# Är det ändå bilar omkring mig så pratar jag med gasen för att visa att jag finns. (Mellangasar, eller in med koplingen och småbrummar om jag passerar förbi en lång linje med bilar i en separat fil.)

# På morgonen gör jag mer misstag pga trötthet/nyvakenhet än på eftermiddagen eller kvällen. Tar det därför lugnare på morgonen.

# Tänk på att vid skjuts så ändras chassigeometrin och viktförhållandena. Du kan behöva mer kraft i att bryta ner hojen i böjarna. Samma sak när man tankat, eller har en tankväska.

# Väglagningar, krön eller små bulor i vägen kan ruska om en del hojar enormt. Mitt recept är styrdämpare.

# Har livilig fantasi och låtsas emellanåt att jag cuttar halspulsådern över ett viltstängsel, bryter armar, ben och bäcken i småbitar över en mötande bil, stoppar in fingrarna mellan styre och asfalt vid vurpa, för att inte tillåta mig bli för kaxig när jag känner att allt flyter och inget i hela världen kan få omkull mig.

# Tvingar mig själv att titta på eventuella bilder som visar kroppskador på människor som crashat. Låter inte helt friskt, men det är effektivt, man tänker sig för en gång extra när man sett något sådant.

# På kvällen räknar jag eventuella misstag som jag begått i trafiken (inklusive de som begås av andra), och tänker över dem innan jag ska somna, för att se vad jag kunde gjort annorlunda. Kanske ett ställe som inte lämpar sig att smita förbi bilar på. Eller en sväng med en utfart där man ska hålla igen. Etc. (Går igenom hela vägen till jobbet, från jobbet, eller på turen efter jobbet, för att kolla ifall jag minns de bilar jag mött, de människor jag sett och de faror jag registrerat. Man minns otroligt mycket.)

# Lita på din intuition. Är det något som säger att du inte ska gasa, så låt bli.


<edit>Lade till ett par till saker samt strukturerade upp texten en aning. Mer moralkakor serveras längre ner i denna tråd, pga att de inte fick plats här. Bland annat kö-körning samt att tänka på vid kosrningar.</edit>
 
Last edited:
Grymt bra inlägg av Bjorn N! Speciellt för sådana som jag som inte kört så jäkla mycket än. :rodnar

Mer sådant! :tummenupp
 
Forts. från föregående post från mig.

Kökörning (eller körning med bilar runtomkring):

# Ligger aldrig i döda vinkeln. Kör hellre om alla faror. Är jag ändå tvingad till att ligga snett bakom en bil så ser jag till att ha ögonkontakt med föraren via hans backspeglar, eller håller avståndet så att bilarna omkring kan byta fil hur de vill utan att dra med mig.

# Vara trevlig och stanna och släpp över gamla människor vid övergångsställena, en blick över axeln först bara så att bilen bakom uppfattar att något är på gång att hända.

# Avväg noga i vilket tempo det är vettigt att smita förbi bilarna. Börjar det rulla på för fort så är det dags att ta plats i kön.

# Du ligger på essingeleden bakom en stor lastbil som skymmer sikten totalt. Ge då helst inte järnet ut bakom lastbilen bara för att du ser en lucka i filen till höger eller till vänster. Kan gå illa ifall någon bil i den andra filen bromsar in i samma ögonblick.

# Vid eventuella avfarter etc så är det ibland större chans att bilarna byter fil. Var då lugn och fin och ta plats i kön.

# Tvärbromsar bilen framför så är det ibland bättre att lägga energi på att hitta en lucka bredvid bilen att smita in på och sedan bromsa, än att fronta med bilen eller få bilen bakom sig i häcken. (Å andra sidan kan detta visa på att man själv håller ett för taskigt avstånd, men man ska också komma ihåg att bilisterna bakom en ibland kan ligga väldigt nära, och även om man själv klarar av att bromsa utan att köra in i fordonet framför så är det inte säker att bilisterna bakom en också kan göra detta.)

# Är så TYDLIG som möjlig vid filbyte. Ögonkontakt och överdrivna rörelser (ex vrida huvudet för att kolla döda vinkeln), kanske komplettera blinkningarna med att vifta med händer dit man ska eller sparka med benen åt det håll man ska svänga ifall det är tätt med bilar omkring. En förare som rör sig på ett eller annat sätt drar blickarna till sig håller sig på hjulen längre.

Korsningar:

# Kör man förbi bilar och det kommer rödljus, ta det väldigt lugnt vid övergångsstället, om du blir tvungen att köra förbi övergångsstället eller stanna mitt på det för att få plats framför bilen längst fram i kön. Det kan gå folk där, eller så kan de komma cyklande från något håll som man inte ser (även fast de har röd gubbe).

# Undvik rullen i botten förbi bilar med öppet fönster när det slår om till grönt. Du är säkert om innan de hunnit reagera men det är inte kul att sitta i bilen 40 cm från ett yoshi-slipon på högvarv om man inte tycker om hojar.

# Är det en stor korning med bilar från alla håll? Var inte för het på gashanden när det slår om till grönt. Risken finns att du landar med huvudet före i en volvo som körde mot gult/rött. Ta dig först över korsningen (efter att du tittat dig omkring efter eventuella rödljuskörare) och ge fullgas därefter.

# I en del korsningar ligger det en grussträng på de ställen bilarna inte kör, något som kan vara bra att känna till när man kört mellan bilar och drar på en aning för att bli först över korsningen.

# Rondeller kan på sina ställen ha såphala fläckar orsakade av dieselspill. Do not trust the grip in the rondell.

Landsväg

Detta har det skrivits rätt mycket om och finns en hel del böcker att köpa, tar upp de grundläggande jag själv tänker mest på.

# Jag kör numera aldrig speciellt fort på vägar jag inte känner till. Vill man köra fort och luta ska man känna till vägen så man inte blir överaskad av farliga utfarter eller tvära kurvor.

# Jag undviker att köra i grupp (vågar jag säga det där?). Ju fler man är desto större är chansen att någon, inklusive en själv, åker av. Tänk också på att de andra kan känna till vägen bättre än du, och att de kanske kört en del på bana och därmed är bättre på att svänga. Det är kul att åka många, så jag gör det gärna, men undviker det ändå. Hur nu den logiken hänger ihop.

# Lek inte med polaren när ni är ute och kör. Fler olyckor än man tror beror på folk som ska spexa.

# Om det gått rakt fram en längre sträcka bakom någon bil (inför stundande omkörning och därefter kurvor); värm upp däcken genom att göra små svängar. Också effektivt ifall man råkar ha någon bakom en som ligger för nära, ser de rörelse så håller de per automatik avståndet bättre. (Ligg inte för nära bilen framför om du gör detta, man vet aldrig vad som kan dyka upp mellan hans hjulpar mitt på vägen.)

# För fort in i svängen? Vill du bromsa ännu mer, fast asfalten snart tar slut och du är på väg in i skogen? Motstyr, bryt ner och rid ut. Hojen kan luta mer än vad man tror.

# Moralkaka: För mig så är kärnan i hojåkning egentligen att svänga. Skrapa inte knän eller slipa fotpinnar på landsvägen. Gör du detta så kommer du så småningom stifta bekandskap med närmaste dike eller bil.

Ovanstående råd bör självklart brukas med förnuft. Att smita förbi bilar är exempelvis inget jag helhjärtat rekomenderar som ett överlevnadsråd utan enbart mitt sätt att hålla mig på hjulen. Jag är ingen bra hojförare, men har kört tvåhjuling med motor i 16-17 år. Började vid 9-10 års ålder med cross. Lätt MC vid 16 års ålder och tung vid 18 (GSXR1100). Bruka tipsen ovan med förnuft och inom dina egna gränser. Tänk också på att trafiken är ett lotteri där det inte bara är erfarenhet och skicklighet som avgör ifall du överlever. (Och det finns säkert många som ruskar på huvudet åt en del av punkterna ovan.)
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top