Det blev en bok!
Detta gör jag för att överleva ute på vägarna:
Generellt
# Viktigast: Har lärt mig när mina däck blivit tillräckligt varma. De tillbud jag haft har OFTAST berott på kalla däck och skit bakom styret som vridit på rullen för tidigt!!!
# Använder aldrig bakbromsen på normal väg (vid skjuts, grus eller bus blir det dock ibland bakbromsen) för att undvika att låsa upp bakdäcket.
# Två hjul i backen=obefintligt slangande. (För att jag inte kan och för att jag inte har råd att misslyckas ifall jag övar). Bara lite "ofrivilliga" (yeah, right) powerwheelies eller små framhjulsskutt över krön.
# Ett nybörjarmisstag är att dra rullen i botten och göra 0-100 på tre sekunder vilket alla kan göra, utan att besitta vetskapen om hur man bromsar ner hojen lika snabbt, vilket är en helt annan sak.
# Att köra mjukt är väl en självklarhet?
# Vara medveten om motstyrning likaså?
# Akta sig för allt som inte är asfalt? (Brunslock, vita linjer, vita nymålade linjer, höstlöv i kurvor, första regnet som tvättar bort all smuts och kan göra vägar såphala, etc. För låg friktion under däcken helt enkelt.) Vita linjer passeras aldrig med fullt gaspådrag, såvida man inte vill tvinga fram ett tufft hjulsläpp. Vilket man inte ska göra...
# Självklart ha blicken långt fram.
# Föredrar högt tempo än att köra för sakta. Skärper min koncentration.
# Titta i backspeglarna regelbundet för att kolla att man inte har en snabbare förare som kört upp bakom en (eller ser blåljus vid horisonten för då ska man lämna fri väg..)
# Förutsätter att bilar som blinkar höger för att svänga av vägen egentligen luras och vill kvadda mig och min hoj.
# Kör numera aldrig med mörkt visir på kvällen...
# Lär känna min hoj och mina och dess begränsningar innan jag gasar. Lär långsamt känna hojen och dess svagheter och hur den reagerar. Bränn inte skiten ur en lånad hoj. Du vet inget om styrlager, svagheter i ram etc på en sån hoj.
# Bromsljus framför en, även långt bort, tyder på att man ska vara uppmärksam. Kan vara poliskontroll, ett dött djur på vägen, ett fyllo i en kycklingdräkt som irrar omkring etc.
# Man styr dit man tittar. Vill du undvika att köra in i en stolpe? Vad du än gör, titta inte på den! Titta dit du ska.
# Barn!! intill vägbanan är alltid oberäknerligare än andra. Behövs det sägas? Har flera gånger varit med om att det rusat ut små barn precis framför hojen i villaområden eller på andra mindre lämpliga ställen.
# Kör faktiskt rätt ofta på tok för fort (som jag misstänker att många andra gör med sina hojar) men aldrig över min förmåga. (Vilket innebär att jag egentligen inte kan utveckla mig själv som hojförare i trafiken. Drömmer om bana..)
Tror mig alltså veta ungefär vad jag och hojen klarar av med nuvarande erfarenhet, vilket baseras på tidigare misstag jag gjort genom åren. Denna erfarenhet kan man enbart lära sig genom att göra misstag. Jag har gjort, och gör självklart ännu, misstag. Har dock varit förskonat från kullkörningar.
# Håller koll på alla bilar omkring mig. Vad de har för förare, vilket skick de är i etc för att med alla mina fördommars samlade kraft förutse eventuella manövrar. (Exempel: Tanter gör konstigare saker än gubbar och unga killar i trimmade 240 ska man hålla sig ifrån. Taxibilar kan antingen vara aggresiva som fan eller villiga att köra ner i diket för att släppa förbi en. Lastbilar är kantiga och hårda och håller oftast ett rakt spår, men man ska inte lita på dom för det. Är det en bil som vinglar en aning så kan den vara på gång att byta fil. Blinkar en bil för filbyte så kan det ske åt vilket håll som helst.)
# Ser till att aldrig ha någon bakom mig eller omkring mig. Kör hellre om eller mellan bilar vid kö. Kanske verkar konstigt men det är mitt sätt att slippa bli påkörd eller köra in i folk pga uttråkning. Måste dock göras med förnuft och rätt mycket känsla samt vetskap om de platser man kör på.
# Är det ändå bilar omkring mig så pratar jag med gasen för att visa att jag finns. (Mellangasar, eller in med koplingen och småbrummar om jag passerar förbi en lång linje med bilar i en separat fil.)
# På morgonen gör jag mer misstag pga trötthet/nyvakenhet än på eftermiddagen eller kvällen. Tar det därför lugnare på morgonen.
# Tänk på att vid skjuts så ändras chassigeometrin och viktförhållandena. Du kan behöva mer kraft i att bryta ner hojen i böjarna. Samma sak när man tankat, eller har en tankväska.
# Väglagningar, krön eller små bulor i vägen kan ruska om en del hojar enormt. Mitt recept är styrdämpare.
# Har livilig fantasi och låtsas emellanåt att jag cuttar halspulsådern över ett viltstängsel, bryter armar, ben och bäcken i småbitar över en mötande bil, stoppar in fingrarna mellan styre och asfalt vid vurpa, för att inte tillåta mig bli för kaxig när jag känner att allt flyter och inget i hela världen kan få omkull mig.
# Tvingar mig själv att titta på eventuella bilder som visar kroppskador på människor som crashat. Låter inte helt friskt, men det är effektivt, man tänker sig för en gång extra när man sett något sådant.
# På kvällen räknar jag eventuella misstag som jag begått i trafiken (inklusive de som begås av andra), och tänker över dem innan jag ska somna, för att se vad jag kunde gjort annorlunda. Kanske ett ställe som inte lämpar sig att smita förbi bilar på. Eller en sväng med en utfart där man ska hålla igen. Etc. (Går igenom hela vägen till jobbet, från jobbet, eller på turen efter jobbet, för att kolla ifall jag minns de bilar jag mött, de människor jag sett och de faror jag registrerat. Man minns otroligt mycket.)
# Lita på din intuition. Är det något som säger att du inte ska gasa, så låt bli.
<edit>Lade till ett par till saker samt strukturerade upp texten en aning. Mer moralkakor serveras längre ner i denna tråd, pga att de inte fick plats här. Bland annat kö-körning samt att tänka på vid kosrningar.</edit>