Klota?

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Har det inte gått lite inflation i uttrycket "klota"?

Enligt mitt förmenande är en klotning när cykleln roterar runt sin egen axel i vertikalledet alt horisontalplanet. Mao klotar man inte så fort man krockar, välter eller kör av vägen. Visst det låter häftigt men beskriver dåligt saken.
En klotad hoj är ju totalhavererad. Eller?

/Bubbas

Bubbas skrev:

Enligt mitt förmenande är en klotning när cykleln roterar runt sin egen axel i vertikalledet alt horisontalplanet. Mao klotar man inte så fort man krockar, välter eller kör av vägen. Visst det låter häftigt men beskriver dåligt saken.

/Bubbas

Är nog benägen att hålla med rätt mycket där faktiskt... Vurpa är mindre än att klota o trilla/välta är ngt som på sin höjd ger lite repor/böjd spegel/fotpinne/hantag. Tycker jag då.

Dags för en instruktionsfilm? :hihi

Bubbas skrev:

/Bubbas

Räcker det inte att föraren roterar runt sin egen axel i något plan då?
:)

För lite att göra så att man måste börja påpeka hur en olycka ska beskrivas. Spelar väl ingen roll så länge folk förstår vad som menas, eller? :va

sportarn skrev:
För lite att göra så att man måste börja påpeka hur en olycka ska beskrivas. Spelar väl ingen roll så länge folk förstår vad som menas, eller? :va

Säger någon klota till mig så börjar jag tänka "vrak, nästan irreparabelt" och då börjar jag tycka synd om denne. Om någon istället säger "jag välte hojen" så är det inte riktigt samma sak... "Jag klotade på parkeringen" låter ju mer som att man vill skryta om något "Fiiifan va hårtasså, jävvlar vicken smällasså"

Att man sedan bland nära polare kan ha ett annat språkbruk är en helt annan sak.

Språket hänger alltså ihop med hur väl man känner någon, eh? :pannkyss

Nu har jag en råtta på axeln som pockar på uppmärksamhet så jag måste killa från forumet... Tjo! :hihi

När jag har klotat är allt skönt och rosa. Jag är avslappnad och på tallegren sjunger åter koltrasten sin drill.

Skönast är att klota på morgonen :gnissla Fullbordat blir det om jag får använda Lambi 3-lags-papper!

PacMan skrev:
Så om man slår en kullerbytta brevid sin parkerade MC, så har man teoretiskt sätt klotat. Jag ska klota i kväll, tja sådär en fem, sju gånger, sedan blir jag nog yr i mössan. Jag orkar inte krasha mycket mer än så. :)

Bubbas skrev:
Så om man slår en kullerbytta brevid sin parkerade MC, så har man teoretiskt sätt klotat. Jag ska klota i kväll, tja sådär en fem, sju gånger, sedan blir jag nog yr i mössan. Jag orkar inte krasha mycket mer än så. :)

Klota = omkullkörning

Vidare definitioner hänger på om ngn vill höra det mer detaljerat. Testa syskon i första hand då de antas orka lyssna i större utsträckning..

PacMan skrev:

Mja,,,, förra fredan så ,hrm..... Jag roterade inte runt min egen axel :va .... Utan slog in i sträckstenskanten med axeln istället ..... :död

Men slängde först moppen i backen som sen oxå hittade stenkanten för att sen välta "upp" och träffa AMCO räcket så att även andra sidan vart bombad :huvet (suck)

Å det kallar jag för att klota.....

Pungt

I alla fall så ere Pungt med körningen i år ...

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN