Klonkljud i framgaffel

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Jag tycker mig höra klonkljud i gaffeln när jag kör på gropiga underlag. Det låter inte särskilt högt. Det är så pass lågmält att det skulle kunna vara normalt, men lite osäker blir jag. Skall ett gaffelben vara knäpptyst eller kan man förvänta sig klickljud/klonkljud från fjäder och dämpare? Det räcker inte med en vanlig liten ojämnhet utan det måsta till ganska rejäla saker.

Vad tror ni?

Jag kör en VFR 800 -99

Jag antar att du har kollat så att det inte är styrlagret som glappar. Annars är det inte helt ovanligt med lite klickande ljud i själva gaffeln. Det behöver inte vara något fel på den, men kan givetvis vara. Du kan ju plocka av gaffelbenen och pumpa dom ett i taget för att kunna höra lite bättre om ljudet kommer därifrån. Samtidigt kan du ju känna om det kärvar eller nåt.

inte bromsskivorna el så då :va

PacMan skrev:
2468457 Jag antar att du har kollat så att det inte är styrlagret som glappar. Annars är det inte helt ovanligt med lite klickande ljud i själva gaffeln. Det behöver inte vara något fel på den, men kan givetvis vara. Du kan ju plocka av gaffelbenen och pumpa dom ett i taget för att kunna höra lite bättre om ljudet kommer därifrån. Samtidigt kan du ju känna om det kärvar eller nåt.

Jag har förut gjort den vanliga säkerhetskontrollen och inte kännt något glapp i styrkronan. Därför har jag misstänkt gaffeln istället. Gissa om jag blev förvånad igår när jag kännde på toppmuttern (eller vad den nu heter på svenska). Jag kunde skruva den för hand!! :skrämd En snabb koll i verkstadshandboken sa "Åtdragningsmoment: 103 Nm" Det rubbar man inte för hand.

Jag bytte styrlager på verkstad i början på sommaren. Jag fattar inte hur denna mutter har kunnat komma lös om man dragít den med rätt moment på verkstaden. Jag har i.o.f.s kört 1100 mil sedan bytet.

Tack PacMan. Jag kollade extra noga tack vare ditt tips. Det behövdes tydligen.

Road-Ragge skrev:
2470693
Tack PacMan. Jag kollade extra noga tack vare ditt tips. Det behövdes tydligen.

:)
Tur att du hittade felet, och att det inte var nåt dyrt.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg