Klonkig vxl-låda

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Tycker min vxl-låda på Gixxern är klonkig och trög. Tänkte inte på det först eftersom jag körde KTM innan, men efter att ha provat polarns Fireblade -00 så känns ju sukka lådan som rena skämtet! På Firebladen känner man ju knappt att man lägger i en vxl... medans min känns hård som sten och klonkar. Prostreet tyckte inte den kändes konstig, men åas så tycker jag man alltid får höra att sukka lådor är så otroligt lättjobbade :confused: Ska jag växla ned flera växlar tex inför ett rödljus och man suttit och sovit, så man ligger på en hög vxl när man sänkt farten mycket så får jag ibland släppa ut kopplingen lite mellan varje vxl..

Så vad tror ni? Är det dags att sprida ut motordelar över garagegolvet :tungan eller är detta naturligt?

/Micke
 
Rammstein skrev:
Tycker min vxl-låda på Gixxern är klonkig och trög. Tänkte inte på det först eftersom jag körde KTM innan, men efter att ha provat polarns Fireblade -00 så känns ju sukka lådan som rena skämtet! På Firebladen känner man ju knappt att man lägger i en vxl... medans min känns hård som sten och klonkar. Prostreet tyckte inte den kändes konstig, men åas så tycker jag man alltid får höra att sukka lådor är så otroligt lättjobbade :confused: Ska jag växla ned flera växlar tex inför ett rödljus och man suttit och sovit, så man ligger på en hög vxl när man sänkt farten mycket så får jag ibland släppa ut kopplingen lite mellan varje vxl..

Så vad tror ni? Är det dags att sprida ut motordelar över garagegolvet :tungan eller är detta naturligt?

/Micke
Kopplar den ur som den ska...
Min var lite trög när jag hade nån skit olja i men och även när kopplingen inte var justerad. Kolla sånt innan du river motorn
 
DE Suzuki JAG provkört har haft kanon lådor..
Känns som smör gemfört med min Blade..

Trodde Suzuki var kända för deras trevlig lådor..?
 
Oljekvaliten har spelat roll på min Suzuki vad gäller smidighet och sånt i växellådan. Gör som Gildemeister förslår, byt till "bättre" olja innan du river.
Vad gäller nedväxling när man suttit och sovit visar min samma symptom men är bättre än många andra jag provat.
 
Rammstein skrev:
Tycker min vxl-låda på Gixxern är klonkig och trög. Tänkte inte på det först eftersom jag körde KTM innan, men efter att ha provat polarns Fireblade -00 så känns ju sukka lådan som rena skämtet! På Firebladen känner man ju knappt att man lägger i en vxl... medans min känns hård som sten och klonkar. Prostreet tyckte inte den kändes konstig, men åas så tycker jag man alltid får höra att sukka lådor är så otroligt lättjobbade :confused: Ska jag växla ned flera växlar tex inför ett rödljus och man suttit och sovit, så man ligger på en hög vxl när man sänkt farten mycket så får jag ibland släppa ut kopplingen lite mellan varje vxl..

Så vad tror ni? Är det dags att sprida ut motordelar över garagegolvet :tungan eller är detta naturligt?

/Micke

Jag har samma fenomen på min -98:a. Den känns trög och du måste släppa
kopplingen mellan endel växlar för att få i neutralen och växla ner.

Har även ett annat ljud när man ligger på 6:an. Är det något som fler känner igen? Eller är det helt enkelt så att 6:ans drev är slut?
 
Låter inte helt onormalt, jag känner igen symptomen. En MC-låda går ju inte att jämföra med en billåda....
Det brukar klonka och framför allt när man lägger i ettan. Lustigt nog inte lika mycket när hojen är kall!? När den sen har blivit varm så klonkar det mer när man lägger i ettan.
Skönt att höra att fler måste släppa ut kopplingen mellan växlarna för att kunna fortsätta växla!
 
Testa att justera kedjan korrekt. Det har STOR inverkan på hur växellådan beter sig.
 
Min 93:a klonkar utav helvete, när jag lägger i ettan. Hela hojen skakar till, men va fan ont blod förgås inte så lätt :D Sen är tidiga Honda kända för det också.
Det här med att få släppa ut kopplingen för att växla till 1:an från typ 6:an stillastående fick jag även göra på min gamla R1:a - 02.
 
Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top