Klonkig växellåda

Twistermannen

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2006
Hoj
Kawasaki ER-5
Hej !
Tveksamt om en er5:a räknas som sporthoj i det här forumet....., men tänkte i alla höra vad ni anser om mitt problem.
Det är så att när jag lägger i ettan efter att cykeln har stått över natten så klonkar det något fruktansvärt, ibland lägger till och med motorn av. När jag sen har åkt lite och lägger i ettan igen så låter det helt normalt, dvs bara klickar lite lätt.
Det verkar som om urkopplingen inte funkar riktigt i början.
Vad kan det vara ? Är det något fel eller är det ett normalt beteende ?

//Twistermannen

Twistermannen skrev:
Hej !
Tveksamt om en er5:a räknas som sporthoj i det här forumet....., men tänkte i alla höra vad ni anser om mitt problem.
Det är så att när jag lägger i ettan efter att cykeln har stått över natten så klonkar det något fruktansvärt, ibland lägger till och med motorn av. När jag sen har åkt lite och lägger i ettan igen så låter det helt normalt, dvs bara klickar lite lätt.
Det verkar som om urkopplingen inte funkar riktigt i början.
Vad kan det vara ? Är det något fel eller är det ett normalt beteende ?

//Twistermannen

Fel olja, gammal olja?

Säger som föregående. Det lättaste är ju att byta olja och se om det blir skillnad.

Kan det vara så att lamellerna klibbar ihop på något sätt under natten och att det inte frikopplar som det ska. När jag sen kör så kanske lamellerna 'torkar upp'.
Vad tror ni om den teorin ?
Kanske lamellerna behöver bytas ?

Byt olja, och när oljan är ur så kollar du kopplingen! Är den ok så är det bara att skotta i ny olja och hoppas att det var problemet! Vet du vad du har för olja nu, hur gammal den är osv?

Min B12 uppträder på liknande sätt när det är kallt ute. Så jag tror inte att det är något fel utan bara att oljan är lite tjockare när hojen är kall och då vill oljan driva runt kopplingen lite mer. Titta på kedjan hur mycket den hoppar till när du lägger i 1:an, dels när den är kall och dels när den är varm. Är kedjan lite för lös klonkar det mer. Kontroll och justering av kopplingsspelet(skruven uppe vid kopplingshandtaget) kan också hjälpa.

Skulle också tippa på att oljan blir kall under natten och tjocknar till eftersom klonket försvinner när oljan värms upp.

Testa att köra tills oljan värmts upp, stäng av hojen o vänta 1 min ( Du kanske redan har gjort det ). Gör som tidigare och är klonket borta så är det med all säkerhet bara trög olja pga. minusgrader.

Att motorn kan lägga av till och med är nog för att den inte kopplar ur ordentligt pga. ovanstående.

I villket fall som helst så ska du nog byta olja, kan ju hända att någon fyllde upp med någon skum sörja som bara håller sin viskositet ner till -5 eller nått?

Last edited:
Ett tips...lägg i ettan & håll in koppling, sedan startar du. Då slipper du missljudet samt sparar växellådan lite mer.

Tack för alla tips !
Jag har läst på lite mer nu om våtkoppling, och jag tror att problemet är att lamellerna ligger torra under natten och 'klibbar ihop'. Har också fått tips att man kan hålla in kopplingen ett tag innan man lägger i växeln.
Jo, jag brukar göra så att jag startar med ettan redan i så att man slipper oljudet.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D