Klonkig växellåda/missade växlar?

Gollum

Idrott luktar svett...sport luktar bensin!
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
BMW K 1600 GT
Tjena,

På min Kawa ZZR 1400 7:a så är växellådan superbra generellt sätt, täta & fina steg samt lätt att växla....om man drar in kopplingen helt när man kör lugnt innan man växlar med foten. Ibland (har bara hänt 3 ggr i sommar) missar jag dock att lägga i t.ex 4:an om jag kör lite hårdare, och hamnar mitt emellan 3:an och 4:an, jag får 3,5:an känns det som, för motorn varvar upp då den tappar drivningen helt, och när jag då vill lägga i 4:an igen ordentligt, så rasslar det till som fasen bland dreven, känns som växellådan ska pajja typ! Är det farligt för lådan, är det nån som känner igen detta? Eller tål dagens växellådor betydligt mer än så kanske?

Dessutom så "hoppar" hela hojjen till och det verkligen "klonkar" till när jag lägger i 1:an så försiktigt jag bara kan vid rödljuset, är det nåt man kan justera och bli av med, eller är det en Kawa-sjukdom kanske?

Aha, detta berodde på att kedjan inte var tillräckligt smörjd helt enkelt. Efter totalt tvättning & uppsmörjning av kedjan försvann "klonket"...då fick man lära sig det :tummenupp

Att det klonkar när man lägger i ettan är väl ganska vanligt, det gör det väl på de flesta hojar?

Jag kan inte så mycket om Kawasaki, men jag tror att vissa lådor kräver att man är mer bestämd med sina växlingar i och med att en växel låda i hoj är ej synkad som i en bil.

Jag har hört att klonket vid 1ans ilägg kan försvinna om man byter olja, men vet inte om detta är sant.

Om du hamnar "mellan" två växlar så är enda sättet att stanna (med kopplingen indragen) om du vill slippa rassel o klonk.

Läste i någon tråd att orsaken till TS rassel i lådan kan bero på att dreven hamnar kugg mot kugg istället för kugg mot "lucka".
(Någon rätta mig??)

Last edited:
Hehe på min gamla nitiotalscbr så klonkar det mellan alla växlar i normal fart (neutral -> ettan klart mest, är ju så hojen niger lite), därimot om man skickar på 10000rpm eller mer så hör man det inte men det kan ju lika gärna vara på grund av vrålet från motorn.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti