Klonkig växellåda efter oljebyte?

ace

Alltid FÖRST (... i kön)
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Yamaha Thunderace -01
Jag får en känsla av att växellådan har börjat klocka lite mer efter att jag byte olja i den. Det verkar låta mer när motorn blir varm. Kan vara en ren inbildning, men är det någon som har erfarenhet av olika oljor och detta fenomen?

Det här var i alla fall Castrols och jag gissar att reservdelskillen rekommenderade mig rätt typ av olja...?!? Spelar det någon roll om det blev pyyyttelite för mycket?

Några bra råd/åsikter från er erfarna?

Upplever exakt samma sak på min sv650... klonkar lite mer vid nerväxling

Det kanske kan vara så att oljan är lite mer trögflytande när den är ny (jag tycker i alla fall att min olja brukar vara som vatten när den är gammal) och därför klibbar ihop lamellerna lite mer än den gamla :confused:

Annars vet jag att folk brukar uppleva det motsatta när de byter olja..

Hur mycket låter era växlelådor när man växlar, vad är normalt?

ace skrev:
Hur mycket låter era växlelådor när man växlar, vad är normalt?

Min låter när oljan börjar bli gammal eller när motorn är extremt varmkörd.... Typ seegande bilkö när det är 35grader i luften...

Har du hällt i samma viskositet som innan (lika "trög")....???

Kanske bytt från syntet till mineral eller nåt sånt, eller??!??!?!

Annars finns det nog inge svar på din fråga...

/Zana

Jag har ingen aning vad som var innan...

..nu är det i alla fall hallonsoppan från Castrol (GPS delsyntet 10w-40)...

Man får olika svar i varje butik man frågar, vissa säger att man ska gå över till helsyntet, andra att man ska gå upp till 20w-50.
.
Några andra bra ideer?

Jag kör helsyntet (Q8 racing)
är det rätt det??? *förvirrad*

"Hallonsoppan" från Castrol var precis vad jag hällde i min låda under ett oljebyte 2002. Efter bara några mil märkte jag att lådan började bli mer och mer trögväxlad. Till slut (efter 10-15 mil) blev lådan helt stenhård och det gick knappt att växla alls. Hällde ut alla sköna 100-lappar och köpte en dunk repsol istället. Har efter detta inte haft några problem alls. Kan inget om oljor så jag har inte en aning om vad detta beror på. Rettornas växellådor är ju lite speciella ibland, så det kanske är kombination växellåda från Yamaha+olja som är orsaken (?) Kommer dock aldrig hälla castrol-olja i min retta igen.

*/ ?>
Back