klonkar ifrån motorn efter kolvringsbyte

steff

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 -00
jag har plockat ner hela cylinder och bytt kolvring men nu när jag har satt ihop den igen så klonkar det ifrån motorn? den klarar inte riktigt av att hålla igång sig själv på tomgång utan den vill dö. har inte vågat köra med den än men är det nånting som jag kan ha satt fel? lr kan det vara krökpackingen som är dålig?

Har du glömt en cylinderfots- eller topplockspackning så att kolven slår i topplocket?
Har du glömt montera kolvbultslagret? DÅ GLAPPAR DET - kan jag lova.

andersbrink skrev:
Har du glömt en cylinderfots- eller topplockspackning så att kolven slår i topplocket?
Har du glömt montera kolvbultslagret? DÅ GLAPPAR DET - kan jag lova.

topplocket har jag inte rört drog av hela cylinder i ett och kolvbultslagret kan jag aldrig tänka mig att jag glömt skulle nog låta mkt mera då.

det som jag märkt är att jag har blivit tvungen att höjja tomgången för att hålla den igång och så har klonkandet börjat försvinna..... tycker mig fortfarande höra det men det är så jävla lätt och inbilla sig....

den gammla kolvringen hade fastnat lite längst framme mot avgasporten så det var problem med att få bort den. precis som att den nya "fastnade" i kolven och det gick inte att snurra runt den.

nån som kan dra en vild gissning om vad som kan vara fel :/?

Det är inte så att du borde ha honat cylindern innan du slängde i de nya ringarna?? Att det helt enkelt finns en kant där den gamla ringen har vänt? Ser att du har tvåtaktare man jag hade nog helst lyft på toppen och kollat...

Chrille skrev:
Det är inte så att du borde ha honat cylindern innan du slängde i de nya ringarna?? Att det helt enkelt finns en kant där den gamla ringen har vänt? Ser att du har tvåtaktare man jag hade nog helst lyft på toppen och kollat...

nu sa du nått... det finns en liten kant i nedre dödpunkt.... men varför har det börjat låta bara för jag bytt kolvring? vad är det som händer? och är det förmodligen bara att horna cylindern?

steff skrev:
nu sa du nått... det finns en liten kant i nedre dödpunkt.... men varför har det börjat låta bara för jag bytt kolvring? vad är det som händer? och är det förmodligen bara att horna cylindern?

Kollat om det finns nån kant i övre vändläge? Den är troligen värre i såna fall..

/B

Bj.O.rn skrev:
Kollat om det finns nån kant i övre vändläge? Den är troligen värre i såna fall..

/B

hmm ska mecka ner den och kolla det... men varför blir det såhär? måste jag köpa ny cyilnder nu lr?

Slitage!

Kan gå att hona med risk för att du förlorar komp genom att det blir för stort spel!
Det kan finnas överdimentions kolvar!
Då kan du borra om det inte är nån jäkla special beläggning i cylindern!
Det gäller ju också när man honar!
Men det kommer snart nån tala om hur det är! :arsele

Men skruva isär och kolla glapp i veven och annat.
Kika i cylindern hur sliten den är!

Kamikaze kid skrev:
Slitage!

Kan gå att hona med risk för att du förlorar komp genom att det blir för stort spel!
Det kan finnas överdimentions kolvar!
Då kan du borra om det inte är nån jäkla special beläggning i cylindern!
Det gäller ju också när man honar!
Men det kommer snart nån tala om hur det är! :arsele

Men skruva isär och kolla glapp i veven och annat.
Kika i cylindern hur sliten den är!

det är några små jack i cylindern så man känner dom med nageln.... asså jag vet inte om det ska glappa men veven kan du ju dra lite fram och tillbaka ifall du tar i den och skakar lite... upp och ner tycker jag inte att det gick att röra den....
men jag tycker det är konstigt och om det är pga. slitage på veven eftesrom problemet uppkom efter det att jag bytt kolvring... ?

Har du vändkanter i cyllen (vanl. värst upptill) o sätter dit nya ringar så kan det nog låta. Dom gamla hade slitit in sig med tiden. Nya kantiga passar inte lika bra sas. Tycker nog du borde riva o låta mäta upp cyl o kolv. Inte dyrt få det uppmätt. Då vet man om det behöver honas eller om kolvbyte/borrning måste till.
/u

är kolven det är fel på... kolvringen går inte fin i kolven utan tjärvar(kärvar?) med mina gammla kolvar som gått 30 timmar går det fint. satt jag får köpa ny kolv bara......

ulf_lundin skrev:
Har du vändkanter i cyllen (vanl. värst upptill) o sätter dit nya ringar så kan det nog låta. Dom gamla hade slitit in sig med tiden. Nya kantiga passar inte lika bra sas. Tycker nog du borde riva o låta mäta upp cyl o kolv. Inte dyrt få det uppmätt. Då vet man om det behöver honas eller om kolvbyte/borrning måste till.
/u

hmm fick ja nått mer å tänka på :o ajja tar väl med mig cylindern imorgon till yamaha mc center får dom titta på det......

zykl0n skrev:
Kan man hona nicasil? :va

Nej, Nicasilen är så hård och tunn att det inte går.
Om det finns aluminiumrester (efter nypning) i cylindern "ovanpå" Nicasilen så går det att ta bort med syra (var försiktig), om det är jack o spår i Nicasilen så måste cylindern läggas om.

/ Racerpelle

Back