Klonkande vxl låda.

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
KTM 525 SX -05
Jag har nyss köpt en kawasaki zx9-r 96, och det är min första "sport hoj". Undrar över en grej, varje gång jag växlar så klonkar det i vxl lådan. Vissa säger att det gör så på alla och vissa säger att kopplingen tar dåligt. Hur är det och vad ska man göra får att få bort det.

Om det är på alla växlarna det klonkar så hade nog jag blivit lite orolig.
Men på ettans och tvåans växel är det npg ganska vanligt på de flesta hojar.
Även på min RF900 klonkar det lite i ettans och tvåans växel (mest när man lägger i ettan dock).

Dainese skrev:
Jag har nyss köpt en kawasaki zx9-r 96, och det är min första "sport hoj". Undrar över en grej, varje gång jag växlar så klonkar det i vxl lådan. Vissa säger att det gör så på alla och vissa säger att kopplingen tar dåligt. Hur är det och vad ska man göra får att få bort det.

Köp en suzuki.. :) ...Klonket brukar infinna sig om man finåker och inte växlar som sporthojar vill bli växlade....Växlar du över 10000 rpm så blir den säkert glad...

I BIKEs tidning "TEST 2003" står det som sammanfattning till zx9r år 94 - 97 som minus:

Klånkande växellåda.

Så ja, det är nog vanligt på den vackra modellen ;)

Som nämns ovan i tråden så har sporthojar en klar tendens att klonka ( t.o.m missa) på växlar när dom växlas på låga varv.
Man måste komma ihåg av växla bestämt när man tar det lungt. Självklart är en del modeller mer anpassade för gat-putter men dom brukar som regel slitas snabbare och vara mindre följsamma när man böra elda på.

*/ ?>
Nyheter
Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Back