Klonkande i drivpaket?

Adda skrev:
Kolla även så det inte är nåt glapp i nåt lager... I mitt fall hjälpte det att byta lagret som drevet sitter på... Känn efter ifall bakdrevet glappar... Grattis till hojen o lycka till... :yoparty
Ok, men vad är ryckutjämnaren för något? Jag skall kolla glappet med.!

Min kedja klonkade förut, den var så slapp att ibland slog den i svingen när man typ körde sakta osv, kanske för att jag har enkelsving? Kan klonka nu ibland också, fasst det är rätt spel :)

DisqoBizkit skrev:
Det är inget motorproblem, utan bara dåligt smörjad kedja eller motsv.. Så jo, jag klarade mig fint, och billigt fick jag den med, den var frächare också.. Men men, så är det.. Din hoj var fin med, hoppas du får sålt den!

Det kan vara så att en eller flera länkar på kedjan har "skurit" och böjjer sig dåligt eller inte alls då kan det uppfattas att det kommer klonkande ljud från kedjan. Kolla att den följer med smidigt över kuggarna eller ta av och kolla noga!

T509 skrev:
Det kan vara så att en eller flera länkar på kedjan har "skurit" och böjjer sig dåligt eller inte alls då kan det uppfattas att det kommer klonkande ljud från kedjan. Kolla att den följer med smidigt över kuggarna eller ta av och kolla noga!

Precis! Eller som det var för mig, att kedjelåset hade skurit med en länk.... då lät det typ som du beskriver

Ryckutjämnare

DisqoBizkit skrev:
Vad är det för nåt?
Ryckutjämnare är det där runda navet som bakdrevet sitter skruvat i. Mellan den och bakfälgen sitter det gummikolssar som tar upp ryck i drivlinan för att det inte ska "klonka" och belastningen på växellåda och drivpaket inte ska bli för stort. Lättast att kolla dom är att försöka vrida på drevet fram och tillbaks (i kedjans rullriktning) och kolla om det rör sig mot fälgen. Om det glappar mycket är gummina slut och behöver bytas ut. Att det klonkar vid vissa vartal och hastigheter, speciellt vid pyttelite jämn gas, beror på att motorn inte går jämnt (synka förgasarna) och finns det då spel i ryckutjämnaren smäller det lite. Det märks inte vid pådrag och lite högre belastning (jämn gas men hög fart) för ryckutjämnaren trycks konstant mot gummina så det finns inget spel. Lika vid avslag förstås... Hoppas det är till hjälp och att jag inte idiotförklarat någon. Inte meningen i så fall...

DisqoBizkit skrev:
Jag har märkt att det klonkar till lite nånstans i drivpaketet när jag har brännt på lite och sen saktat in.... Eller så kanske det alltid klonkar till ett par ggr när jag kör i väg i låg hastighet, inte helt säker.. :confused:
Nån som vet vad det är eller känner igen det?
du känner inte igen teknik o mek forumet eller?:)

T509 skrev:
Ok, skall kolla detta

ElDiablo skrev:
Precis! Eller som det var för mig, att kedjelåset hade skurit med en länk.... då lät det typ som du beskriver
Okaj, skall tänka på detta med!

Bollox skrev:
Ryckutjämnare är det där runda navet som bakdrevet sitter skruvat i. Mellan den och bakfälgen sitter det gummikolssar som tar upp ryck i drivlinan för att det inte ska "klonka" och belastningen på växellåda och drivpaket inte ska bli för stort. Lättast att kolla dom är att försöka vrida på drevet fram och tillbaks (i kedjans rullriktning) och kolla om det rör sig mot fälgen. Om det glappar mycket är gummina slut och behöver bytas ut. Att det klonkar vid vissa vartal och hastigheter, speciellt vid pyttelite jämn gas, beror på att motorn inte går jämnt (synka förgasarna) och finns det då spel i ryckutjämnaren smäller det lite. Det märks inte vid pådrag och lite högre belastning (jämn gas men hög fart) för ryckutjämnaren trycks konstant mot gummina så det finns inget spel. Lika vid avslag förstås... Hoppas det är till hjälp och att jag inte idiotförklarat någon. Inte meningen i så fall...
Ok, tack för det svaret!

Min klonkar och håller på också!
Jag har kraschkåpor på min, så jag tror kedjan slår i kåpan.
Det är ju inte samma passform mm.

McRae skrev:
Min klonkar och håller på också!
Jag har kraschkåpor på min, så jag tror kedjan slår i kåpan.
Det är ju inte samma passform mm.
Ok, ja det är svår att förklara hur det låter, men det är som sagt definitivt kedja/ drev som låter, dessutom så här nu när jag tänker på det så tror jag min gamla ninja lät likadant?
Jag skall be en kopis kolla på det som är lite mer duktig på det mekaninska (läs: orkar med att bli skiten ;-)

Ja, jag bara gissar för mig själv också..
Måste kolla upp det!
Störigt ljud iaf!

McRae skrev:
Ja, jag bara gissar för mig själv också..
Måste kolla upp det!
Störigt ljud iaf!
Japp, störigt ljud.. En förklaring på ljudet som jag kom på, är att det låter som om kedjan skulle vara allt för spänd (det är den inte) som om den skullle vara på bristningsgränsen?!

Det visade sig vara lite taskigt drivpaket tillslut, så nu kommer jag byta det och hoppas det är det enda som behövs bytas på ett tag!
Tack för all hjälp!

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck