Klonk klonk!! styrlager?

VaRvStopPEt

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2006
Hoj
Drz 400sm 07
Om jag rullar fram med hojen och stiger av, på, av, på, osv försiktigt med frambromsen så "knycker" det lite. Kan det vara annat än styrlagret??
Har spänt det lite och det verkar som om det blev bättre. Har bara rullat lite i förrådet nu.

Har känt med handen vid styrlagret när jag lekt med bromsen, men känner inget.

Någon som har mått eller nummer på koniska "rull" nållager till en R6:a -00??

Duells
YZF R6 99-05 artnr1073 430,00
1073 30x55x18/30x55x18 430,00 kr

upphängningen av den flytande delen av bromsskivan samt glapp i upphängningen av bromsbeläggen borde kunna introducera ett visst glapp med.

VaRvStopPEt skrev:
2298426 Om jag rullar fram med hojen och stiger av, på, av, på, osv försiktigt med frambromsen så "knycker" det lite. Kan det vara annat än styrlagret??
Har spänt det lite och det verkar som om det blev bättre. Har bara rullat lite i förrådet nu.

Har känt med handen vid styrlagret när jag lekt med bromsen, men känner inget.

Någon som har mått eller nummer på koniska "rull" nållager till en R6:a -00??

Känner du i styret att det knixar lite så är det nog styrlagret.. Men prova spänn styrlagret innan du köper nytt.. kan spara lite pengar och jobb. :)

hade samma i höstas, ordentligt glapp, spänn bara överdelen som dra ihop lagerskålarna så försvinner det nog, jag blev förvånad över hur mycke glapp det tog bort trodde ramen fått en smäll först

Då frågar jag hur många nm man ska dra koniska lager med?

zilog skrev:
2299291 upphängningen av den flytande delen av bromsskivan samt glapp i upphängningen av bromsbeläggen borde kunna introducera ett visst glapp med.

Är också inne på det

AleX skrev:
2299305 Då frågar jag hur många nm man ska dra koniska lager med?

Antar att man gör det på samma känsla som "vanliga" lager. Kan ha fel..

VaRvStopPEt skrev:
2299540 Tackar!! Menar du att det är samma mått uppe som nere??

Jag menar/kan inget om Yamaha R6 men det är vad som står på Duells hemsida www.duells.se. Klicka på MC2006 uppe till vänster välj tillbehör reservdelar, rulla ner till styrlagersatser osv osv.
Jag föreslår att du tar hjälp så du får loss framhjulet från marken, så det hänger fritt och tar tag i bägge gaffelbenen och provar att rucka fram och tillbaka då märks styrlagerglapp. När du har den uppe kan du ta tag i däcket säg ca 20 i 2 och försöka rucka rotera ett halvt varv och igen så märks hjullagerglapp. Nitarna i frambromsen kan knaka till en gång men oftast inte flera gånger i rad om de inte är tokslut.

Last edited:
AleX skrev:
sitter inte koniska rullager orginal utan vinkelkontaktlager.därimot kan jag rekomendera att ni byter till just koniska rullager det har jag gjort på samtliga 3 r1or jag haft.hojen blir mycket trevigare att köra.
mvh peter

AleX skrev:
Inga NM alls! Vet inte hur dina prylar ser ut men koniska lager dras bara ihop tills det inte finns nå spel, sen låser man muttern. Ett överspänt lager varar inte länge...

BlueBull skrev:
2300009 Inga NM alls! Vet inte hur dina prylar ser ut men koniska lager dras bara ihop tills det inte finns nå spel, sen låser man muttern. Ett överspänt lager varar inte länge...

någon Nm blir det.... :7peta

Tror jag har något liknande syndrom... det knakar lixom i fram där när jag bromsar i låg hastighet precis innan det lyfter bak så att säga...

Aldrig gjort stoppies med min så kanske är för att jag vågar bromsa hårdare nu som jag hör massa ljud?! :3freak

AleX skrev:
2325379 någon Nm blir det.... :7peta

Kolla i haynesboken då

Thure skrev:
2326323

Kolla i haynesboken då

Vill minnas att det stod 40Nm.. men det kan vara mitt minne som sviker men oavsett vilket så är det juh inte samma typ av lager...
haynes refererar till orginal med kulor,.. dessa är koniska...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg