Klona hårddisk

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Hej!

Vill klona min IDE-disk till en SATA-disk. Vilket program gäller i dagens läge?

Edit: IDE-disken är en bootdisk och efter kloningen vill jag boota från SATA-disken och skicka IDE-disken i botten på ngn byrålåda.

Last edited:
Hej!

Vill klona min IDE-disk till en SATA-disk. Vilket program gäller i dagens läge?

Edit: IDE-disken är en bootdisk och efter kloningen vill jag boota från SATA-disken och skicka IDE-disken i botten på ngn byrålåda.

Är dåligt med "gratis"-alternativ som fungerar bra. Just att den ena är SATA gör det lite knepigare...

Du kan ju prova att bränna en Ultimate boot-CD, finns några kloningsverktyg där. Symantec Ghost är väl annars det mest lättanvända.

Jag vet inte om detta stämmer men hade det varit IDE -> IDE hade det funkat fint med de flesta program men i.o.m att du byter från IDE -> Sata så kommer du att behöva andra drivrutiner och får eventuellt en annan sökväg till disken. Läste detta för många år sedan så kommer inte ihåg men det funkar ungefär som så att i samband med att du installerar ditt os så läser det av vilken kanal/hårddisk som det installeras på, t.ex IDE 0, Disk 0. Om du sedan klonar disken så kommer operativsystemet på disken att söka informationen för att boota på IDE 0, Disk 0, medans den egentligen ligger på SATA 0, Disk 0.
Dessutom så kan Sata kräva drivrutiner som laddas direkt efter bios, kan bli svårt att få in dom på en sån kloning. Som sagt, inte hundra på det här men relativt :)

Bäst är nog en nyinstallation av os:et på nya disken sen lägger du över det du vill å kasserar gamla.

Last edited:
Norton Partition Magic funkar också väldigt bra att klona/kopiera partitioner med - som förblir bootbara. Man lär dock vara lite insatt i vad det man gör och varför samt att man kopplar i och ur diskarna och låter bli att göra "remap" på enhetsbeteckningarna.

har du köpt ett S-ata kort så installera kortet och drivrutinerna innan du börjar kloningen, annars är du rökt..., c:/boot.ini kanske behöver några fler rader med alternativ ifall sökvägen till boot partitionen inte blir rätt, minns inte riktigt

*/ ?>
Back