Klipsch-högtalare

Har försökt hitta lite butiker i min närhet för att lyssna på ett par Klipsch RF83:or men förgäves :(
Har nyligen lyssnat på ett par RF82:or och de låter MYCKET bra, underbart ljud ur Klipscharna, dock vill jag ha större än 82:orna samt att de är fula.
Har inte lyssnat på det paketet som du visar som sagt men jag tror att Klipsch är mycket prisvärt OCH det är jävligt snygga system de gör oftast.
Blir nog till att byta ut mitt nuvarande mot ett stort Klipsch, synd bara att de är så jävulskt dyra :(
Vad kostar det paketet i staterna? Skicka till mig kanske :D

Har försökt hitta lite butiker i min närhet för att lyssna på ett par Klipsch RF83:or men förgäves :(
Har nyligen lyssnat på ett par RF82:or och de låter MYCKET bra, underbart ljud ur Klipscharna, dock vill jag ha större än 82:orna samt att de är fula.
Har inte lyssnat på det paketet som du visar som sagt men jag tror att Klipsch är mycket prisvärt OCH det är jävligt snygga system de gör oftast.
Blir nog till att byta ut mitt nuvarande mot ett stort Klipsch, synd bara att de är så jävulskt dyra :(
Vad kostar det paketet i staterna? Skicka till mig kanske :D

Låter bra! :tummenupp

Paketet jag kikat på ligger på drygt $2,000. Iaf enligt deras hemsida...

Om du pekar ut exakt vad du vill ha så kan jag kolla priser med min lokala återförsäljare. Inte omöjligt att de kan skicka utomlands.

Jag funderar på hur man ska göra med subban. Det vore ju rätt schysst att bygga in den i golvet under tv-rummet, men då sitter den ju kvar där sen om man flyttar. Eftersom jag inte har något innertak i källaren än så skulle jag kunna montera en subba i golvet skitenkelt...

Last edited:
Hmmm, blir det verkligen så bra då? Då skulle jag istället satsa på att montera 2st "buttkickers" istället för en ren baslåda. Jag har använt det tidigare och en liten stackare på ynka 100w gav en sjujäkla effekt och motsvarade en sub i mellanklass när den satt monterad i chassiet under soffan.
Ska kika lite mer på modeller, fick nyss reda på att de troligtvis har det jag är intresserad av i Örebro.
För övrigt så kan man nog vara lugn när man köper Klipsch, de är trots allt världens största högtalar-tillverkare...

De finns på BRL. Är själv lite nyfiken på dessa. Funderar på ett par nya fullregisterfrontar i 10k-klassen.

Det som "oroar" mig med Klipsch är att de är så lättdrivna och därmed måste stärkeriet spela mer odistat än vanligt.

Många Klipschar har en känslighet på 95-98 dB att jämnföra med det typiska 88-91 dB. Dvs lätt att spela HÖGT med lite effekt med hur bra låter det?

Var f.ö. och lyssnade på Dali Ikon 7 och B&W DM683, satan vad bra de låter. Dalin var lite mer min kopp av te, med det öppna ljudet med B&W:n var också fin.

Äh. Köp min hemmabio. Jag funderar på att börja använda Thule Audio till mina Bowers & Wilkins DM683 nu ist för NAD =)

Bowers & Wilkins DM303 (4st stativare)
Bowers & Wilkins LCR3 center
NAD T742 receiver
NAD T512 dvd-spelare

Last edited:
Klipsch verkar bra med andra ord! :tummenupp
Blir nog en beställning till helgen om jag kan bestämma vilken subba och receiver jag vill ha.

Vad tror ni om att driva dom med en Marantz receiver? Lutar åt deras SR3001, men överväger att kliva upp till SR4002.

Anläggningen är främst för filmtittande, men tror ni prylarna räcker till för att brassa på ordentligt med musik om man skulle bli sugen?

Som Deecati skrev så låter 82:orn mkt bra. Vad jag har läst mig till (inte provat själv) så tappar dom allt ljud om du lyssnar utanför "sweep spot" Det blir platt trist ljud utanför lyssnings punkten har jag läst.

Så kolla upp det på Klipsch

OT:Kanske Gumpa kan flytta denna tråd till Hemmaio tråden

Köpte själv ett par Klipsch KG stereohögtalare på 90-talet, förbaskat bra lådor med slavbas & diskanthorn. Ett annat bra amerikanskt märke är DefTech's lådor (http://www.definitivetech.com/) . Har en uppsättning 5.1 till hemmabion som låter grymt bra även vid musikspelande.

Som Deecati skrev så låter 82:orn mkt bra. Vad jag har läst mig till (inte provat själv) så tappar dom allt ljud om du lyssnar utanför "sweep spot" Det blir platt trist ljud utanför lyssnings punkten har jag läst.

OK. Jag kikar iofs på RVX42:orna... Vad tror du om dom? :)
Nu börjar jag snegla på RVX54 systemet också. Ska det behöva va såhär svårt?? :huvet

RVX54

Lutar nog åt Marantz SR4002 istället för SR3001:an. Börjar tänja på budgeten lite nu bara... :rolleyes:
Marantz SR4002

Deecati:

Såg precis att du frågade efter bilder på mina terminaler i en annan tråd. Här kommer en bild på en av dom som är en kombination av component, antenn (x2) och cat5 (x2).

Bifogat

• Face plate - component etc.JPG
    Face plate - component etc.JPG
    154.7 KB · Visningar: 63
Det som "oroar" mig med Klipsch är att de är så lättdrivna och därmed måste stärkeriet spela mer odistat än vanligt.

Många Klipschar har en känslighet på 95-98 dB att jämnföra med det typiska 88-91 dB. Dvs lätt att spela HÖGT med lite effekt med hur bra låter det?

Ingen som vet något?

OK. Jag kikar iofs på RVX42:orna... Vad tror du om dom? :)
Nu börjar jag snegla på RVX54 systemet också. Ska det behöva va såhär svårt?? :huvet

RVX54

Lutar nog åt Marantz SR4002 istället för SR3001:an. Börjar tänja på budgeten lite nu bara... :rolleyes:
Marantz SR4002

Du gör nog rätt i att hoppa upp ett snäpp på förstärkeriet, du får ju lite mer godsaker.
Har själv 2st Marantz ur 4000-serien (kommer ej ihåg exakta numret) och jag är mycket nöjd! Har dock en värsting-denon att köra via Preout men min högtalar-uppsättning för tillfället är lite för klen för att få ut det mesta av den så den får driva anläggningen i baren tills jag har förhoppningsvis hittar ett par vettiga Klipsch :yoparty
Det enda tråkiga är att Marantz bara säljer silver och svart i Europa numera, och ingen av de färgerna vill jag ha. Mailade Marantz och bad dem plocka hem en i champagne-färg men det var inte möjligt då :( Så nästa uppdatering på matnings-sidan blir nog Yamaha eller Denon.
För övrigt så är Yamaha ett bra alternativ till Marantzen, om du ännu inte har spikat nåt.

De finns på BRL. Är själv lite nyfiken på dessa. Funderar på ett par nya fullregisterfrontar i 10k-klassen.

Var f.ö. och lyssnade på Dali Ikon 7 och B&W DM683, satan vad bra de låter. Dalin var lite mer min kopp av te, med det öppna ljudet med B&W:n var också fin.

Jag tycker generellt att det låter bättre med hög känslighet men å andra sidan kommer ju elektronikens svaga sidor fram då... ;)

Jag skulle råda dig till att testa Dalis Mentor 2:or - stativare. De är riktigt bra faktiskt, mycket skönare ljud än Ikonserien och faktiskt ett ordentligt bottenregister trots att det är stativare.

Äh. Köp min hemmabio. Jag funderar på att börja använda Thule Audio till mina Bowers & Wilkins DM683 nu ist för NAD =)

Bowers & Wilkins DM303 (4st stativare)
Bowers & Wilkins LCR3 center
NAD T742 receiver
NAD T512 dvd-spelare

Du har samma uppsättning som min första stereo för fem år sen med den skillnaden att jag köpte golvarna i serien istället, DM309. Nu kör jag dem med Thule-elektronik och det låter riktigt bra. Dock så är Thule så pass mycket bättre att högtalarna verkligen agerar flaskhals i uppsättningen - de borde ha högtalare i 20 - 30 kkr-klassen.

Dee cati, klipsch finns hos hifi huset i örebro ,inte långt från arboga ju:tummenupp
Gillar klipsch skarpt, mycket bra ljud för pengarna, Rekomenderas
http://www.hifihuset.se/catalog/index.php

Fick nys om det efter att jag skrev här för första gången, hade tänkt åka dit idag men har tappat bort min bankdosa så flytt av pengar var inte möjligt :(
Nåja, får nog bli en tripp dit imorrn ändå för lite provlyssning utan möjlighet till "impuls-köp", de brukar vara så ångestladdade...

Jag tycker generellt att det låter bättre med hög känslighet men å andra sidan kommer ju elektronikens svaga sidor fram då... ;)

Jag skulle råda dig till att testa Dalis Mentor 2:or - stativare. De är riktigt bra faktiskt, mycket skönare ljud än Ikonserien och faktiskt ett ordentligt bottenregister trots att det är stativare.

Då är väl följfrågan: hur crappigt lär det låte med en Yamaha RX-V800?

Tack för svaret. Ska kolla på Mentor 2:orna.

Beställde grejorna igår! :tummenupp

Blev detta systemet från Klipsch, fast med en 10-tums bas.
http://www.klipsch.com/products/details/rvx-54-home-theater-system.aspx

Klev upp till SR5002 från Marants, så att jag kan använda samma receiver till högtalarna på altanen (multi-source, 2nd zone).
http://us.marantz.com/Products/2207.asp

Icing on the cake blir en RF kontroll (T2C) från RTI och deras RP-1 enhet.
http://www.rticorp.com/products/t2c.html
http://www.rticorp.com/products/RP1.html

Nu ska alla kabelboxar, receivers och andra fula lådor ner i källaren. :banana

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...