Klippte ett rådjur

• Thread starter Thread starter GL
  • Start date Start date

GL

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Yamaha R6
Mäste skriva av mig lite kom precis hem efter en tur som jag skyller på www.sporthoj.com hade inte denna sida inte funnits hade jag aldrig kommit iväg men när man sitter och läser lite blir man riktigt sugen på att köra en sväng.

Så sagt och gjort på med kläderna och sticker iväg det börja skymma lite men det är fortkvarande ljust, kommer ca 4km sen står det tre rådjur i en kurva så man står på brommsen och har väl tur i oturen så jag klipper det i sidan av hojen så det blir en liten spricka i kåpan men känner att det mesta tar på mitt ben och i fotpinnen så jag trillar ej men man få lite högre puls än normalt men rådjuret bara ligger och rycker och dör inte mycket senare. Så nu har man precis fixat med alla anmälningar och dylikt.

Så en lite varnig till er andra passa er när det börja skymma de flesta djur är nattaktiva det är nog inte så kul om det skulle varit en älg istället den hade nog svarat lite hårdare.

gött att du klarade hålla dig på hjulen :tummenupp

skulle ju självklart tagit med djuret hem, bjudit fjällan eller föräldrarna på råddjurssadel som söndagsmiddag :tummenupp

wonderwizard skrev:

skulle ju självklart tagit med djuret hem, bjudit fjällan eller föräldrarna på råddjurssadel som söndagsmiddag :tummenupp

:D

Mor i famlijen: "- Ska det stå R6 spegelvänt på köttet??? "

:hihi

wonderwizard skrev:

kanske e lite jobbigt å ta med rådjuret på hojen dock.. hehe

Gött att höra att du klarade dej bra!

Fick bromsrand i kallingarna för nån vecka sen, men hann väja som tur va!

En kompis gjorde precis samma sak igår.
Det gick bra med honom men hojen fick det lite värre.

Skönt att de gick bra.... :tummenupp

Ja tror att ja blivit påkörd/rammad av ett viltsvin eller liknande på bogesundsvägen för några år sedan.. körde 125:a och åkte rakt fram på en liten raksträcka, tittade ner på hastighetsmätaren en snabbis, sen sa det PANG! världens skrik (som om en bil gjorde en burnis) och cykeln började wobbla och sen åkte ja bara rakt ner i diket... bajs...

Isch, men tur det gick så pass bra som det gick! Var milimeternära för mig för 2 veckor sedan, men klarade det.

Verkar vara mycket incidenter med vilt just nu :(

/B

Man får tänka på om det varit några personer som stod där på vägen bakom kurvan. Även om de inte hade velat flytta på sig eller kanske legat där efter en olycka så kunde du kört på dem. Det är inte alltid man tänker på regeln att alltid kunna stanna på den sträcka av vägen man ser. Det gäller nog alla MC-förare som åker något snabbare än moped.
Utspringande saker är än svårare, då kan det ske på 10 meters varsel, och en av de saker som gör MC-körning på vägar nära vegetation hela tiden till en rysk roulett. Jag har problem med det hela tiden i avseendet att det tyvärr inte går att köra som man skulle vilja pga för hög risk. Vägarna där jag bor är perfekta roadracing-banor och hojen går som ett skållat troll, det är lockande att testa prestandan..men att vara beredd på värsta tänkbara trafikfall, hur ofta gör man det i praktiken ? Väntar sig någon som åker ut i en utfart att en tvåhjulig farkost skall närma sig i två gånger hastighetsbegränsningen ? Det får i alla fall mig att hålla igen ganska mkt. Det är sällan man verkligen har så låg fart att man klarar alla tänkbara utspringande objekt. Eller oväntat beteende hos andra trafikanter. Jag läste om MC-legenden Mike Hailwood som omkom i bilolycka : "He was killed in a banal road accident, together with his young daughter Michelle, when their Rover 3500 collided with a lorry which was executing an illegal U-turn on a dual carriageway close to their Warwickshire home. They had just popped out to collect a fish-and- chip supper for the family. Few deaths have stunned the motor racing community more, nor left it reeling with such sincerely felt grief." Och i detta fallet det stackars rådjuret som bara stod där på vägen helt oskyldigt och en racerkomet kom farande och slog ihjäl det. Det var inte lätt för rådjuret att veta hur den skulle bete sig men det skulle kunnat hända många MC-förare.

Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...