Klickljud när jag har monterat tillbaka motorn

marrestar10

Ny medlem
Gick med
1 May 2009
Ort
Tyresö
Hoj
1995, Suzuki DR-800 S
Hej,

Jag har renoverat motorn till en Dr800, men nu när den äntligen sitter på plats kan jag inte starta den. Startmotorn går inte igång. Jag har läst tidigare inlägg, men får inte napp på problemet.

Jag har kollat säkringarna, laddat batteriet, rengjort anslutningar, startat igång motor med hjälp av snabba ben, men om jag ska starta motorn med knappen så ger det inget resultat. Den klickar för varje tryckning på knappen.

Någon som har ett förslag?

Tacksam för svar/ Marre
 
Tja Marre.
Jag har en Suzuki 750Gsxr. Jag hade exakt samma problem för 2 vecokor sedan.
Kolla så att du har tillräckligt med kräm i batteriet, omkring 12-13 ska den vara.
Mitt problem var startrelät. jag hade ström till relä, men inter från dem till startmotorn. kolla det, om du inte har det är det troligtvis relät som måste bytas.
/Jätten
 
Tack för svaret och ursäkta min sena reaktion. (utomlands)

Iaf, så har jag fortfarande samma problem och börjar få slut på idéer som jag kan testa. Därför erbjuder jag nu en gåta med de saker jag har gjort:

*Sprungit igång hojen (funkar utmärkt)
*Tagit ut startmotorn och testkört den med batteriet, funkade utmärkt
*Satt tillbaka startmotorn och dragit kablar från batteriet direkt till startmotorn (kopplat förbi reläet) = händer ingenting
*Kollat alla sladdar 1000ggr (hittar inget fel)
* batteriet ger ca: 13,20 med tändningen på. Dock åker den ned till 3-4v när jag försöker starta den
*Testat koppla på ett bilbatteri (händer ingenting)
* Alla lampor och allt annat funkar som det ska.
* Den rycker lite ibland när jag trycker in startknappen och håller in den. Detta kommer underifrån batteriet/reläet. (Kan det vara något kopplingsfel?)

Jag funderar mest på om startmotorn är jordad på rätt sätt, går det att testa?

Eller anser ni att det kan vara något annat som strular?

Är tacksam för svar och ledtrådar för att lösa gåtan!
 
Låter som jordfel.
Sätt 1 jordkabel med krokodilklämmor, på - spolen på batteriet, och den andra änden på blocket. Och prova igen.
 
Tjena,

Om jag förstod det rätt, så lät jag pluskabeln sitta kvar på batteriet, tog bort minuskabeln på batteriet, satte en stor svartkabel med krokodilklämmor på minusspolen av batteriet och den andra någonstanns på blocket.

Detta resulterade i att det inte hände någonting alls.

Vilket jag bara kan gissa mig till att jag antingen gjorde fel eller att det inte är något gott tecken :-D

Tjena,

Om jag förstod det rätt, så lät jag pluskabeln sitta kvar på batteriet, tog bort minuskabeln på batteriet, satte en stor svartkabel med krokodilklämmor på minusspolen av batteriet och den andra någonstanns på blocket.

Detta resulterade i att det inte hände någonting alls.

Vilket jag bara kan gissa mig till att jag antingen gjorde fel eller att det inte är något gott tecken :-D

Tillägg:
Den klickade igen och det ryckte lite från minus sidan (som satt på blocket)

Marre
 
Last edited:
Tjena,

Om jag förstod det rätt, så lät jag pluskabeln sitta kvar på batteriet, tog bort minuskabeln på batteriet, satte en stor svartkabel med krokodilklämmor på minusspolen av batteriet och den andra någonstanns på blocket.

Detta resulterade i att det inte hände någonting alls.

Vilket jag bara kan gissa mig till att jag antingen gjorde fel eller att det inte är något gott tecken :-D



Tillägg:
Den klickade igen och det ryckte lite från minus sidan (som satt på blocket)

Marre

Nja. Du skulle nog haft minuskabeln kvar på batteriet samt en extra kabel mellan batteriet o startmotorn. Annars måste all el jorda genom startmotorn och därmed genom ev. dålig jordpunkt.

Har du mätt om du får ström till startmotorn?
Har du det och sätter en extra jord så SKA det funka om det funkade med starten löst, Såvida du inte har en elakartad glappis i den förståss.
 
Tack,

Gjorde om testet och fick samma problem (klickljud från relät och ett snabbt sjunkande batteri)

Kan det inte vara problem mellan startmotor-->motor? Det är inte jag som har lagat motorn, men kan det ha kärvat sig fast där emellan någonstans, som gör att startmotorn och batteriet inte (orkar) eller kan komma i rörelse?:confused:
 
skulle ju kunna vara dåligt batteri plus att dekompen inte går in, då går det tyngre

det finns en servicemanual här: http://drbig.shazi.se/#home

Det verkar kunna vara en vettig förklaring faktiskt! Jag lämnade in hojen idag, till den som har renoverat motorn, så jag får se vad han säger. Jag ska återkomma med lösningen så fort jag vet så att någon annan med samma problem kan ha hjälp av denna tråd.
:)
 
Problemet löst!:tummenupp

För att avsluta denna tråd och kanske hjälpa någon annan med samma problem, så visade det sig att det var fel i motorblocket. Där en bricka som ska sitta på ett drev vid startmotorn satt på fel plats. :huvet

Marre
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top