Klickar i framhjulet GPZ1100RX 87

Jernkrok

Elfel....
Gick med
10 Apr 2007
Hoj
Shovelhead -76:a ,CB 400 Four SS -75:a, Rex Villiers Ratbike -53. Fläktkyld DKW boardtrack -34: projekt...
Precis som rubriken lyder.
Det gäller en gpz1000rx -87:a

Varje gång jag är ute o åker så klickar det "framför" mig, första tanken var att det är en kabel/vajer som pga vindmotståndet slår mot kylaren lr dyl. men det låter även när jag krypkör.

Jag kan inte se något på bromsskiva eller ok som ligger emot.

Snurrade på framdäcket när den var på centralstödet men då låter det ingenting.

Vad har jag missat?

Ansätt frambromsen lite försiktigt och kolla om det tystnar.
Kan va bromsbeläggen som glappar lite.
Eller skivorna.

Last edited:
Hej.
Hade samma problem på en GS 1000-80. Det var "glidpinnarna" som oket glider på när man bromsar som blivit slitna. Jag skulle köpt nya, men priset var för högt, så jag la på material med "miggen" o svarvade till dom. D ble bra. Lycka till!

kanske kan vara framhjulslagret. Har för mig att jag fick klickande och skrapande ljud på min när lagret "skurit"

Kolla även att avgassystemet tätar helt mot toppen.
Hade ett tickande ljud vid gaspådrag som just lät som en vajer eller liknade.

Många bra teorier.
Det där med avgassystemet skall jag undersöka närmare.

Kolla styrhuvud och lager. Sätt dig på hojen och håll i frambromsen och komprimera framgaffeln. Klickar det?

Kolla styrhuvud och lager. Sätt dig på hojen och håll i frambromsen och komprimera framgaffeln. Klickar det?

Nix, klickar icke.
Går mjukt o fint.
Föregående ägaren hade lämnat iväg hela gaffeln för helrenovering, så jag tror inte att det är framgaffeln som felar.

Jag menade inte att det skulle vara framgaffeln, utan styrkronan som behövdes dra åt. Brukar "klicka" då.

Back